Výběrové řízení na dodání nových tramvají pro Helsinky ovládla švýcarská společnost Stadler. Ta se tak může těšit na dodání celkem 63 tramvají, z toho 30 jednosměrných určených pro provoz na stávající městské síti a 33 obousměrných, které by měly nalézt uplatnění na nově budovaných příměstských linkách rychlodrážního charakteru. Kontrakt, jehož součástí je i garantovaná podpora v oblasti dodávek náhradních dílů po dobu 30 let, zahrnuje současně také opci na dalších až 120 vozů. Celková hodnota nyní uzavřené zakázky je 271 mil. € (6,6 mld. Kč).
Soutěž byla řešena jako několikakolová, přičemž o dodání tramvají projevily zájem původně tři společnosti – Stadler, finský závod Škodovky (Škoda Transtech) a španělský CAF. Finální nabídku ale podaly pouze první dvě společnosti. Kupující (Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, což lze přeložit jako Městská doprava metropolitní oblasti s. r. o.) přitom ve zprávě o uzavření soutěže (z 6. 10. 2025) uvedl, že pouze nabídka Stadleru splnila veškeré jeho požadavky, avšak neuvedl, zda tato skutečnost hrála roli pouze ve vztahu k bodovacím kritériím, anebo zda sáhl až k vyloučení.
Celkově se museli dodavatelé vypořádat s více než 1 600 požadavky, na druhé straně na to byla poskytnuta více než dostatečná doba (soutěž se celkově táhla přes dva roky). Škodě přitom v přípravě nabídky tentokrát chyběl jeden z nejlepších mozků v oblasti vývoje tramvají, pan Ollipekka Heikkilä. Právě on v minulosti – ještě jako pracovník helsinského DP – fakticky vymyslel koncept úzkorozchodné tramvaje se všemi hnacími a otočnými podvozky (první generace modelu Artic), načež přešel do služeb společnosti Transtech, potažmo (vzhledem ke změně vlastníka) do Škodovky. Pro Škodu poté vyvíjel další vozidla (zejména podvozky), včetně například tramvají pro Mannheim (resp. RNV). Jeho cesty s plzeňským výrobcem se však před několika lety rozešly.
Stadler pro Helsinky nabídl zcela novou tramvaj označenou jako model Stadler Tango NG Nordic, která byla vyvinuta z velké části pracovníky českého Stadleru. Ačkoli jde podobně jako v případě platformy TINA o vůz s otočnými a hnacími podvozky, jejich koncepce má být zásadně odlišná (Stadler má tedy nyní k dispozici dvě různá řešení otočného podvozku pro 100% nízkopodlažní vůz). Výroba by měla dle sdělení ve finských médiích probíhat v Polsku s tím, že první kusy budou dodány v roce 2028 pro účely testování, samotné sériové dodávky pak odstartují o dva roky později. Bližší technické detaily k vozidlům prozatím zveřejněny nebyly.
