Menu

Stadler dokončil dodávku tramvají do Krakova. Lajkoniků je 110

V ulicích Krakova bude  brzy všech 110 vozů Stadler Tango Kraków Lajkonik. Tříčlánkové vozy o délce 33,4 m mají vyvýšenou podlahu nad krajními podvozky. (zdroj: Wikipedia.org, foto: Mach240390)
V ulicích Krakova bude brzy všech 110 vozů Stadler Tango Kraków Lajkonik. Tříčlánkové vozy o délce 33,4 m mají vyvýšenou podlahu nad krajními podvozky. (zdroj: Wikipedia.org, foto: Mach240390)
Stáhnout PDF
Tramvaje
18. 10. 2023 20:41
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dne 18. 10. 2023 projel bránou vozovny Nowa Huta v Krakově silniční trajler, jenž převážel v pořadí 60. vyrobený vůz Stadler Tango Kraków přezdívaný „Lajkonik“, který uzavírá druhou objednávku na tento typ vozidel zrozený ještě z krátkodobé kooperace se Solarisem. Celkem se nyní v Krakově nachází 110 vozů tohoto typu.

První výběrové řízení na nákup nových tramvají ovládl Stadler v konsorciu se Solarisem v roce 2018 po dvouletých průtazích. Lepší nabídku totiž v tendru podala Pesa, kterou ale Krakov vyloučil s odkazem na problémy při plnění předchozí zakázky na vozy Krakowiak. Pesa proti takovému postupu úspěšně bojovala u soudu, takže MPK Kraków musel bydhošťského producenta do soutěže vrátit, pro něj to však znamenalo jen Pyrrhovo vítězství, protože právě v té době procházel složitou restrukturalizací a v nepřehledné situaci od podpisu smlouvy raději ustoupil. V soutěži byli další tři výrobci – Newag, Škoda Transportation a již zmíněné konsorcium Stadleru a Solarisu, které s cenou 7,27 mil. zlotých/vůz (bez DPH), což v té době odpovídalo pouhým 45 mil. Kč (!), mohlo v lednu 2018 smlouvu podepsat. První objednávka čítala 35 kusů, dalších 15 opčních bylo objednáno ještě před zahájením dodávek, konkrétně v prosinci 2018.

Podruhé měl Stadler, který již v mezičase pohltil tramvajovou divizi Solarisu (a původní pojmenování „Tramino“ změnil na „Tango“), cestu k vítězství poněkud jednodušší. Výběrové řízení na dodání 60 vozů bylo zahájeno dne 17. 9. 2019, přičemž nabídku do soutěže podal jen Stadler, byť v konsorciu svých dvou společností – Stadler Polska a Stadler Środa (z nichž druhá jmenovaná je původním závodem Solarisu). Cena za jeden vůz se v mezičase vyšplhala na 8,371 mil. zlotých/vůz (dle tehdejšího kurzu cca 50,1 mil. Kč). První objednávka z 29. dubna 2020 čítala opět 35 vozů, zbylých 25 bylo objednáno 4. 11. 2020.  

Dodávky tramvají, jež obdržely obchodní jméno „Lajkonik“ v odkazu na tradiční postavu krakovského folklóru (připomíná tatarského vojáka na koni coby odkaz na dvojité obléhání Krakova mongolskou armádou v průběhu 13. století), byly zahájeny na sklonku roku 2019, v provozu s cestujícími se první dva vozy objevily 18. 6. 2020. Celá dodávka prvních 50 vozů byla dokončena 19. 8. 2021 a prakticky přesně o rok později – 22. 8. 2022 – byly zahájeny dodávky vozů druhé série (označovány jako Lajkonik II). Pokračující dodávky umožnily vyřazovat ve větší míře nejstarší tramvaje Konstal 105Na, jež například z vozovny Nowa Huta již zcela zmizely. Dodávky byly dokončeny dne 18. 10. 2023 předáním posledního šedesátého (resp. celkově 110.) vozu. 80 Lajkoniků je deponováno ve vozovně Nowa Huta, zbylých 30 ve vozovně Podgórze. Čtyři vozy (dva z každé série) jsou vybaveny bateriovým pojezdem umožňujícím jízdu mimo trolejové vedení na vzdálenost cca 3 km, zbylé tramvaje jsou pro montáž baterie uzpůsobeny.

Podobné články