Dne 9. 6. 2025 se v německém Saarbrückenu konala slavnostní prezentace prvního dodaného vozu Stadler Citylink ze zakázky na až 504 vozidel, kterou švýcarský producent podepsal v roce 2022.
Připomeňme, že společné výběrové řízení vypsalo v létě roku 2020 celkem šest německých a rakouských zadavatelů, konkrétně Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), Saarbahn Netz, Schiene Oberösterreich, spolková země Salcbursko (Land Salzburg) a Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb. Základní objednávka počítá s dodáním 246 vozidel, zbytek představuje opci, která může být uplatněna v libovolném rozsahu (včetně nulového plnění).
Podle původního harmonogramu měly být do konce roku 2024 předány čtyři předsériové vozy pro Saarbahn Netz, za nimiž měly od letošního roku následovat vlakotramvaje sériové. Celkem má k francouzské hranici zamířit 28 Citylinků (a dalších 21 si pak může dopravce přikoupit v rámci „své“ části opce). Projekt nicméně nabral zpoždění. První vlakotramvaj se sice ukázala už v září 2024 na veletrhu InnoTrans v Berlíně, avšak do svého působiště se dostala o více než půl roku později.
Vozidla jsou vyráběna v závodě Stadleru ve Valencii, který švýcarský výrobce v rámci své bobtnací strategie koupil od Vosslohu společně s místním know-how. Citylink byl právě jedním z produktů, který byl vyvinut ještě pod původním vlastníkem a Stadleru se s ním daří dále prorážet, což je dáno mj. prakticky nulovou konkurencí v daném segmentu. Producenti, kteří vlakotramvaje vyvíjeli v minulosti, tento výrobní program v průběhu let opustili, přičemž jako důvod se obvykle uvádí nesmírně náročné požadavky na schvalování vozidel. Svůj boj v tomto směru musí svádět nyní i Stadler, který se zavázal dodat příbuzná vozidla, jež budou odpovídat legislativním požadavkům pro provoz na tramvajových drahách a železnici v Německu, v Rakousku a Francii (neboť Saarbahn na svém jižním konci zajíždí na území země galského kohouta).
V Saarbrückenu (a okolí) se předpokládá, že se první pasažéři svezou novými vozidly o délce 37,2 m a šířce 2,65 m v první polovině roku 2026 a na počátku roku 2028 by měla být k dispozici již kompletní flotila 28 vozů, která nahradí stejný počet starších vlakotramvají Bombardier Flexity Link.
Vlakotramvají by mělo být dle sdělení Stadleru vyrobeno již několik, přičemž absolvují nejrůznější zkušební jízdy. Jedna z nich (shodou okolností onen první prezentovaný vůz) se tak objevila i v České republice na zkušebním okruhu ve Velimi, kde kroužila po dobu šesti měsíců. Zkoušky elektromagnetické kompatibility se realizují v Mnichově, klimatické poté ve slavné komoře ve Vídni.