Společnost Stadler uspěla v opakovaném výběrovém řízení na dodávku nových Stadtbahnů pro Kolín nad Rýnem (Köln am Rhein). Dopravce KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe) musel soutěž opakovat poté, co do prvního vyhlášeného tendru nepřišla žádná nabídka. Kolik uchazečů měla druhá (nyní uzavřená) soutěž nebylo prozatím zveřejněno.
Kolín nad Rýnem zahájil postupně od 60. let rekonstrukci své stávající tramvajové sítě na tzv. Stadtbahn, jenž byl především v někdejším západním Německu v té době velmi populární. S ohledem na postupnou přestavbu stávajícího systému (nově včetně tunelových úseků v centru města) se dlouhou dobu používala kombinovaná výška nástupišť, teprve od roku 1985 začaly být budovány vybrané trasy výhradně s vysokými nástupišti (s nástupní hranou ve výšce 90 cm). Vysoká a dlouhá nástupiště však působila v ulicích mnohdy nepatřičně, takže se proti jejich budování zvedal odpor občanů. S příchodem nízkopodlažních vozidel na trh tak došlo k rozhodnutí, že bude síť do budoucna fakticky rozdělena na linky, na nichž budou provozovány pouze nízkopodlažní vozy a na linky, kde bude zachováván provoz pouze vozů s vyvýšenou podlahou. V současné době je tak v provozu 5 linek nízkopodlažních a 7 vysokopodlažních.
Dlouholetým dvorním dodavatelem nových vozidel pro KVB byl Bombardier, jemuž se dařilo uspět jak v tendrech na dodávku vysokopodlažních (Bombardier Swift), tak nízkopodlažních vozů. Poslední objednávka na nízkopodlažní vozy (označené jako typ K4000) byla učiněna v roce 2020 u konsorcia Alstomu a Kiepe Electric, přičemž Alstom, který v mezičase pohltil Bombardier, nabídl již vůz na své platformě (Citadis SX05). Zakázka se nicméně dostala do skluzu až 36 měsíců, takže prozatím nebyl dodán ani jediný z objednaných vozů.
Zcela bez problémů nebyla, jak už jsme naznačili v úvodu, ani zakázka určená na obnovu vozů na „vysokopodlažní“ síti. KVB vypsaly poprvé soutěž dne 18. 5. 2022 s tím, že termín odevzdání žádostí o účast byl stanovena na 24. 6. 2022. Žádný zájemce se ale do soutěže nepřihlásil. Dopravce proto musel své podmínky upravit a představy o vozidle dát do souladu s technickou realitou. Dne 12. 1. 2023 byl tendr vypsán podruhé. Teprve z této soutěže vzešel po více než dvou letech vítěz – švýcarský Stadler.

Stadler bude nové vozy do Kolína nad Rýnem dodávat poprvé. Dosud zde dominoval Bombardier, který byl ovšem převzat Alstomem. (zdroj: Stadler)
Oproti dříve dodávaným Stadtbahnům byla tentokrát požadována vozidla, jež mají kabinu pouze na jedné straně, zatímco druhý konec je vybaven přechodem, kterým se má přecházet do druhé jednotky identického typu. Počítá se tedy s trvalým spojením dvou jednotek zádí k sobě. 132 vlaků tedy bude tvořit 66 souprav, z nichž každá bude disponovat celkem osmi dvoukřídlými dveřmi a bude mít délku cca 60 m. Mimoto je však součástí dodávky také 34 vložených vozů o délce 10 m se dvěma dvoukřídlými dveřmi, kterými bude možné vlak ještě prodloužit na délku 70 m, čímž vzroste max. obsaditelnost na až 470 osob. Celková hodnota zakázky má činit takřka 700 mil. euro (cca 17,5 mld. Kč).
Nové vozy – interně označované u KVB jako typ HF12 – nespadají do žádné ze Stadlerem standardně nabízené rodiny vozidel. Sám Stadler na svých webových stránkách nemá pro tento druh vozů ani samostatnou záložku. Produkce Stadtbahnů přitom není pro Stadler novinkou, protože už v roce 2007 dodal šest vozů do Bochumi (doprsvce BOGESTRA) a od roku 2012 dodává tento pro našince zvláštní typ vozů do Stuttgartu. V obou případech byly svého času vozy řazeny pod obchodní jméno Tango, které však Stadler v mezičase už opustil. Dědičnost prvků mezi poslední generací stuttgartských vozů a novými kolínskými Stadtbahny je přitom minimální; koncepčně jde o odlišně pojatá vozidla (kolínské vozy jsou kupříkladu pouze šestinápravové, zatímco ty stuttgartské mají náprav osm). Design nové generace kolínských Stadtbahnů navrhlo studio büro+staubach berlin, které je podepsáno mj. pod aktuální generací S-Bahnu pro Berlín a nyní dodávaných berlínských tramvají, slavnou wuppertalskou Schwebebahn, ale i posledními vysokopodlažními vozy HF6 pro Kolín nad Rýnem, jejichž dodávky byly dokončeny teprve v loňském roce.
Vozy HF12 budou vybaveny antikolizním systémem, videokamerami namísto zpětných zrcátek, systémem počítání cestujících, LED osvětlením v interiéru, výkonnou klimatizací atp. Zajímavostí je užití tzv. hybridních kol, které využívají ve větší míře hliník, což vede k hmotnostní úspoře (u šestinápravového vozu) okolo 600 kg.
Dodávky mají být zahájeny od roku 2029, kdy se očekává příchod prvních deseti předsériových vozů (5 souprav). Sériové dodávky jsou plánovány pro léta 2030–2032 a životnost vozů je stanovena na 30 let. Vozy HF12 mají nahradit starší Stadtbahny sérií 2200/2300 (z nichž nejstarší pocházejí z konce 80. let) a K5000 (z let 2002 a 2003) a být nasazeny postupně od roku 2029 na linkách č. 4, 13 a 18.