Menu

SOR zvítězil v tendru na trolejbusy pro Szeged

Vizualizace trolejbusu typu SOR TNS 12 pro Szeged. (zdroj: SOR/Cegelec; foto a úprava: Jiří Mejstřík)
Vizualizace trolejbusu typu SOR TNS 12 pro Szeged. (zdroj: SOR/Cegelec; foto a úprava: Jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
24. 05. 2022 20:23
TZ SOR a Cegelec s úpravami redakce
1 minuta čtení

Opakované výběrové řízení na dodání až šesti dvanáctimetrových parciálních trolejbusů pro maďarský Szeged vyhrála společnost SOR Libchavy, která porazila španělsko-polský Solaris Bus & Coach. Pro SOR jde o vůbec první úspěch v oblasti dodávky trolejbusů mimo území ČR a SR, a to i při započtení kooperace při výrobě trolejbusů ve spolupráci s plzeňskou Škodovkou.

Szeged vypsal poprvé výběrové řízení na dodání až 6 trolejbusů v říjnu 2021. Nabídky se po opakovaném prodloužení lhůty mohly podávat do 10. 12. 2021, přičemž tendru se zúčastnila dvojice výrobců, a sice běloruský Belkommunmaš a český SOR Libchavy. Soutěž ale nemohla být ukončena podpisem smlouvy, oba účastníci totiž byli vyloučeni. Belkommunmaš pro neúplnost nabídky, SOR poté pro formální chybu v nabídce, kterou nebylo možné z hlediska legislativy řešit podáním doplňujícího dotazu uchazeči. Výběrové řízení proto dopravce zrušil a v únoru 2022 jej vypsal znovu s tím, že nabídky se měly tentokrát podávat do 29. 3. 2022.

Také v tomto případě měli zájem o dodávku nových trolejbusů dva uchazeči. Zatímco české barvy nadále reprezentoval SOR Libchavy, běloruský účastník už z pochopitelných důvodů znovu štěstí nezkoušel, nabídku ovšem připravil Solaris Bus & Coach. Vítězem se stala česká společnost, která nabídla čtveřici trolejbusů (tvořících základní část kontraktu) včetně vybraných náhradních dílů za částku 1 833 180 € (přibližně 11,5 mil. Kč/vůz).  

Cena nebyla jediným hodnoticím kritériem tendru. Svou roli hrála také délka záruky, provedení chlazení motoru, celková obsaditelnost, max. dojezd na trakční baterie a další vybraná technická kritéria.

„V současné době uplynuly lhůty na případné námitky proti výběru dodavatele a čeká se na podpis smlouvy. Samotný časový plán dodávek se bude odvíjet od finálního rozhodnutí zákazníka, který předpokládá, že na nákup vozidel získá finanční prostředky z externích zdrojů. Ačkoli by se mohlo zdát, že kontrakt nepatří co do počtu vozidel mezi největší, skutečnost, že se nám podařilo prosadit na novém teritoriu, z něj pro nás dělá prestižní záležitost,“ upřesnil za SOR Libchavy Filip Murgaš, obchodní ředitel a jeden z jednatelů společnosti SOR.

SOR by měl do města dodat trolejbusy typu TNS 12. Dodavatelem elektrické výzbroje bude společnost Cegelec z Prahy. „Naše společnost dodávala v minulosti do Szegedu elektrické výzbroje pro modernizace tramvají i trolejbusů a naše výrobky byly použity i v rámci poslední dodávky nových tramvají. Zakázka na nové parciální trolejbusy pro Szeged bude pro nás znamenat nový projekt u tradičního zákazníka, z čehož máme nesmírnou radost,“ uvedl za dodavatele elektrické části, firmu Cegelec, Miroslav Opa, výkonný ředitel společnosti.  

Připomeňme, že Szeged je jedním ze tří trolejbusových provozů v Maďarsku. Trolejbusy doplňují tramvajovou síť od roku 1979, přičemž městský dopravní podnik provozuje pouze tramvaje a trolejbusy. Autobusy, které ve flotile má, využívá jen pro náhradní dopravu. Neznamená to však, že by ve městě síť městských autobusů neexistovala. Jejich provoz ovšem zajišťuje na základě smlouvy s městem místní odnož Volánbuszu (tj. státní autobusový dopravce).

Podobné články