Menu

SOR uspěl v soutěži na pět midielektrobusů pro Prešov

Dvojice vozů SOR EBN 8 je od roku 2018 v provozu také v Uherském Hradišti, odkud pochází tento ilustrační snímek. (foto: Dominik Konečný)
Dvojice vozů SOR EBN 8 je od roku 2018 v provozu také v Uherském Hradišti, odkud pochází tento ilustrační snímek. (foto: Dominik Konečný)
Stáhnout PDF
Autobusy
07. 07. 2022 20:23
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Třikrát vypsaná soutěž na dodávku nových midielektrobusů pro Dopravný podnik mesta Prešova (DPMP) zná svého vítěze. Z profilu zadavatele vyplývá, že v soutěži uspěl český producent SOR Libchavy s modelem SOR EBN 8. Český výrobce porazil v tendru společnost Troliga Bus, která nabízela turecký midelektrobus e-ATAK z produkce Karsanu. K podpisu smlouvy s ohledem na běžící odvolací lhůty prozatím nedošlo.

Prešovský DP poptával poprvé celkem 5 midielektrobusů délky max. 9 m již v březnu 2019. Hodnoticími kritérii měly být cena (85 %), maximální obsaditelnost (5 %), počet míst k sezení (5 %; bez započtení sklopných sedadel) a dojezd v kilometrech (5 %). Dopravce počítal s tím, že cena vzejde z elektronické aukce. Do veřejné zakázky se ale přihlásil pouze jeden producent, konkrétně SOR Libchavy, který by tak v elektronické aukci musel soutěžit jen sám se sebou. DPMP proto na počátku července 2019 rozhodl, že výběrové řízení zruší.

Znovu bylo výběrové řízení otevřeno až na konci dubna 2020, přičemž tentokrát byla už stanovena jen dvě hodnoticí kritéria – cena (95 %; opět formou aukce) a obsaditelnost (5 %). Nabídky se podávaly po prodloužení do 12. 6. 2020, přičemž tentokrát se již sešla ve výběrovém řízení dvojice uchazečů, jejichž nabídky byly kompletní a bylo možné je hodnotit. Vedle očekávané účasti SORu Libchavy šlo nově také o firmu Troliga Bus zastupující na slovenském trhu tureckého výrobce Karsan. Právě firma Troliga Bus však byla z výběrového řízení vyloučena pro údajné nesplnění podmínek účasti výběrového řízení, proti čemuž se společnost rozhodla bránit u Úradu pre verejné obstarávanie. Ten se svým rozhodnutím z 29. 10. 2020 postavil na stranu navrhovatele a nařídil DPMP, aby odstranil protiprávní stav, tj. vrátil firmu Troliga Bus zpět do procesu výběru. Soutěž ale ani tentokrát nedošla rozuzlení. Proces výběru se dále natahoval, až se nakonec 10. 5. 2021 výběrové řízení zcela zrušilo s tím, že je nutné jej opakovat a zpreciznit jeho specifikaci i podmínky.

Nové elektrobusy by měly ve vozovém parku nahradit autobusy Rošero FIRST FCLLI, kterých má prešovský DP k dispozici momentálně sedm. (foto: Libor Hinčica)

Dne 27. 5. 2022 tak bylo výběrové řízení vypsáno potřetí, přičemž hodnoticí kritérium bylo už jen jediné: cena, která navíc již neměla vzejít z elektronické aukce. Odhadovaná hodnota zakázky činila 2 469 050 € (cca 61 mil. Kč/12,2 mil. Kč za vůz včetně záručního servisu a nabíječek, jež budou vybudovány v areálu vozovny DPMP). Podle očekávání se do výběrového řízení přihlásil stejný tandem producentů jako do předchozí nepodařené soutěže – SOR Libchavy a Troliga Bus. Oproti odhadované hodnotě zakázky nabídková cena obou producentů spadla o čtvrtinu. Zatímco Troliga Bus požadoval částku 1 883 821 €, SOR Libchavy nacenil vozy na rovných 1 800 000 €, takže jeden vůz vychází v přepočtu na přibližně 8,9 mil. Kč. Dne 7. 7. 2022 tak byl SOR Libchavy označen za úspěšného uchazeče a měl by se stát – pakliže nedojde k dalšímu napadení průběhu/výsledku soutěže – vítězem výběrového řízení.

Prešovský DP potřebuje výběrové řízení uzavřít, aby bylo možné dodávku stihnout ve vztahu k přislíbeným dotacím z EU. Elektrobusy by měly v Prešově nahradit současnou flotilu dieselových vozů Rošero FIRST FCLLI postavených na podvozcích Iveco Daily. Těch pořídil dopravce v letech 2008 až 2014 celkem osm, z nichž nadále je v provozu sedm. Jejich koupě se přitom s odstupem času nejeví jako nejlepší investice, protože vozidla mají vykazovat vysokou míru provozní nespolehlivosti. I proto by měla jako náhrada za ně postačovat jen pětice vozů. Pokud zůstane zachované současné linkové vedení, lze předpokládat, že se nové elektrobusy budou objevovat primárně na trasách linek 20, 27, 41 a 42.

Připomeňme, že libchavský výrobce by měl dodat do šarišského regionu své elektrobusy typu SOR EBN 8. Ty jsou vůbec nejmenším modelem v nabídce SORu. Na trhu jsou k dispozici od roku 2012, kdy byl představen prototyp (jediný vyhotovený ještě ve starším designu). Dosud bylo vyrobeno a předáno zákazníkům pouze 18 těchto vozidel. Největším provozovatelem je s deseti vozidly rumunský Brašov, na Slovensku bychom nalezli dvojici vozů ve službách bratislavského DP.

Podobné články