Menu

SOR dodá autobusy ICN 9,5 do polských Tych

Předváděcí autobus SOR ICN 9,5 z roku 2022 je stále v majetku výrobce. Na snímku je zachycen během svého testování v Praze v roce 2023. (foto: Jiří Mejstřík)
Předváděcí autobus SOR ICN 9,5 z roku 2022 je stále v majetku výrobce. Na snímku je zachycen během svého testování v Praze v roce 2023. (foto: Jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Autobusy
09. 12. 2025 18:44
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Společnost SOR Libchavy uspěla v dalším výběrovém řízení v Polsku. Až 16 autobusů ICN 9,5 má dodat dopravci PKM Tychy. Ten si již dříve vozidla neoficiální kategorie „midi“ u východočeského výrobce jednou pořídil, když si v roce 2019 objednal 8 autobusů SOR BNG 10,5, které se staly jedinými zástupci svého typu v Polsku.

Firma PKM Tychy vypsala výběrové řízení na dodání celkem 32 autobusů s malou přepravní kapacitou dne 17. 10. 2025 a rozdělila jej do dvou stejně velkých částí. V jedné z nich poptávala vozidla označená jako MINI, což mělo představovat minibusy o délce 6,6 až 8,0 m se šířkou skříně max. 2,3 m, tj. fakticky bylo záměrem koupit malé autobusy stavěné na platformě užitkových vozů. To se odrazilo také na trojici účastníků, kteří se do soutěže přihlásili, mezi nimiž zvítězila firma MMI Sp. z o.o., která staví své městské minibusy na podvozcích Iveco Daily (jako model Iveco Urby LE).

Z pohledu českého čtenáře je zajímavější druhá část na vozidla kategorie MIDI, kam byly vtěsnány autobusy o délkách 7,85 až 9,6 metrů, avšak bylo stanoveno kritérium minimální celkové obsaditelnosti (60 osob) a počtu míst k sezení (min. 20 osob). Ačkoli by takto definované podmínky mohl splnit například i model Isuzu NovoCiti Life, který je v Polsku poměrně populární (dopravcům zde bylo předáno už okolo 100 vozů), místní dealer se do soutěže v Tychách kupodivu nepřihlásil. O účast firmy reprezentující některou z tureckých značek ovšem Tychy ochuzeny nebyly, protože proti SORu se postavila firma Autobagi Polska Sp. z o. o., která distribuuje u našeho severního souseda autobusy značky BMC.

Jmenovaná firma zvolila v rámci tendru poněkud nezvyklou strategii. Základní objednávka měla zahrnovat (stejně jako v případě minibusů) dodání 8 kusů, zbylých osm představovalo opci. V Polsku je poměrně běžné, že si zadavatelé nechávají nabídkovou cenu rozdělit, což jim zpravidla zaručuje lepší cenu v případě opakované objednávky, neboť jednorázové náklady jsou již rozpuštěny v první závazné objednávce. Znatelné rozdíly jsou takto dosahovány zejména u tramvají. Firma Autobagi Polska Sp. z o. o. ovšem zvolila postup, kdy nabídla základní objednávku levněji než tu opční. Oproti tomu SOR dal jak na základní, tak na případnou opční objednávku stejnou cenovku – 7 759 349,60 zlotých bez DPH, což znamená v přepočtu na české koruny zhruba 44,3 mil. Kč (resp. 5,54 mil. Kč/vůz). Oproti odhadované hodnotě zakázky to znamenalo pokles přes 14 %.

Cena ovšem nebyla jediným hodnoticím kritériem, přičemž BMC, resp. jeho dealer měl zvládnout posbírat body v některých z dalších parametrů, na dorovnání vysokého cenového rozdílu to však nestačilo a v celkovém součtu skončil o 3,2 bodů v poli poražených. SOR, který měl získat 88,2 bodů, tak mohl být dne 28. 11. 2025 oficiálně prohlášen za vítěze. Objednáno bylo prozatím jen oněch prvních osm vozů, jež mají být dodány do 10. 12. 2026.

Podobné články