Velký úspěch má za sebou libchavská společnost SOR. Po hubených letech se jí podařilo jak prohloubit spolupráci na poli výroby trolejbusů se Škodou Electric, tak uzavřít několik významných zakázek v zahraniční, o nichž ovšem – tradičně – samotný výrobce neinformoval. Dosud největší jednorázový kontrakt na dodávku kloubových autobusů SOR NS 18 měl přijít z Německa od sdružení dopravců EcoVista. Celkem by mělo do země našeho západního souseda zamířit 142 článkových „en esek“.
Skupina EcoVista (psána též s počátečním malým písmenem jako ecoVista) vznikla pod současným názvem teprve 3. 8. 2023 a má status tzv. registrovaného obchodníka (v němčině Eingetragener Kaufmann se zkratkou e. K.), což je zvláštní právní forma v Německu určená pro podnikání fyzických osob. Pod skupinu je v současné době řazeno 6 značek autobusových dopravců, jež jsou samy o sobě všechny společnostmi s ručením omezeným (GmbH).
EcoVista zaujala v loňském roce, když uspěla v obří zakázce na provozování náhradní dopravy v relaci mezi Berlínem a Hamburkem, kde se připravuje celková rekonstrukce trati, která si vynutí úplné vyloučení provozu od 1. 8. 2025 do 30. 4. 2026 (konkrétně mezi stanicemi Berlin-Spandau až Hamburg-Rothenburgsort). Vypisovatelem soutěže na zajištění autobusového provozu byla firma DB InfraGO AG, přičemž nabídky měly přijít od tří uchazečů, včetně další dceřiné společnosti DB, která se přímo soustředí na organizování a zajišťování výlukové dopravy – DB SEV GmbH (písmena SEV jsou zkratkou pro německé Schienenersatzverkehr, tedy pro náhradní dopravu za vlak, potažmo kolejovou dopravu). Nejlepší cenu však předložila právě EcoVista, což se dostalo na přetřes až do německého spolkového sněmu, kde se vítězství soukromníků nad DB nelíbilo místní Levici (die Linke; de facto komunisté). Mimo jiné tak musely být v rámci interpelací doloženy kontakty zástupců ministerstva pro digitalizaci a dopravy zpětně od roku 2022 s jednotlivými autobusovými dopravci uvedené v tzv. registru lobbistů, nicméně na samotném vítězství EcoVisty to nic nezměnilo.
V rámci náhradní dopravy má vzniknout celkem 26 (!) linek, které má obsluhovat celkem 208 autobusů. Z uvedeného počtu má 66 připadat na vozy značky Iveco, které by měly být určeny na delší trasy, a tudíž by měly být vybaveny i toaletou, což v současné nabídce výrobce může poskytnout pouze model Evadys. Zbylých 142 autobusů má být článkových a dodat by je měl kompletně SOR Libchavy, přičemž se očekává linkové třídveřové provedení. Všechny autobusy budou vybaveny USB nabíječkami, klimatizací a Wi-Fi připojením. Pro provoz má být zapotřebí okolo 500 řidičů, které by již měla mít společnost dle svých slov zajištěny. Více informací prozatím sděleno nebylo.