Menu

SOR bude opět spolupracovat s maďarským Kravtexem

Možností, jak se přisát na penězovod z centrální vlády, je zajištění výroby a dodávek elektrobusů v kooperaci s lokálním partnerem. Kravtex tak vstoupil do jednání o dodávkách elektrobusů se svým dlouhodobým partnerem z ČR – společností SOR Libchavy. Lze předpokládat, že jedním z nabízených typů bude model SOR NS 12 electric (foto: Libor Hinčica)
Možností, jak se přisát na penězovod z centrální vlády, je zajištění výroby a dodávek elektrobusů v kooperaci s lokálním partnerem. Kravtex tak vstoupil do jednání o dodávkách elektrobusů se svým dlouhodobým partnerem z ČR – společností SOR Libchavy. Lze předpokládat, že jedním z nabízených typů bude model SOR NS 12 electric (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
16. 10. 2020 20:09
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Český SOR Libchavy bude opět spolupracovat s maďarským výrobcem autobusů Kravtex Kft., který na maďarský trh dodává své autobusy pod značkou Credo (potažmo Credobus). V minulosti SOR prodal do Maďarska licenci na výrobu autobusů o délce 9,5 m, načež se rozjela výroba dalších odvozených typů. Postupně však podíl českých komponentů klesal a Kraftex se pustil do vývoje zcela vlastních autobusů. Nyní se SOR Libchavy vrací opět na scénu.

Prvním typem autobusů, které začaly být vyráběny na základě licence, byly vozy BC 9,5 vycházející z modelu SOR B 9,5. Na snímku vidíme jeden z prvních vyrobených licenčních vozů. (foto: Credobusz/Kravtex)

Společnost Kravtex (celým názvem Kravtex Kereskedelmi Kft.) byla založena v Maďarsku již v roce 1992, a to za využití ruského kapitálu. Původním zaměřením společnosti byly dodávky autobusů Ikarus, náhradních dílů a náprav (Rába) do zemí bývalého Sovětského svazu. V roce 1997 byl ruský spolumajitel vyplacen a firma se stala ryze maďarskou. Jelikož vývoz autobusů Ikarus do postsovětských zemí vadnul, přeorientovala se společnost na repase starších Ikarusů, kterých do roku 2002 rekonstruovala okolo 700. Většina z těchto vozů byla opravena pro maďarské zákazníky, část putovala do východní Evropy. Zlomový okamžik nastal v roce 1999, kdy firma koupila licenci tehdy prakticky neznámého SORu. Ta původně pokrývala jen segment výroby autobusů o délce 9,5 m. Vozidla začala být v Maďarsku nabízena pod značkou Credo (první vozy nesly později už znovu nepoužité jméno Kravola).

Na platformě českých vozů začal výrobce následně vyvíjet další vlastní autobusy. Nejprve byly prodávány vozy o délkách 9,5 m a 10,7 m, v roce 2005 přišel i ekvivalent v podobě dosud nejúspěšnějšího autobusu Credo EC 12, což byla obdoba českého autobusu SOR C 12. Podíl přímých dodávek z České republiky ale potupně klesal a vozy se čím dál více od původní předlohy odlišovaly i designově. Velký milník nastal v roce 2009, kdy byl představen autobus Credo Citadell 12 a s půlročním odstupem po něm i kloubový vůz Credo Citadell 19. Nešlo o první kloubový vůz z produkce Kravtexu, neboť firma už v roce 2006 představila článkový vůz vycházející z platformy vozů SOR. Nová řada Citadell ale měla být navržena kompletně bez českých subdodávek a firma vůz prezentovala jako první vozidlo zcela vlastní konstrukce. Věřila, že s novými autobusy prorazí více na maďarském trhu, zuby si brousila především na dodávky pro Budapešť, velké objednávky ale na tento model autobusu nepřišly, což mj. souviselo s omezenými investicemi do nových autobusů v Maďarsku v období let 2011–2013. I přes pokles produkce vyráběla firma své autobusy dál a přicházela s dalšími typy.

Dnes firma nabízí autobusy v rámci třech rodin, a sice Econell Inovell a Optinell (přičemž se vrátila k užívání podvozků s malými koly s průměrem 19,5 palců, a tím i k původní předloze SORu), a to v různých modifikacích. Řada Econell zahrnuje městské autobusy, momentálně v délkových variantách 10, 12 a 13 m, zbylé dvě řady jsou určeny primárně pro linkovou a dálkovou dopravu. Výrobní závod je schopen produkovat až okolo 500 autobusů ročně, na takto ambiciózní čísla se však Kravtex nikdy nedostal a jeho produkce je výrazně nižší. V loňském roce firma představila teprve svůj 2000. vyrobený autobus za 20 let produkce.

Výroba vozů Citadell na klasických kolech s větším průměrem skončila neslavně. Vyrobeny byly pouze jednotky kusů a s příchodem normy EURO 6 již nebyla tato řada autobusů dále rozvíjena. (zdroj: Wikipedia.hu)

Dne 16. 10. 2020 společnost oficiálně potvrdila dřívější spekulace o nových námluvách s českým SORem. Jejich předmětem mají být dodávky elektrobusů, které Kravtex sám nevyvíjí. Podle sdělení společnosti by v roce 2021 mělo konsorcium Kravtexu a SORu představit na maďarském trhu dva nové modely elektrobusů, přičemž informace byla doplněna fotografií vozu SOR NS 12 electric. Ze spojení by měly profitovat obě značky. Centrální vláda se totiž snaží podpořit nákup nových elektrobusů v rámci programu Zöld Busz (tj. Zelený autobus), do kterého napumpuje miliardy forintů a fakticky tak podpoří místní producenty, anebo – přesněji řečeno – alespoň bude vyplácet peníze místním společnostem. O účast v programu se mělo ucházet celkem 8 subjektů, z nichž 7 mělo splnit podmínky. Konkrétně jde o konsorcium BYD Electric Bus & Truck Kft. a BYD Europe s čínským kapitálem, dále o společnosti B CS-PROCES Méernöki Kft, Electrobus Europe Zrt., Prim-Bol Trade Kft., BM HEROS LEK Kft., konsorcium Evobus Hungária Kereskedelmi Kft. a Inter Traction Electrics Kft. a samozřejmě námi zmíněné konsorcium SOR a Kravtex. Na program Zöld  Busz má centrální vláda poskytnout zhruba 36 mld. forintů (cca 2,7 mld. Kč) v období následujících deseti let, přičemž jen v letech 2020 a 2021 má být utraceno 4,2 mld. forintů (314 mil. Kč), které by měly posloužit na nákup 40–50 elektrobusů.

V současné době nabízený model Econell je opět stavěný na podvozcích s koly s průměrem 19,5 palců. (zdroj: Wikipedia.hu)

Podobné články