Menu

Solaris v Berlíně představil novou verzi Urbina 12 electric

Autobus Solaris Urbino 12 electric je možné si nyní objednat s až 600 kWh elektrické energie uložené v bateriích. (foto: Solaris Bus & Coach)
Autobus Solaris Urbino 12 electric je možné si nyní objednat s až 600 kWh elektrické energie uložené v bateriích. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
05. 03. 2024 19:22
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Také španělsko-polský Solaris průběžně inovuje svou řadu elektrobusů aplikováním řady novinek, a to především v oblasti navyšování kapacity elektrické energie. V Berlíně na konferenci Mobility Move 2024 představil oficiálně novou verzi svého Urbina 12 electric, které by mělo podle slov výrobce zvládnout na jedno nabití ujet až 600 km.

Hlavní změnou oproti dosud vyráběným Urbinům 12 electric je přesun všech baterií na střechu vozidla. Zadní schrána s bateriemi, která významně snižovala počet míst k sezení, se stává minulostí. Solaris prezentuje tuto úpravu jako významnou inovaci, která umožňuje navýšit obsaditelnost až o 7 míst k sezení na 41 sedících pasažérů, nicméně hodí se říci, že výrobce tímto krokem pouze dohnal konkurenci, která se velkého boxu na baterie dokázala zbavit již dříve, případně se bez něj zvládla zcela obejít už od nástupu na trh.

Přemístění baterií výhradně na střechu umožňuje nová generace článků NMC (Solarisem nazývaná jako Solaris High Energy), která má mít vyšší hustotu elektrické energie. V Berlíně představil výrobce maximalistickou variantu s šesti boxy, v nichž se ukrývá až 600 kWh elektrické energie. Podle Solarisu má tato kapacita umožňovat dojezd až 600 km, avšak to může platit jen za velmi příznivých okolních podmínek (dle testu SORT2), které se v běžném provozu prakticky nevyskytují.

Producent přitom svou tiskovou zprávu postavil tak, aby budila dojem, že se dosáhlo výrazně vyšší obsaditelnosti – konkrétně až 100 cestujících –, a současně delšího dojezdu. Ve skutečnosti se ale i tady ukazuje, jak nesmírně důležité je číst poznámky pod čarou. Z nich totiž vyplývá, že ona obsaditelnost až 100 pasažérů platí pouze pro Itálii, Francii a Španělsko, kde je povolená max. hmotnost 12m autobusu 20 tun. V případě dalších evropských zemí (včetně ČR/SR), kde je limit 19,5 tuny, jde jen o 94 osob. Co je však ještě důležitější, je v závorce uvedený údaj, že obě hodnoty platí pro konfiguraci vozidla s bateriemi s kapacitou elektrické energie 300 kWh, nikoli 600 kWh. Pro tuto variantu Solaris v tiskové zprávě žádný údaj neuvádí, je však zjevné, že půjde o parametr výrazně nižší. Kolik zákazníků si verze elektrobusu s kapacitou elektrické energie 600 kWh najde, bude bezpochyby zajímavé sledovat.  

Připomeňme, že v případě 18m varianty se Solaris inovovanou verzí (nabízející až 800 kWh elektrické energie na palubě) pochlubit již loni na Busworldu.

Podobné články