Menu

Solaris představil nové Urbino 9 LE electric

Oproti původní verzi je mnohem elegantněji řešeno zakrytí střešních partií. Ostatně původní elektrické Urbino 8,9 LE vycházelo z dieselové verze, to nové bylo od počátku projektováno jen jako elektrobus. (foto: Solaris Bus &  Coach)
Oproti původní verzi je mnohem elegantněji řešeno zakrytí střešních partií. Ostatně původní elektrické Urbino 8,9 LE vycházelo z dieselové verze, to nové bylo od počátku projektováno jen jako elektrobus. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
02. 10. 2021 19:25
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dlouhých sedm let po premiéře „Nového Urbina“ (též zvaného čtvrtá generace) byl do rodiny vozidel s novým designem (jenž v mezičase stihl ještě projít faceliftem) zařazen i nejmenší z městských autobusů Solarisu, který je ponovu nabízen opět jako Urbino 9 (LE), a to již pouze v elektrické verzi. Slavnostní premiéra proběhla dne 30. 9. 2021 ve 12 hodin středoevropského času, a to stejně jako v případě prezentace loňské novinky (elektrického Urbina LE o délce 15 m) online formou.

Nejmenší Urbino 9 LE electric narostlo oproti předchozí generaci nejen do šířky (o 5 cm), ale i do délky. Označení 9 je tak poněkud zavádějící. (foto: Solaris Bus & Coach)

Podobně jako 15m low entry Urbino electric je možné i nový midibus o délce 9 m pořídit jako autobusy třídy I (městský), anebo třídy II (meziměstský/linkový). Přestože byl vůz představen ve velké online premiéře jako novinka, fakticky jej španělsko-polský Solaris nabízí a prodává zákazníkům již delší dobu. Odhalení vozidla navíc s ohledem na dříve uniklé skici vzhledu autobusu nebylo výrazným překvapením.

Prodloužení se dočkaly i oba převisy a rozvor. (foto: Solaris Bus & Coach)

Elektrobus bude vybaven kapalinou chlazeným motorem o max. výkonu 220 kW (dosud byl užíván motor s výkonem 160 kW). Základní provedení počítá s elektrobusem určeným pro pomalé (noční) nabíjení, přičemž takový elektrobus je vybaven bateriemi o kapacitě elektrické energie přes 350 kWh. V nabídce ale bude verze také pro rychlé nabíjení (s bateriemi LTO), které budou mít nižší kapacitu elektrické energie (bude je však možné dobíjet častěji a vyššími nabíjecími proudy). Standardem je nabíjení skrze kabel, na střechu vozu lze ale umístit také pantograf pro nabíjení, přičemž Solaris dnes nabízí celkem tři různé typy takových nabíjecích pantografů (včetně tzv. obráceného, který se připojuje k vozidlu z nabíjecí stanice; nicméně tato verze prozatím není nabízena pro Urbino 9 LE electric).

Pohled do inteiréru elektrického Urbina 9 LE směrem do vyvýšené části. (foto: Solaris Bus & Coach)

Nový elektrobus má v porovnání s předešlou verzí přinášet zvýšenou míru pohodlí pro cestujícím, a to díky větší rozteči sedadel a větší podchozí výšce v zadní části vozu. Maximálně lze do vozu rozmístit 27 sedadel (z toho 8 přístupných z úrovně nízké podlahy), celková obsaditelnost poté může činit až 73 osob (v případě meziměstské verze – tj. ve třídě II – pak pouze 60 osob, přičemž do vozu lze umístit až 31 sedadel). Uspořádání dveří zůstává identické s původním Urbinem 8,9 LE (tedy první dveře jednokřídlé, druhé dvoukřídlé).

A zde již pohled do nízkopodlažního oddílu. (foto: Solaris Bus & Coach)

Přestože Solaris nazývá autobus jako model Urbino 9 LE electric, ve vztahu ke skutečné délce vozidla je toto označení nepřesné. Zatímco dosud vyráběný vůz (Urbino 8,9 LE na platformě III. generace) měl délku 8 950 mm, ten nový je výrazně delší – 9 270 mm, takže spíše než o model 9 LE se jedná o model 9,3 LE. Nárůst byl proveden jak v případě předního převisu (2 200 mm; dříve 2 080 mm) a zadního převisu (2 590 mm; dříve 2 490 mm), tak v případě rozvoru mezi nápravami (4 480 mm, dříve 4 380 mm).  Midibus se nafoukl také do šířky, a to o 5 cm (nově činí šířka 2 450 mm). Naopak výšku se podařilo snížit, a to z 3 395 mm na 3 300 mm, v případě verze linkové pak na 3 315 mm. Minimální poloměr otáčení činí 9 100 mm Užití náprav zůstalo zachováno užití přední nápravy RL 55EC z produkce ZF s nezávislým zavěšením a zadní G 150 od firmy DANA.   

Urbino 9 LE electric má již své první zákazníky. Solaris stihl ještě před premiérou prodat 17 vozů, 8 z nich zamíří do Itálie, zbytek do Polska. (foto: Solaris Bus & Coach)

Zákazníci si mohou stejně jako u dalších autobusů z produkce Solarisu vybrat z řady opčních prvků, například systému MirrorEye (náhrada zpětných zrcátek kamerami), či Mobileye Shield+ (systém informující řidiče o přítomnosti chodců, vozidel a cyklistů v blízkosti vozidla).

Solaris v současné době již má jistotu dodání 17 nových Urbin 9 LE pro různé zákazníky. Osm vozů zamíří do italského Bolzana k dopravci Società Bus Servizi d’Area SpA, další vozy skoční u zákazníků v Polsku. Šest si pořídí město Żyrardów, jeden vůz zamíří do Zawiercie a dva do Cieszyna.

Podobné články