Menu

Solaris dodá šest elektrobusů do San Franciska

Vizualizace elektrobusů Solaris Urbino v americkém provedení. (foto: Solaris Bus & Coach)
Vizualizace elektrobusů Solaris Urbino v americkém provedení. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
14. 11. 2025 15:53
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Společnost Solaris Bus & Coach ze španělské skupiny CAF se může pochlubit dalším úspěchem na severoamerickém trhu, na kterém se snaží prosadit v posledních zhruba dvou letech v těžké konkurenci místních tradičních výrobců. Po prvním kontraktu u dopravce King County Metro ze státu Washington z konce loňského roku, kterému má dodat čtyři elektrobusy (z toho dva dvanáctimetrové a dva přibližně osmnáctimetrové), a podpisu mamutího kontraktu v Kanadě na dodání až 512 trolejbusů pro Vancouver, se podařilo společnosti s ležatým eskem dojednat zakázku na dodání šesti elektrobusů pro San Francisko. 

Elektrobusy pro San Francisko ovšem nejsou předmětem samostatné veřejné zakázky, ale využitím opce, která byla sjednána loni s King County Metro. Na jejím základě si mohla společnost provozující veřejnou dopravu v celkem 35 městech ve státě Washington (včetně Seattlu) objednat dalších až 12 vozů (6 standardních a 6 článkových). Sama tak prozatím neučinila, umožnila ale učinit objednávku na základě ní San Francisku, které se připravuje na postupnou elektrifikaci své flotily autobusů.

Konkrétně by mělo v nejbližší době dojít k výměně 112 starších hybridních vozů, z nichž 94 má být opět nahrazeno hybridy (příslušná smlouva již byla podepsána s kanadským New Flyerem) a zbylých 18 kusů by měly v rámci pilotního projektu vystřídat elektrobusy.

San Francisko se rozhodlo jít cestou otestování produktů od trojice výrobců – New Flyer si již dříve zajistil dodání čtyř vozů o délce 12 m (resp. 40 stop) a tří kloubových (o délce 18 m/60 stop). Firma Gillig by se měla ještě do konce letošního roku dočkat potvrzení objednávky na pět elektrobusů standardní délky a třetí výrobce, kterému se rozhodl dát místní dopravce SFMTA šanci, je právě Solaris. Ten je v Americe vnímán jako evropský producent, ačkoli firma deklaruje, že bude vozidla (pro USA, nikoli však pro Kanadu) vyrábět v závodě ve státě New York. SFMTA se ovšem kvůli omezené konkurenci na americkém trhu chce aktivně podílet na rozšíření potenciální dodavatelské základny, od čehož se slibuje zmínění růstu cen vozidel, takže se Solarisem začala vyjednávat navzdory absence hmatatelných referencí či alespoň existujících prototypů.  

Ještě jeden pohled na návrh designu vozidel, jejichž lakování se však, jak uvádí sám Solaris, může od reality v budoucnu odlišovat. (foto: Solaris Bus & Coach)

Z hlediska zjednodušení nákupu informoval ředitel SFMTA již v červenci 2025, že hodlají přistoupit k pořízení vozidel využitím opce, kterou měla k dispozici společnost King County Metro, což americká legislativa za striktně vymezených podmínek (jež byly v tomto případě splněny) umožňuje. K podpisu dohody o převedení opčního práva na SFMTA došlo krátce poté – ještě do konce července (různé zdroje přitom uvádějí různá data – některé tvrdí, že se tak stalo již 23. 7., jiné až 28. 7.). Následně již nic nebránilo tomu, aby se přistoupilo k samotnému podpisu smlouvy mezi SFMTA a Solarisem. Dne 5. 8. 2025 učinilo první krok v tomto směru představenstvo společnosti, následně na začátku září byl záměr posvěcen městským výborem pro finance (3. 9. 2025) a městskou radou (9. 9. 2025). Samotný Solaris ovšem informoval o svém úspěchu tiskovou zprávou až nyní.

Celkové náklady byly (bez DPH) odsouhlaseny ve výši 9,964 mil. amerických dolarů s tím, že doba plnění smlouvy byla stanovena do 19. 12. 2027, avšak s možností prodloužení až do 19. 12. 2029. Kromě vozidel zahrnuje uvedená cena také školení (50 000 $), speciální nářadí (30 000 $), vybrané náhradní díly (30 000 $) a rezervu pro nepředpokládané výdaje (například pro případ změny předpisů; v tomto případě ve výši 60 000 $). Na samotná vozidla zbyla částka 4 218 588 $ v případě trojice 12m vozů a 5 576 188 $ u 18m elektrobusů. Vydělením a převodem tedy zjistíme, že jeden elektrobus standardní délky by měl vycházet na 1 406 196 $ (zhruba 29,234 mil. Kč), zatímco článkový na 1 858 729 $ (cca 38,643 mil. Kč).

Pro Solaris může být do budoucna reference v San Francisku klíčová, protože město hodlá postupně počet elektrobusů navyšovat. Na konci roku 2027 by jich mělo rádo 30, o rok později již 78 a v roce 2029 dokonce 134. Snižovat se má naopak postupně počet vozů dieselových, resp. hybridních. Ty poslední z nich by měly opustit město v roce 2041, kdy se počítá s tím, že ve městě bude sloužit 769 elektrobusů a 246 trolejbusů. V případě trolejbusů se prozatím uvažuje s obnovou vozového parku v letech 2033 až 2036, avšak nemá dojít k navýšení jejich počtu, pouze k výměně stávající flotily za novou. Nelze přitom vyloučit, že se do 30. let ještě priority v této oblasti vzhledem k aktuálním vývoji v oblasti elektrobusů změní a že se město nakonec rozhodne vydat kompletně jen cestou elektrobusů.  

Podobné články