Společnost Solaris Bus & Coach (součást španělské skupiny CAF) podepsala podle očekávání dvojici smluv na dodání celkem 120 článkových autobusů s dieselovým pohonem pro polskou metropoli. Vypisovatel, jímž byl Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie (dále jen ZTM), může navíc objednat dalších až 100 vozů, a to nikoli v rámci opčního práva, ale tzv. „z volné ruky“. Je to po dlouhé době poprvé, co se Solaris v rámci tiskové zprávy chlubí dodávkou dieselových autobusů.
ZTM vypsal soutěž na dodání dieselových autobusů dne 14. 8. 2025 s tím, že byla rozdělena do dvou stejně velkých částí po 60 kusech. Specifikace byla v obou částech stejná, zadavatel však přikročil k rozdělení s cílem zvýšení transparentnosti a snahy o zpřístupnění tendru také menším dodavatelům, což je v Polsku při zadávání veřejných zakázek poměrně častý postup. Ve výsledku se ale tato snaha minula účinkem, protože jediným subjektem, který nabídku v obou částech složil, byl Solaris, který se přihlásil se svým Urbinem 18.
Nezájem dodavatelů je překvapivý, zvlášť vezmeme-li v úvahu, že součástí zakázky byla také možnost přiobjednání dalších až 50 autobusů v každé části soutěže (tj. celkem 100 vozů), a to v režimu „z volné ruky“. Nejedná se o klasické opční právo, ale o zvláštní způsob přidělení zakázky upravený v polském zákoně o veřejných zakázkách, který by šel vzdáleně přirovnat k českému jednacímu řízení bez uveřejnění. Zadavatelé mají možnost – ve striktně definovaných případech – přikoupit od téhož dodavatele stejný typ vozidel v identické konfiguraci, avšak předpokládají se separátní jednání o ceně, tj. cenovka ze zadávacího řízení není (oproti klasické opci) určující pro následnou objednávku.

Elektrobusů Urbino 18 electric si Varšava pořídila v letech 2020 až 2025 už 143. Vítězství v tendru na dalších 50 kusů bylo oznámeno letos v září. (foto: Vojtěch Povolný)
Samotná cena Solarisu je přitom dalším překvapením tendru. Solaris nabídl autobusy v každé části za cenu 139,19 mil. zlotých bez DPH, tj. 2,31 mil. zlotých za kus. V přepočtu jde o více než 13,2 mil. Kč. Varšava přitom odhadovala cenu nižší a za jeden autobus hodlala vynaložit max. 2,15 mil. zlotých, resp. 12,2 mil. Kč. Přesto nakonec nabídku Solarisu akceptovala.
Autobusy jsou standardně dieselové a pro cestující nabízejí obvyklé vybavení, navíc ale mají v interiéru disponovat úchyty, které umožní přepravu nosítek. Tato úprava byla požadována v souvislosti se snahou polské vlády a měst zajistit větší ochranu obyvatelstva z obav před ruskou expanzí. Kromě všeobecně známé akcelerace zbrojení (a z toho plynoucího posilování polské armády) se jedná i o speciální podpůrný program, v němž jsou rozdělovány miliardy zlotých na ochranu kritické infrastruktury. Varšava se pokouší v tomto programu získat financování i na předmětné autobusy, které by v případě válečného konfliktu měly sloužit k evakuaci obyvatelstva, prozatím poslední balík peněz (187 mil. zlotých/přes 1 mld. Kč) přiklepnutý polské metropoli v říjnu 2025 ale autobusy nezahrnuje.
Každé z nových 18m Urbin má nabídnout obsaditelnost 133 míst, z toho 39 sedících. Ze speciální výbavy na přání lze zmínit alkoholový zámek na stanovišti řidiče (zabraňuje nastartování vozidla v případě detekce alkoholu v dechu řidič) a fotovoltaické fólie na střeše vozidla, které jsou jistou úlitbou ekologii (když už jsou autobusy pouze čistě dieselové), ačkoli po letech jejich používání v polských provozech je zřejmé, že přínos těchto solárních „panelů“ je nanejvýš diskutabilní.
Vypisovatel zakázky byl varšavský dopravní úřad (ZTM) plnicí roli koordinátora veřejné dopravy v polské metropoli, sám ale autobusy provozovat nebude a na základě smluvního vztahu je převede do správy městské autobusové společnosti MZA (Miejskie Zakłady Autobusowe). Nadále ale zůstanou v majetku ZTM. Doplňme, že dodávky mají začít ve druhé polovině příštího roku a pokračovat i v průběhu roku 2027.