Menu

Škodovácké metro ve Varšavě sveze první cestující

Jednotka metra Škoda Varsovia (typ 59WE) v depu Kabaty. (foto: Metro Warszawskie)
Jednotka metra Škoda Varsovia (typ 59WE) v depu Kabaty. (foto: Metro Warszawskie)
Stáhnout PDF
Metro
25. 10. 2022 13:29
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Nová souprava metra nazývaná Varsovia z produkce plzeňské Škody Transportation úspěšně absolvovala celý homologační proces a do konce tohoto týdne má svézt první cestující. Oznámil to provozovatel varšavské podzemky Metro Warszawskie.

Škoda Transportation uspěla překvapivě v tendru na dodávku až 45 šestivozových vlaků (tj. 270 vozů; základní kontrakt předpokládá dodání 37 jednotek, tj. 222 vozů) v roce 2019, přičemž na dodání vozidel měla původně 20 měsíců. S ohledem na náročný vývoj a pozdější omezení plynoucí z vyhlášené pandemie čínského viru došlo ke zpoždění a namísto dodávky v září 2021 by teprve v prosinci téhož roku první vlak prezentován v Plzni. Původně avizované zkoušky metra v Praze se neuskutečnily, prototypová souprava se však projížděla od února 2022 po zkušebním okruhu ve Velimi, přičemž za tímto účelem byla dodatečně vybavena možností odběru proudu z pantografů na střeše.

Do Varšavy poté dorazil jako první druhý vyrobený vlak, který byl dodán až 25. 4. 2022. Dne 24. 5. 2022, tedy takřka přesně po měsíci od převezení do depa Kabaty, se vydala tato souprava (ev. č. 77) na první jízdu do varšavského podzemí, přičemž zkušební jízdy probíhaly pouze v noci. S postupujícími zkouškami se dařilo získávat další a další nezbytná razítka pro zahájení provozu s cestujícími, nicméně avizovaný termín uvedení do provozu v průběhu letních prázdnin či na jejich konci se ukázal iluzorní. První cestující se tak svezou až na konci října. Oddálení uvedení jednotky do provozu s cestujícími má být podle provozovatele řešeno v rámci smluvených sankcí, které mají být v plné výši využity, o čemž již měl být výrobce podle sdělení provozovatele informován.  

Oficiální obchodní jméno nové soupravy metra zní Varsovia, což vychází z latinského pojmenování polského hlavního města. O jeho vobě rozhodli v anketě občané, kteří měli na výběr z pěti jmen (MeWa, Morava, Siréna, Varsovia, Wavlak, Zygmunt), z nichž jedno měl navrhnout přímo výrobce. Ze 7 698 hlasů obdržel název Varsovia více než čtvrtinu (2 038; 26,5 %). Oficiální typové označení nových vlaků je nicméně 59WE. 

Do Varšavy byly v mezičase předány další tři jednotky – prototypová ev. č. 76 a jednotky čísel 78 a 79. Povolení pro provoz znamená, že budou moci vozit cestující postupně i tyto soupravy (pro provoz však má být nyní připravena jen ta nesoucí ev. č. 77), což umožní začít odstavovat nejstarší soupravy sovětské produkce řady 81-717. U nich se zvažuje možnost předání do služeb Kyjeva, v současné době probíhají technická jednání, která mají zodpovědět otázku, zda by varšavské jednotky bylo možné pro provoz v metropoli Ukrajiny adaptovat.   

Podobné články