Menu

Škoda uspěla s tramvajemi pro italské Bergamo

Návrh tramvaje z produkce Škodovky pro italské Bergamo.
Návrh tramvaje z produkce Škodovky pro italské Bergamo.
Stáhnout PDF
Tramvaje
16. 05. 2023 18:35
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dne 12. 5. 2023 bylo sdružení čtyř společností pověřeno přípravou, výstavbou a dodávkou vozidel a veškerého dalšího vybavení pro druhou tramvajovou linku T2 v italském Bergamu. Z pohledu českého čtenáře je bezpochyby zajímavé, že část zabývající se dodávkou tramvají by měla pokrýt Škoda Transportation.

Bergamo mělo vlastní tramvajový systém už od roku 1884. Po druhé světové válce bylo rozhodnuto o jeho náhradě trolejbusy, které se v ulicích města objevily v roce 1950. Tramvaje se pak odporoučely z ulic Bergama v roce 1958, ani trolejbusům ovšem nebyl dopřán dlouhý život a poslední linka byla zrušena už v roce 1970. Od té doby město na dlouho ovládly autobusy, což se změnilo až 24. 4. 2009, kdy byl zahájen provoz na první novodobé tramvajové lince označené písmenem T1, pro níž vozidla dodal domácí producent AnsaldoBreda (celkem bylo pořízeno 14 tramvají řady Sirio). Linka T1 je linkou meziměstskou, která prakticky v celé délce kopíruje trasu někdejší železnice, jež spojovala Bergamo s 12,5 km vzdálenou obcí Albino mezi léty 1884 až 1967 (samotná železnice měla původně délku 35 km, obnoven byl ale pouze úsek do Albina). Není přitom jistě bez zajímavosti, že mezi téže sídly byla v provozu i tramvaj, a to v letech 1912–1953, která tak železnici částečně konkurovala.

Už v době prvotních úvah o návratu tramvají na relaci mezi Bergamem a Albinem, což nás v historii přenáší až do roku 1990, se současně hovořilo o možnosti obnovení trasy někdejší železnice vedené údolím směrem do Villa d’Almè. Také v tomto případě šlo jen o část bývalé železnice, jež se vyznačovala užitím netradičního střídavého napětí 6 kV, která byla v provozu v letech 1906 až 1966. Její celková délka činila zhruba 41 km, obnoveno však mělo být jen 11,5 km. Po letech průtahů se podařilo dotáhnout do konce projekt (dokončený v prosinci 2018), a následně sehnat finanční prostředky a vypsat výběrové řízení, které předpokládá řešení celého systému na klíč. Proto bylo nutné počítat s účastí konsorcií, resp. dočasných sdružení společností. Vítězem se mělo stát to tvořené firmami: Impresa Milesi geom. Sergio, G.C.F. Generale Costruzioni Ferroviarie, Impresa Edile Stradale Artifoni a Škoda Transportation.

Předpokládané vedení tramvajové linky T2 v Bergamu, resp. z Bergama do Villa d’Almè. (zdroj: Wikipedia.it)

Celkové náklady byly odhadovány na cca 211,5 mil. € (cca 4,97 mld. Kč; italské zdroje se však v tomto směru rozcházejí a některé uvádějí pouze 178 mil. €, uvedený údaj je tak nutno vnímat s určitou rezervou), z nichž má nejvíce uhradit prostřednictvím ministerstva infrastruktury a dopravy italský stát (151,5 mil. €; podle jiných údajů „jen“ 125 mil. €). Další peníze poskytne region Lombardie (40 mil. €), z pokladny bergamského magistrátu a provincie Bergamo má přitéct 9,5 mil. € a další obce, které má dráha popojit, se mají podílet 4 mil. €. Informace o plánovaném financování zbylé části z italských podkladů nevyplývá. Vítězná nabídka konsorcia operuje s částkou 176 350 782,31 € (přibližně 4,14 mld. Kč).

Podpis smlouvy by měl následovat v následujících týdnech. Poté má mít vítěz pět měsíců na dokončení projektu a příprav, načež by se měly rozeběhnout stavební práce, což by v ideálním případě mělo proběhnout ještě na konci letošního roku. Uvedení do provozu se předpokládá v září 2026. Linka protne celkem pět obcí (včetně Bergama) a má obsloužit oblast, kterou obývá celkem 240 tisíc obyvatel. První čtyři zastávky v Bergamu mají být společné se stávající linkou číslo T1. Zhruba 95 % trati by mělo být vedeno na samostatném tělese. Jízdní doba je stanovena na 30 minut v jednom směru. Vozový park by měl být tvořen pouze 10 tramvajemi Škoda. Má jít o vozidla délky 32 m koncepce Multigelenk (s neotočnými podvozky), přičemž má být umožněn přejezd vozů mezi linkami T1 a T2. Tramvaje pro linku T2 mají mít samostatnou vozovnu pro 11 vozů.

Pro Škodovku se jedná o první úspěch s tramvajemi na italském trhu od roku 2007, kdy dodala na ostrov Sardinie (do města Cagliari) poslední z devíti objednaných vozů Škoda 06T. Na podzim loňského roku Škoda Transportation založila na italském trhu dceřinou firmu se sídlem ve Florencii, která má za cíl posílit pozici plzeňského výrobce na Apeninském poloostrově. 

 

Podobné články