Menu

Škoda Transtech dodá dalších 5 tramvají do Tampere

Tramvaj Škoda ForCity Artic Tampere X34. V současné době má Tampere k dispozici 20 těchto vozů. (foto: Tampereeen Ratikka)
Tramvaj Škoda ForCity Artic Tampere X34. V současné době má Tampere k dispozici 20 těchto vozů. (foto: Tampereeen Ratikka)
Stáhnout PDF
Tramvaje
25. 05. 2022 20:39
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Tramvajový provoz ve finském Tampere, který byl slavnostně uveden do provozu dne 9. 8. 2021, se dočká rozšíření flotily vozového parku. Škoda Transtech Oy, jedna z dceřiných společností české Škody Transportation (potažmo Škoda Group), dodá ke stávající flotile vozů Škoda ForCity Artic Tampere X34 pět nových vozů, jejichž doručení do města je předpokládáno před koncem roku 2024.

Finský závod Škodovky uspěl ve výběrovém řízení na dodání 19 tramvají s opcí na dalších až 46 vozů v říjnu 2016, avšak vítězství Škody Transtech Oy musel potvrdit ještě soud dohlížející na průběh výběrového řízení, protože proti výsledku se odvolal neúspěšný účastník. Podpis smlouvy se tak oddálil o celý jeden rok. S ohledem na to, že systém v Tampere byl v té době ještě ve výstavbě, nepředpokládalo se, že by tento odklad měl ohrozit plánované datum uvedení do provozu. Výroby tramvají se zhostil závod ve městě Otanmäki, přičemž každá z tříčlánkových tramvají má délku 37,3 m, šířku 2,65 m, výšku 3,6 m a umožňuje jízdu rychlostí až 80 km/h (v Tampere je však maximální rychlost omezena na 70 km/h). Obsaditelnost činí 264 cestujících (při 4 os/m2; z toho 64 míst k sezení), hmotnost prázdného vozidla je 56,8 tun.

První vůz byl dodán do Tampere již 23. 5. 2020, nebyl ale ještě kompletní a po vybraných dílčích testech se vrátil v listopadu 2020 zpět do výrobního závodu, kde se pracovalo na jeho úpravách a dokončení. Mezitím už průběžně chodily do města sériové vozy, kterých bylo v srpnu 2021 dostatek na to, aby mohl být po zkušebních jízdách zaveden pravidelný provoz.

Ve špičkách pracovních dnů je zapotřebí mít vypravenost 15 vozů, tramvají bylo v srpnu loňského roku k dispozici 18. Devatenáctou tramvají byl zmíněný prototyp, který se do Tampere po dokončení vrátil až 21. 10. 2021, avšak v té době byl už dvacátou tramvají ve městě, přestože smlouva byla uzavřena jen na devatenáct vozů. Po dohodě s výrobcem totiž došlo k uzavření zajímavé dodatečné smlouvy stojící zcela mimo původní kontrakt, která umožnila přikoupit ještě jednu tramvaj. Součástí smlouvy z roku 2017 bylo také dodání většího množství náhradních dílů. Město se nakonec rozhodlo, že tyto díly neuzavře do skladu, ale použije je na montáž dvacátého vozu (s doplacením rozdílu kupní ceny). A tak se vozový park o jeden vůz podařilo navýšit, aniž by byla vyčerpána opce, přičemž tato tramvaj dorazila do města počátkem září 2021.  

Současný rozsah provozu tramvají v Tampere. (zdroj: Wikipedia.org)

Pomineme-li drobné závady (zpočátku bylo kritizováno například zamlžování skel v důsledku nevhodného nastavení klimatizačních jednotek), ukázaly se tramvaje jako spolehlivý dopravní prostředek, který po půl roce provozu vykazoval spolehlivost 99,71 %. Denně tramvaje využije okolo 30 000 pasažérů, slabší provoz je o víkendu, kdy se tramvajemi sveze denně okolo 25 000 lidí v sobotu a 15 000 lidí v neděli. Tramvaje měly přispět také k návratu cestujících do MHD. Údaj o meziročním nárůstu pasažérů o 29 % publikovaný v únoru 2022 je ale nutné vnímat velmi obezřetně, protože jde o srovnání s obdobím, kdy bylo Finsko podobně jako další státy v sevření restrikcí souvisejících s Covidem-19. Pokud bychom vzali počet uživatelů veřejné dopravy před pandemií koronaviru, zjistili bychom, že jich pořád cestuje tamperskou MHD o 18 % méně. Na druhé straně ovšem Tampere tvrdí, že díky tramvajím byl návrat cestujících v porovnání s jinými finskými městy výrazně dynamičtější.

Ať už je to s hrou čísel jakkoli, faktem zůstává, že s v současné době jsou ve městě v provozu dvě tramvajové, z nichž linka č. 1 má délku 4 km a druhá linka označená číslicí tři 12 km. Obě linky mají společný úsek o délce čtyř zastávek. Podle již schváleného projektu by se měla tramvajová síť dále rozšířit severním směrem za využití úžiny mezi jezery Villilänsalmi a Näsiselkä. Právě pro toto prodloužení byla objednána podpisem smlouvy z 24. 5. 2022 pětice dalších vozů. Očekává se totiž, že po dokončení prodloužení (předpokládané otevření je  v záběru roku 2024 nebo počátkem roku 2025) stoupne vypravenost z 15 na 20 vozů, přičemž cílem je ponechat si nadále zálohu pěti tramvají. Podle vyjádření výrobce by pětice nových vozů měla být identická s dříve dodanými tramvajemi a hodnota zakázky má činit 34 mil. €, tedy přibližně 850 mil. Kč (170 mil. Kč/vůz; v ceně je ale zahrnuta také desetiletá údržba).  

„Jsme velmi rádi, že jsme se se zákazníkem Tampereen Raitiotie Oy domluvili na dodávce pěti tramvají ForCity Smart Artic pro obyvatele Tampere. 24. května podepsaná smlouva je projevem důvěry v naši společnost a naše výrobky. Dosud se prodalo 230 vozů Artic a my věříme, že je to jen začátek úspěšného příběhu,“ uvedl Juha Vierros, jednatel společnosti Škoda Transtech Oy.

Po dodání vozidel nebude nutné upravit prostory stávající vozovny. Ta totiž byla projektována v první etapě tak, aby pokryla i potřeby výhledového prodloužení, takže její kapacita činí již nyní 26 vozů. Rozšíření technického zázemí bude zapotřebí v případě, že Tampere svůj tramvajový provoz bude chtít dále rozvíjet.

Podobné články