Menu

Škoda ovládla další soutěž na trolejbusy v Brně. Dodá vozy 32 Tr

Trolejbus Škoda 32 Tr v Pardubicích. (foto: Bc. Petr Bystroň)
Trolejbus Škoda 32 Tr v Pardubicích. (foto: Bc. Petr Bystroň)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
21. 02. 2022 20:42
Matěj Stach
2 minuty čtení

Vítězem výběrového řízení na dodání až 40 trolejbusů standardní délky pro Dopravní podnik města Brna (DPMB) vyhrála Škoda Electric. Ta už v loňském roce ovládla i soutěž na dodání 40 článkových trolejbusů. Zatímco kloubové vozy využívají karoserii od španělsko-polského Solarisu (typ 27 Tr), 12m vozy budou využívat karoserii od SORu (typ 32 Tr).

Brněnský DP vypsal soutěž na nové trolejbusy po několikáté. V těch předchozích se setkalo větší množství konkurentů, avšak žádná z nich nebyla uzavřena. Tu první vypsanou v září 2019 na dodání až 60 trolejbusů ovládl SOR Libchavy, avšak proti výsledku zadávacího řízení se odvolal neúspěšný uchazeč v podobě Škody Electric (další účastník, firma Tram for Envi, byla vyloučena). Když už se zdálo, že by námitky plzeňského výrobce mohly být smeteny ze stolu, našel se v průběhu řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže „uvědomělý kolemjdoucí“, který podal podnět na podmínky zadávacího řízení (tedy nikoli proti výsledku tendru), a přestože soutěž byla již uzavřena a žádný z uchazečů podmínky nenapadal, ÚOHS vedený v té době ještě Petrem Rafajem se tímto podnětem zabýval, a nakonec rozhodl soutěž zrušit. V mezičase (v červnu 2020) byly vypsány další dva tendry (na 15 trolejbusů s bateriemi a až 45 bez baterií). Zde měla vyhrát společnost Tram for Envi, nicméně DPMB soutěže neuzavřel ani po několika měsících od podání nabídek, a následně obě výběrová řízení zrušil s odkazem na rozhodnutí ÚOHS v prvním zmíněném tendru. Výběrové řízení na kloubové trolejbusy, které obsahovalo stejnou (dle názoru ÚOHS problematickou) formulaci ovšem DPMB v mezičase se Škodovkou v rekordním čase uzavřít stihl.

V listopadu 2020 byla vypsána ještě soutěž na dodávku trolejbusových stavebnic, jejichž montáž by si brněnský DP dělal sám. Tato soutěž prozatím uzavřena nebyla. Dne 20. 9. 2021 pak bylo vypsáno v pořadí již páté (budeme-li počítat i zmíněné „stavebnice“) výběrové řízení na dodání 40 trolejbusů s bateriemi. Zde se nabídky měly podávat do 25. 11. 2021. Podle serveru zdopravy.cz se měli o tendr ucházet pouze dva výrobci. Škoda Electric spojila síly se SORem, druhý účastník měl pocházet z Bělorusku (Belkommunmaš), avšak měl být vyřazen. Odhadovaná cena za až 40 nových trolejbusů měla činit 440 mil. Kč, tedy 11 mil. Kč za vozů. To vycházelo z reality současného trolejbusového trhu, na němž po nástupu konkurence klesly ceny až o 30 %. Výsledná cena za nové vozy Škoda 32 Tr je však poněkud vyšší, a i když se nepřibližuje hodnotám, které panovaly na trhu před třemi lety, jde i přes velikost dodávky (jedná se o největší trolejbusový tendr v ČR) o aktuálně nejdražší parciální trolejbusy v bývalém Československu. Za jeden vůz má Brno zaplatit 11,8 mil. Kč, celá zakázka tedy – v případě využití opcí – vyjde na 472 mil. Kč.

Dodávky mají být zahájeny v roce 2023, opci je možné využít do konce roku 2025. Na baterie mají trolejbusy zvládnout ujet zhruba 10 km. Obsaditelnost bude činit 95 cestujících, z toho 35 se bude moci posadit. Ve vozovém parku nahradí trolejbusy Škoda 14 Tr, kterých má dopravce k dispozici pro provoz ještě 12 (a je tedy jejich největším provozovatelem u nás). V případě využití opcí se pak očekává náhrada vozů 21 Tr. Podle vyjádření DPMB by měly být nové trolejbusy primárně nasazeny na linky čísel 30, 32, 34, 35, 36, 38 a 39.

Podobné články