Menu

Škoda má dodat dalších 30 trolejbusů do Tallinnu

Trolejbus Škoda 33 Tr pro Tallinn na vizualizaci výrobce. (zdroj: Škoda Group)
Trolejbus Škoda 33 Tr pro Tallinn na vizualizaci výrobce. (zdroj: Škoda Group)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
05. 08. 2025 18:45
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Estonská metropole významně rozšíří svůj trolejbusový provoz, který loni 1. 11. 2024 zastavila s odůvodněním, že stávající flotila trolejbusů je přestárlá a že je nutné celkově zmodernizovat napájecí infrastrukturu. Součástí této modernizace je přitom také snesení vybraných úseků v centru města, které mají být nově pojížděny na baterie.

Tallinn na podzim 2024 vypsal výběrové řízení na dodávku nových trolejbusů, kterých poptával až 70. Čtyřicet kusů v rámci základní objednávky (22 o délce 18 m a 18 standardních o délce 12 m) bylo zamýšleno jako náhrada stávající flotily v poměru takřka 1:1. Zbylých 30 bylo do soutěže zahrnuto s ohledem na možnosti rozšíření trolejbusového provozu do dalších částí města. Právě k tomu se Tallinn, jenž ještě před pár lety hodlal svůj trolejbusový provoz zlikvidovat, nyní odhodlal.

Městská rada Tallinnu na svém posledním zasedání schválila plné využití opce, tedy všech třiceti kusů. Samotná smlouva, jejímž signatářem bude vedle Škody Electric městský dopravce TLT (Tallinna Linnatransport), nicméně prozatím podepsána nebyla, což však nyní, když je přiklepnuto financování, představuje do značné míry pouhou formalitu.

Vozy ze základní objednávky (oněch prvních 40 ks) mají dorazit do května 2026, aby bylo možné obnovit provoz na trolejbusových linkách č. 81, 83, 84 a 85. Trolejbusy z opce, jež mají být přikoupeny, by měly posloužit jako náhrada autobusů na lince číslo 72, která kopíruje zrušenou trolejbusovou linku č. 9 (v trase Kopli – Mustamäe). Na ní byl provoz zastaven dne 2. 5. 2017, načež došlo ke snesení trolejového vedení. Obnova provozu trolejbusů má být nyní možná bez toho, že by bylo nutno trolej na původní trasu vracet – úsek, kde byly měděné vodiče před osmi lety zlikvidovány, bude možné pojíždět na baterie.

Kromě návratu trolejbusů na někdejší „devítku“ se v další etapě mají parciální trolejbusy objevit také na lince č. 42. V tomto případě se již bez nového trolejového vedení Tallinn neobejde. Trakční stožáry mají být vztyčeny podél části ulic Paldiski a Laagna. Do budoucna primátor Tallinnu nevylučuje, že by se trolejbusy mohly objevit také v dalších částech estonské metropole (výhledově zmínil například oblasti Haabersti a Lasnamäe).

Škoda uspěla ve výběrovém řízení s modely Škoda 32 Tr a 33 Tr (na bázi karoserie SOR TNS), v poli poražených zůstal Solaris Bus & Coach. Celková hodnota zakázky, jež zahrnuje částečně také servis a údržbu, přesáhla 50 mil. € (zhruba 1,25 mld. Kč; včetně započtení opce). Na financování nákupu se podílí Evropská unie, byť v případě nyní avizované třicítky trolejbusů tomu tak bude zřejmě jen u části dodávky (konkrétně u 17 kusů v hodnotě 12,1 mil. €; cca 302,5 mil. Kč).

Podobné články