Menu

Scania předala Teplicím pět Citywidů. Poslední pro ČR

Flotila nových autobusů Citywide LF o délce 11,6 m pro Teplice v areálu českého distributora. (foto: Scania)
Flotila nových autobusů Citywide LF o délce 11,6 m pro Teplice v areálu českého distributora. (foto: Scania)
Stáhnout PDF
Autobusy
20. 12. 2023 12:53
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Statutární město Teplice vypsalo v závěru loňského roku výběrové řízení na dodání pěti nových nízkopodlažních autobusů délky cca 12 m, které pro mnohé překvapivě vyhrála švédská Scania se svým modele Citywide LF. Smlouva s výrobcem byla podepsána dne 17. 2. 2023, přičemž cena za jeden vůz s dieselovým pohonem o délce 11,6 m činila 5,47 mil. Kč. Vozidla vyrazí do provozu od 1. 1. 2024, kdy město přebírá provoz od současného dopravce Arriva City pod svá křídla. K formálnímu předání vozidel nicméně došlo ještě před koncem roku.

Pohled do interiéru autobusu Citywide LF pro Teplice. (foto: Scania)

Úspěch v Teplicích má pro Scanii poněkud hořkou příchuť. Výrobu vlastních autobusů totiž s ohledem na neuspokojivé výsledky ukončuje a nadále už bude vyrábět pouze podvozky pro nástavbáře. Nová generace podvozků od Scanie ovšem již nebude zahrnovat 100% nízkopodlažní vozy (lhostejno zda v dieselovém/plynovém provedení nebo pro elektrobusy).

Teplice vozidla poptávaly v nadstandardní výbavě, včetně například náhrady konvenčních zrcátek digitálními kamerami. Tato technologii byla u městských vozů v rámci ČR použita vůbec poprvé. Podle Ing. Františka Stožického, ředitele Městské dopravy Teplice, p.o., bude možné narazit na nové autobusy na většině linek teplické MHD (tedy v případě potřeby i na trolejbusových trasách), s výjimkou v loňském roce zprovozněné linky č. 110, pro níž jsou určena malokapacitní vozidla (Teplice si pro linku č. 110 objednaly v letošním roce dvojici midibusů Isuzu NovoCiti Life).

Místo zpětných zrcátek využívají autobusy pro Teplice kamerový systém. (foto: Scania)

Autobusy o délce 11,6 m (tisková zpráva výrobce uvádí nesprávně 11,5 m) jsou poháněny sedmilitrovým motorem o výkonu 206 kW, každý z nich nabídne 27 míst k sezení, 73 k stání a jedno místo pro kočárek/invalidní vozík. Interiéry jsou laděny do odstínu modré barvy. Kromě již zmíněných kamer v roli zpětných zrcátek jsou součástí příplatkové výbavy i Bi-LED světlomety s funkcí přisvětlování do zatáček, sedadlo řidiče s vyhříváním i ochlazováním, elektricky ovládané boční okno řidiče i sluneční clony (roletky). Nechybí klimatizace salónu cestujících, kamerový systém, zařízení pro počítání cestujících a bezpečnostní asistenční systémy.

Stanoviště řidiče teplického autobusu Citywide LF. (foto: Scania)

Autobusy Citywide aktuálně vyráběné generace se v ČR prozatím uchytily v Břeclavi, Karlových Varech a v Pražské integrované dopravě (u dopravce Lutan; zde v LE verzi). Ve všech třech případech byl dodán vždy pouze jeden kus. V jednom kuse je u nás zastoupen rovněž elektrobus Citywide LF, který po předváděcím turné u vybraných českých dopravců zakotvil nakonec ve Vrchlabí. Dodávka pěti autobusů pro Teplice je tedy pro Scanii největším úspěchem s tímto modelem na našem trhu, na který se už nepodaří navázat. Scania již nabídnula svůj závod v polském Słupsku k prodeji, přičemž poslední autobus by měl opustit výrobní linku v lednu 2024, následně se počítá s demontáži výrobních zařízení, která by měla být ukončena do konce března 2024.

Autobus Scania Citywide LF pro teplickou MHD. (foto: Scania)

Podobné články