Menu

S-Bahn od Stadleru v Berlíně úspěšně absolvoval zkoušky

Nové soupravy S-Bahnu na lince S47 v první den provozu s cestujícími. Není bez zajímavosti, že na řadě 483/484 poprvé užité inovované olakování vozů proniká masověji už i na jednotky 481/482, se kterými se vedle Stadlerů počítá jako s jedinými v provozu i po roce 2023. (foto: Mirkone; zdroj: Wikipedia.de)
Nové soupravy S-Bahnu na lince S47 v první den provozu s cestujícími. Není bez zajímavosti, že na řadě 483/484 poprvé užité inovované olakování vozů proniká masověji už i na jednotky 481/482, se kterými se vedle Stadlerů počítá jako s jedinými v provozu i po roce 2023. (foto: Mirkone; zdroj: Wikipedia.de)
Stáhnout PDF
Berlín Ostatní
23. 08. 2021 21:39
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Jednotky řady 483/484, které mají tvořit budoucnost berlínského S-Bahnu, úspěšně završily program zkušebních jízd s cestujícími. Výběrové řízení na dodávku nových vlaků pro S-Bahn v německé metropoli bylo vypsáno již v roce 2013 a uzavřeno o dva roky později. Předmětem dodávky je až 1 380 vagónů, základní kontrakt však počítá „jen“ s 382 vozy, přičemž část z nich je řešena jako čtyřvozová (řada 484; 85 jednotek) a část jako dvouvozová (řada 483; 21 jednotek).

Vítězem tendru na dodávku vozidel se stal Stadler Pankow GmbH, tedy berlínský závod švýcarského výrobce. Samotná výroba však byla rozdělena do více míst, hrubé stavby skříní například pocházejí z Maďarska a v Berlíně probíhá až jejich finální kompletace. První dokončená jednotka byla tisku představena dne 27. 6. 2018, široká veřejnost si pak mohla nový berlínský S-Bahn prohlédnout na InnoTransu, který se konal v září téhož roku. Zkoušky prvních jednotek probíhaly nejprve v testovacím centru Wegberg-Wildenrath od Siemensu. Ten je v zakázce významně zastoupen coby dodavatel elektrické části vozidel. V síti berlínského S-Bahnu se objevily jednotky zkušebně až od září 2019, přičemž program zkoušek bez cestujících probíhal až do konce roku 2020, kdy se podařilo získat všechna potřebná razítka pro zahájení zkušebního provozu s pasažéry.

Přesně dle stanoveného harmonogramu z roku 2015 tak bylo možné dne 1. 1. 2021 zařadit jednotky 483/484 na 10,2 km dlouhou trasu linky S47 (Spindlersfeld – Hermannstraße). Paralelně během zkoušek přitom od března 2021 docházelo také k předávání prvních sériových kusů společnosti S-Bahn Berlin (což je 100% dceřiný podnik DB).

Zkušební provoz byl úspěšně završen v létě 2021 s tím, že vlaky měly prokázat provozní spolehlivost více než 99 %. Podle sdělení zástupce společnosti S-Bahn Berlín jsou oblíbené jak u cestujících, tak u provozního personálu.

Po lince S47 by měly nové vlaky vyjet postupně na trasy linek S46 (od 1. 7. 2022), S8 (od 14. 10. 2022) a na okružní linky Ringbahnu S41 a S42 (od 14. 4. 2023). Postupně přitom jednotky vytlačí z provozu obě doposud nasazované řady berlínského S-Bahnu vyvinuté ještě za dob rozděleného Německa i Berlína – jednotky 480 (tzv. „toustovače“) ze Západu a vozy 485/885 z NDR. Během roku 2023 by tak měl nastat stav, kdy se na linkách berlínského S-Bahnu budou prohánět jen nové vlaky ze Stadleru v kombinaci s jednotkami 481/482 produkovanými mezi lety 1996 až 2004.

Podobné články