Menu

Rumunské tramvaje pro rumunskou metropoli

Nové tramvaje pro Bukurešť budou mít délku 36m. (foto: Astra Vagoane Călători)
Nové tramvaje pro Bukurešť budou mít délku 36m. (foto: Astra Vagoane Călători)
Stáhnout PDF
Tramvaje
28. 05. 2021 19:21
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Rumunské hlavní město podepsalo dne 11. 5. 2021 kontrakt na dodávku rovné stovky nových tramvají. Soutěž vypsaná už v závěru 2018 se táhla díky sérii odvolání a následným vyjednáváním s určeným vítězem.

Dopravce Societatea de Transport București (STB) prohlásil nejprve za vítěze tureckou společnost Durmazlar, „Národní rada pro řešení odvolání“ ale toto rozhodnutí po protestu druhého účastníka výběrového řízení smetla ze stolu s tím, že dopravce při výběru vítěze postupoval chybně.

Pohled do interiéru tramvaje pro Bukurešť. „Přípravy na výrobu“ zjevně probíhaly již před podpisem smlouvy. (foto: Astra Vagoane Călători)

Vítězem se tak mělo stát konsorcium rumunské společnosti Astra Vagoane Călători a čínské CRRC. Bukurešťský DP s tím ale nesouhlasil, a tak případ dospěl k odvolacímu soudu, který však verdikt nižší instance potvrdil. Už v červnu 2020 tak bylo rozhodnuto, že vítězem výběrového řízení se stane zmíněné rumunsko-čínské konsorcium.

Bukurešť ještě měla zvažovat, zda výběrové řízené zcela nezruší, nakonec však v září 2020 město označilo Astru za vítěze, podpis samotné smlouvy se ale nebývale natahoval a uskutečnil se až 11. 5. 2021. Bukurešť by se měla prvních vozů z rodiny Imperio dočkat již v srpnu 2022. Předpokládá se, že tramvaje budou dodávány tempem čtyř vozů měsíčně. Ačkoli výroba bude probíhat v Rumunsku a tramvaje ponesou název rumunského výrobce, důvod k radosti má i čínská společnost CRRC a německý Siemens.

Pohled z čela. (foto: Astra Vagoane Călători)

První jmenovaný subjekt poskytl rumunské Astře chybějící základní ekonomickou kvalifikaci (výši obratu). Bez ní by se Astra do soutěže sotva mohla přihlásit. Číňani na oplátku nyní získají nepřehlédnutelnou referenci na dodávky vozů do EU, byť zde k využití žádných čínských technologií nemá dojít. Právě využití know-how a komponentů je důvodem k radosti pro Siemens. Ten totiž s Astrou dlouhodobě úzce spolupracuje a už na první vyrobené tramvaje poskytl svého času licenci vozů Siemens Combino. U nyní nabízených tramvají pro Bukurešť by měla přijít ke slovu koncepce vycházející z modernějších vozů Siemens Avenio. Půjde tedy o čtyřčlánkové vozy se čtyřmi dynamicky otočnými podvozky o délce zhruba 36 m. Siemens dodá rovněž kompletní elektrickou výzbroj.

Za stovku nových tramvají, z nichž každá pojme až 322 cestujících (z toho 56 sedících) dá Bukurešť 180 mil. € (cca 45 mil. Kč/vůz). To je vzhledem ke konfiguraci vozidel extrémně nízká cena.

Podepsaný kontrakt je pro firmu Astra Vagoane Călători bezpochyby přelomový. Dosud výrobce dodal pouze 24 vozů do Kluže (Cluj-Napoca), 18 tramvají do Galaţi a po 10 vozech do měst Oradea a Arad. Bukurešť má dnes k dispozici okolo 420 tramvají, z nichž drtivá většina pochází ze 70. let a 80. let 20. století. Po roce 2000 bylo vyrobeno jen necelých 30 vozů.

Podobné články