Menu

Rumunské Iași převzalo první krátkou tramvaj Bozankaya

První tříčlánková tramvaje Bozankaya (ev. č. 2233) ještě ve výrobním závodě před odjezdem do Rumunska. (zdroj: Primăria Municipiului Iași)
První tříčlánková tramvaje Bozankaya (ev. č. 2233) ještě ve výrobním závodě před odjezdem do Rumunska. (zdroj: Primăria Municipiului Iași)
Stáhnout PDF
Tramvaje
27. 05. 2025 18:35
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Město Iași (česky též Jasy), jež bychom nalezli na východě Rumunska nedaleko moldavských hranic, zahájilo další část obnovy svého vozového parku tramvají. Dne 27. 5. 2025 byla před budovou místního Paláce kultury slavnostně představena první z nových tramvají Bozankaya ve tříčlánkovém provedení. Jde o vůbec první vozidla tureckého producenta v kratší délkové variantě, neboť dosud firma předávala zákazníkům vždy jen vozy pětičlánkové v délkách od 29,9 do 33 m.

Stanoviště řidiče nové tramvaje pro Iași (zdroj: Primăria Municipiului Iași)

S delší modifikací mají zkušenosti i v Iași, protože Bozankaya do města v letech 2021 až 2023 dodala celkem 16 vozů o délce 29 900 mm. Tendr na tramvaje kratší délky byl vypsán v květnu 2023, a to na celkem 18 kusů. Finální termín na podání nabídek uplynul dne 7. 7. 2023 a kromě Bozankaye participovala v soutěži také polská Pesa, která rovněž dříve (v roce 2021) už své tramvaje (taktéž pětičlánkové a taktéž v počtu 16 ks) do města dodávala. Vítězem byla posléze oznámena Bozankaya, nicméně polský konkurent s tímto hodnocením nesouhlasil a rozhodl se využít prostředků pro revizi uvedeného rozhodnutí. Jeho odvolání ovšem byla zamítnuta, a tak se mohlo dne 4. 4. 2024 přikročit k samotnému podpisu smlouvy.

Pohled do části interiéru vozu. (zdroj: Primăria Municipiului Iași)

První tramvaj o délce rovných 20 m a šířce 2,4 m byla převezena z výrobního závodu v Ankaře do Iași na silničním trajleru a ihned po složení zahájila dne 27. 5. 2025 zkušební jízdy ve městě, které přerušila slavnostní prezentace novinářům za účasti vedení města. Dodávka se podařila uskutečnit během pouhých 13 měsíců od podpisu smlouvy – s předstihem oproti smluvnímu termínu. Celý kontrakt by měl být dokončen do června 2026.

Každá z úzkorozchodných (1 000 mm) tramvají má dvojici hnacích podvozků (4x 100 kW) a obsaditelnost 100 stojících (při 5 os m2) a 40 sedících pasažérů, jejichž výměna probíhá skrze troje dvoukřídlé dveře. Smluvní hodnota kontraktu činila 168,254 mil. lei (cca 46 mil. Kč/vůz).

Pohled z boku na tříčlánkový vůz se třemi dvoukřídlými dveřmi. (zdroj: Primăria Municipiului Iași)


Autor je zaměstnancem společnosti Bozankaya, článek však není tiskovým sdělením společnosti ani jejím oficiálním vyjádřením.

Podobné články