Menu

Rumunská Astra dodá další tramvaje do Galați

Tramvaj Astra Autentic 
z první osmikusové dodávky pro Galați na snímku výrobce. (foto: Astra Vagoane Călători)
Tramvaj Astra Autentic z první osmikusové dodávky pro Galați na snímku výrobce. (foto: Astra Vagoane Călători)
Stáhnout PDF
Tramvaje
21. 01. 2024 18:20
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V roce 2011 představila rumunská vagónka Astra Vagoane Călători z Aradu prototyp své první nízkopodlažní tramvaje pojmenované Imperio, jež byla postavena na základě licenční dohody se Siemensem o využití podvozků a elektrické výzbroje německého strojírenského gigantu. První objednávku na vozidla domácí provenience učinil ne neočekávaně přímo Arad, který se prvních vozů dočkal v roce 2014. Od té doby se tramvaje od Astry objevily v řadě dalších rumunských měst.

Konkrétně šlo o Kluž (Cluj-Napoca), Oradeu, Brailu, Galați a hlavní město Bukurešť. Dodáno či smluvně potvrzeno k dodání již bylo 223 tramvají různých délkových provedení a uspořádání (jednosměrné i obousměrné vozy). V tomto výčtu je zahrnuto i deset vozů z aktuální objednávky pro Galați.

Galați (česky též Galac) bychom nalezli na východě Rumunska v těsné blízkosti moldavské hranice. Tramvaje tvoří jeho kolorit už od roku 1900, od roku 1989 se k nim přidaly i trolejbusy. Ve městě s více než 217 000 obyvateli ovšem není síť tramvají ani trolejbusů příliš rozvětvená. Zatímco flotila trolejbusů je tvořena 19 vozidly (z nichž 17 reprezentuje typ Škoda 26 Tr a 2 běloruský MAZ-ETON T203), tramvají je ve stavu jen 31, z nichž však provozních má být zhruba dvacítka, což pro síť o délce přes 20 km není právě vysoký počet. Největší zastoupení mají ex-rotterdamské Düwagy ZGT6 z let 1985–88, kterých by mělo být (alespoň formálně) nadále 23. Zbylých osm tramvají představují jednosměrné dvoučlánkové vozy Astra Autentic o délce 18,6 m z roku 2021.

Pohled do interiéru dvoučlánkového vozu Autentic o délce 18,6 m pro Galați. (foto: Astra Vagoane Călători)

Všechna vozidla vyráběná Astrou nesou obchodní jméno Imperio, byť s odlišujícími přívlastky, a to buďto podle názvu města, do nějž byla vozidla dodána, anebo ryze obchodního charakteru, jako Imperio Civitas (dodávka dvoučlánkových tramvají pro Arad) či Imperio Metropolitan (vozidla určená nikoli pro stejnojmenné spoje EuroCity z Prahy do Budapešti, ale pro hlavní město Bukurešť). Jedinou výjimku v řadě Imperio představují právě tramvaje pro Galați, které nesou obchodní jméno Autentic. Podle dřívějších vyjádření výrobce má jít o platformu, která sice využívá dřívější zkušenosti s vývojem a výrobou tramvají Imperio, má ale přinášet vyšší standard s ohledem na nové normy a poskytovat zvýšený komfort cestujícím. Jak mělo být těchto vylepšení dosaženo, ale výrobce neprozradil a lze usuzovat, že hlavní rozdíl spočívá ve skutečnosti především ve využití elektrické výzbroje z produkce rumunské společnosti ICPE-SAERP, tedy bez motorů a trakčních a statických měničů od Siemense. Jeho podvozky ale měly zůstat i u Autenticu zachovány.

Dne 15. 1. 2024 byla podepsána smlouva předpokládající dodání dalších deseti tramvají, jež by měly být shodného provedení jako dříve uskutečněná objednávka. Jedna tramvaj vychází na 7 999 000 lei, tedy necelých 40 mil. Kč. Většinu bude tradičně dotovat Evropská unie skrze rumunský národní plán obnovy. Dodávka má proběhnout do 19 měsíců od podpisu smlouvy. Doplňme, že výběrové řízení bylo vypsáno již v květnu 2023, přičemž kromě Astry se jej účastnila také turecká společnost Bozankaya. O vítězi rozhodovala elektronická aukce, v níž nakonec rumunský producent nabídl nižší cenu.  

Podobné články