Menu

Riga hodlá pořídit 24 tramvají a 100 trolejbusů

V Rize je stále možné narazit na zhruba šest desítek vozů Tatra T3, resp. v modernizované verzi označované jako T3A. (foto: Ondřej Vlk)
V Rize je stále možné narazit na zhruba šest desítek vozů Tatra T3, resp. v modernizované verzi označované jako T3A. (foto: Ondřej Vlk)
Stáhnout PDF
Tramvaje Trolejbusy
15. 11. 2025 20:04
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravní podnik v lotyšské metropoli (Rīgas satiksme) plánuje po letech půstu pořídit nové tramvaje a trolejbusy. Pro získání informací od dodavatelů vypsal tržní konzultace, jejichž předmětem je technická specifikace na dodání až 24 tramvají a až 100 trolejbusů. V případě trolejbusů přitom město zvažuje i nákup i tříčlánkových vozů o délce okolo 24 m.

Poslední nové tramvaje pořídila Riga v roce 2021 v podobě vozů Škoda 15T (ve tří i čtyřčlánkovém provedení), zatímco nové trolejbusy doplnily flotilu ještě o rok dříve. Nákupy vozidel veřejné dopravy v Rize přitom byly v minulosti propírány v médiích v souvislosti se zadržením několika osob a následnými rezignacemi ve vedení městského dopravce i vedení hlavního města, přičemž policisté se domnívali, že společnosti Škoda Transportation, Škoda Electric a Solaris Bus & Coach poskytovaly skrze nastrčené firmy provize ze zakázek na dodání nových trolejbusů, tramvají i autobusů. Kauza se táhla šest let – od roku 2018 do roku 2023 –, a skončila zastavením řízení z důvodu nedostatků důkazů. Tisková konference, na níž rezignovaně stáli vyšetřovatelé z protikorupční jednotky a popisovali, jak jim dotčené státy (Česká republika a Polsko) neposkytovaly v rámci probíhajícího vyšetřovacího řízení prakticky žádnou součinnost, anebo jen čistě formální, což jim neumožnilo dotáhnout případy do další fáze, vzbudila u mnohých diváků oprávněnou lítost.

Nyní se Riga pokouší vytvořit dojem transparentnějšího postupu při zadávání veřejných zakázek a před vypsáním tendrů přišla s tržními konzultacemi, v jejichž rámci se dopravce pokouší získat základní zpětnou vazbu k technickému řešení vozidel, současně ale uvádí, že hodlá se zájemci, kteří se do tržních konzultací přihlásí, dále diskutovat některé vybrané otázky týkající se například referencí, dodávek náhradních dílů a údržby, životnosti, nákladů na trakční baterie atp. V případě tramvají se hodlá město zabývat také možnostmi dodání obousměrných vozů. Tržní konzultace jsou bez jakýchkoli omezení ve vztahu k sídlu účastníka (tj. participovat mohou dodavatelé z EU i mimo ni), otázkou však je, jak se místní lobbistické kruhy ohlídají, aby tomu tak nebylo (či naopak bylo) i v samotných soutěžích, jež by měly následovat.   

U tramvají (24 ks) má Riga zájem o pořízení pouze vozů s větší přepravní kapacitou, konkrétně až 42 m. Tramvaje mají být vybaveny asynchronními nebo synchronními motory a trakční baterií, která by jim umožnila jízdu mimo trolejové vedení na vzdálenost cca 1 km. Šířka vozů má být max. 2,5 m, výška 3,6 m. Kapacita je stanovena na minimum 180 osob (při 5 os/m2), což je požadavek splnitelný i s dvoučlánkovým vozem o délce do 30 m. Rychlost má činit min. 70 km/h. Zajímavý je požadavek na vybavení tramvají protipožárním systémem v oblasti trakčních baterií i elektrické výzbroje.

V Rize jezdí celkem 46 tramvají Škoda 15T, z toho 12 ve čtyřčlánkové verzi. Delší tramvaje hodlá Riga pořídit i nyní. (foto: Ondřej Vlk)

Tím mají být vybaveny také nové trolejbusy, kterých by mělo být až 100, z toho 50 standardní délky (do max. 13,15 m) a dalších 50 má být článkových, přičemž dopravce připouští možnost volby vozů o délce do 18,75 m, anebo okolo 24 m, tj. tříčlánkových vozidel. Minimální obsaditelnost vozů je u trolejbusů stanovena na 70, 120 a 170 osob (pro jednotlivé délkové modifikace). Trolejbusy musí být vybaveny trakčními bateriemi a měly být schopné ujet na jedno nabití až 20 km, avšak dopravce nedodává žádnou specifikaci stran počtu nabíjecích cyklů atp. Podobně jako v případě posledních dodávek nových autobusů mají být vybaveny již kamerami namísto zpětných zrcátek. Zbytek specifikace odpovídá současným standardům (klimatizace, nízkopodlažnost, kamerový systém, systém počítání cestujících atp.).

V lotyšských médiích se již přetřásala i otázka, zda by neměly být místo trolejbusů raději pořízeny elektrobusy. Město se přitom za trolejbusy postavilo všeobecně používanými argumenty, které mají prokazovat výhody trolejbusové dopravy oproti nasazení elektrobusů. Při aktuálních cenách na fakticky monopolizovaném trhu trolejbusů v Evropě přitom tyto argumenty mohou obstát poměrně obtížně. Relevantnost postoje Rīgas satiksme ověří až reálný přístup dopravce k otevřenosti zadávacích podmínek a účasti dodavatelů.

Podobné články