Menu

Říčanská revoluce s midibusy ISUZU přichází

Stáhnout PDF
Autobusy
31. 08. 2025 20:11
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Od pondělí čeká Říčany, město se sedmnácti tisíci obyvateli, významná změna v místní městské dopravě. Na linky poprvé vyjede flotila nových midibusů ISUZU NovoCiti Life, které z linek vypudí dosud nasazované „dodávky“, přesněji midibusy slovenského výrobce Rošero stavěné na podvozcích Iveco Daily. Ty už bude možné potkat v ulicích jen výjimečně v roli záložních vozidel, a to po přechodnou dobu do cca poloviny prosince.

Říčany zavedly provoz vlastní novodobé městské dopravy teprve v září 2018, přičemž využívat služeb autobusů mohli občané i návštěvníci města od počátku zdarma. Nejprve byly midibusy v provozu jen v pracovní dny, teprve v roce 2021 byl zaveden i provoz sobotní (neděle však zůstala až dodnes pro MHD dnem pracovního klidu).

Dosud na říčanské MHD dominovaly midibusy Rošero – P First FCLLI. (foto: Bc. Jiří Eichner)

Výrazné navýšení komfortu pro pasažéry nastane od 1. 9. 2025. Na základě smlouvy podepsané v srpnu 2024 převezme na období dalších 10 let sama od sebe provoz společnost ČSAD Benešov z koncernu ICOM. Firma uspěla v konkurenci dalších pěti subjektů (ABOUT ME, UMBRELLA CITY LINES+UMBRELLA Coach & Buses, BusLine pro Říčany, Lutan a ARRIVA CITY) s částkou 53,83 Kč za kilometr (bez DPH). Podmínkou soutěže bylo nasazení nových a kapacitnějších midibusů, přičemž s ohledem na nárůst počtu kilometrů bylo nutné nafouknout i stávající počet vozidel. Zatímco dosud byla maximální vypravenost 6 vozů, nově se počítá s turnusovou potřebou 9 midibusů (+1 záložní).

Stávající linkové vedení bylo zásadně upraveno. Přibyla linka číslo 9, speciální školní spoje byly zrušeny a integrovány do základních linek MHD (navíc přibyly dvě posilové linky, které mají de facto roli školních), zlepšila se obsluha sídliště Olivovna, která je nově obsluhována linkami 1, 7 a 9, a rozšířil se i provoz sobotní (nově lze využít MHD k obchodní zóně na Černokostelecké ulici, či pro spojení do Strašína a k Oáze). Navzdory uvedeným zlepšením zůstal nadále zachován jen šestidenní pracovní týden – v neděli říčanská „městská“ (jak se místní MHD přezdívá) pasažéry nadále vozit nebude, ačkoli bylo o této variantě široce diskutováno (s ohledem na to, že není zastropován max. roční nájezd kilometrů lze nicméně i v budoucnu nedělní provoz zavést).

V interiéru říčanských midibusů Isuzu NovoCiti Life jsou použita vyvýšená sedadla s bezpečnostními pásy. (foto: Bc. Jiří Eichner)

Oněmi novými vozidly, které říčanskou MHD od 1. 9. ovládnou, se staly midibusy ISUZU NovoCiti Life, které na český trh dodává společnost Turancar CZ. Od roku 2018 se jí podařilo předat českým zákazníkům již 56 těchto vozidel (včetně desítky říčanských vozů), a to registrované buďto ve třídě I (jakožto vozy městské), anebo ve třídě II (jakožto vozy meziměstské). Ty říčanské spadají do druhé kategorie, což se projevuje mj. použitím pohodlnějších sedadel s bezpečnostními pásy. Město jejich poptáváním zvládlo obejít legislativní požadavek nařizující, aby při obnově vozového parku novými městskými autobusy, tj. odpovídajícími třídě I, muselo pořídit část vozů (41 %) jako bezemisní (případně coby kombinaci 20,5 % vozů bezemisních a 20,5 % nízkoemisních; dle zákona č. 360/2022 Sb.). Pro třídu II žádná obdobná nařízení neplatí, a tak mohly být všechny autobusy pořízeny jako dieselové. 

Pohled na stanoviště řidiče jednoho z nově dodaných autobusů Isuzu NovoCiti Life pro Říčany. (foto: Bc. Jiří Eichner)

Spektrum výrobků, z nichž bylo možné pro říčanskou MHD vybírat, nebylo příliš široké. Zadavatel nastavil požadavky tak, že max. délka mohla činit jen 8 500 mm, avšak v kombinaci s dalšími požadavky (obsaditelnost, počet a šířka dveří, nízkopodlažnost atp.) byly vyloučeny všechny midibusy stavěné na platformě dodávkových automobilů. Volba právě vozů od ISUZU proto nebyla nikterak neočekávaná, zvlášť vezmeme-li v úvahu, že skupina ICOM (včetně ČSAD Benešov) tyto vozy již provozuje. Ostatně ani v Říčanech nebudou tyto vozy úplnou novinkou, protože v červnu a červenci 2023 zde již byly dva tyto vozy (z benešovské MHD) provozovány, a dokonce ještě dříve – už 1. 12. 2022 – bylo vedení města jedno vozidlo tohoto typu poprvé prezentováno coby možná alternativa ke stávajícím „dodávkám“. V květnu 2025 byl pak jeden z nových autobusů (předváděcí vůz dealera) testován v Říčanech v rámci ověření průjezdnosti linek, což bylo spojeno s ukázkou pro vedení města, pasažéry ale nevozil.  

K přepravě desítky vozů v barvách říčanské MHD přímo do Říčan na novou odstavnou plochu u zastávky Wolkerova došlo ze strany dopravce dne 29. 8. 2025. Pro případ dětských nemocí při zavádění celé nové flotily najednou byl navíc zapůjčen dopravci opětovně i onen předváděcí vůz, jenž zůstal v bílém lakování. Autobusy ISUZU NovoCiti Life nabídnou celkem 46 míst, z toho 21 k sezení (+ 4 sklopná sedadla). Oproti dříve nasazovaným Rošerům tak dochází k navýšení kapacity o cca 20 %. „Dalo by se říct, že říčanská MHD se za posledních několik let stala částečně obětí vlastního úspěchu a stávající vozidla již přestala kapacitně i technicky postačovat rostoucí poptávce. S nasazením nových autobusů nejenže řešíme tento problém, ale zároveň posouváme celkovou kvalitu, komfort a spolehlivost dopravy na úroveň, kterou si občané nejlepšího města pro život v Česku zaslouží,“ uvedl říčanský koordinátor veřejné dopravy Bc. Sebastian Macura. 

Celkem bylo do Říčan dodáno 10 vozů ISUZU NovoCiti Life. (foto: TURANCAR CZ)

Ve výbavě midibusů nechybí klimatizace salónu cestujících a stanoviště řidiče, elektronický informační systém, širokoúhlý LCD monitor v interiéru, jednotka zajišťující komunikaci s řadiči na křižovatkách (preferenci MHD) atp. Jde současně o první vozy NovoCiti Life dodané do ČR, jež odpovídají požadavkům nařízení GSR II (General Safety Regulation II), a jsou tudíž povinně vybaveny pokročilými bezpečnostními systémy (spadajícími do tzv. kategorie ADAS). S tím souvisí také facelift, jenž začalo ISUZU (nejen) na těchto vozidlech uplatňovat a který významně proměnil původní designové křivky vozidla.

Podobné články