Menu

Rakouské Korutany couvají od svého vodíkového projektu

Ve Villachu byl jeden z vodíkových autobusů od Solarisu prezentován v roce 2019. (foto: Solaris Bus & Coach)
Ve Villachu byl jeden z vodíkových autobusů od Solarisu prezentován v roce 2019. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
25. 05. 2024 20:42
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Po dobu dlouhých čtyř let slibovala rakouská spolková země Korutany, že se stane jedním z center udržitelné mobility za využití vodíku. Oblast kolem Villachu byla zařazena mezi tzv. Hydrogen-Valleys, jež svým názvem odkazují na slavné Silicon Valley ve Spojených státech.

Hydrogen-Valleys představují jeden z obřích projektů Evropské unie, u nějž se počítá s investicí více než 170 mil. € (cca 4,3 mld. Kč) do roku 2030, které by měly posloužit na vybudování infrastruktury pro výrobu tzv. zeleného vodíku (tedy za využití elektřiny z obnovitelných zdrojů), jenž by měl být následně uplatňován v dopravě i průmyslu. Celkem by mělo v Evropě vzniknout osmatřicet takových lokalit, jedna z nich však nyní, zdá se, odpadá.

V rakouských Korutanech byla významným partnerem projektu společnost Infineon vyrábějící mikročipy (mj. používané ve velkém objemu v elektrických výzbrojích vozidel hromadné dopravy). Plán počítal s vybudováním elektrárny pro výrobu tzv. zeleného vodíku (tedy z obnovitelných zdrojů), jenž by byl použit při výrobě mikročipů, načež by došlo k jeho pročištění a transportu do nově vybudované plnicí stanice, jež měla zvládnout svou kapacitou obsloužit až 40 vodíkových autobusů o délce 12 m. Ty si měl pro provoz na městských i regionálních linkách objednat dopravce ÖBB Postbus.

Soutěž na dodávku až čtyř desítek vozů byla vypsána a poznala i svého vítěze – rámcová smlouva byla podepsána už v roce 2021 se společností Solaris Bus & Coach s tím, že první dodávka měla zahrnovat pět vozidel, jež byla do provozu v prosinci 2022 skutečně uvedena. Ambiciózní projekt počítající s recyklovaným vodíkem se ovšem dostával do skluzu, a tak se musel vodík pro tankování autobusů dovážet. Jeden vodíkový autobus se pak od 30. 1. 2024 objevil i na linkách městské dopravy ve Villachu (provozované rovněž ÖBB Postbus). Nadále se očekávalo, že i přes zpoždění se bude plán postupného rozšiřování vodíkových autobusů realizovat – v březnu 2024 bylo dokonce oznámeno, že projekt získal další podporu z EU ve výši 3,5 mil. € a že elektrárna pro výrobu zeleného vodíku je již k dispozici, byť stále jen v testovacím provozu. Už v květnu ale byla situace diametrálně odlišná. Mluvčí zemského rady Sebastiana Schuschniga na dotaz novinářů počátkem měsíce potvrdil, že projekt byl zastaven.

Důvodem má být údajně nedostatek zdrojů a externí nepříznivé podmínky, o jejichž povaze však nechtěl nikdo odpovědný hovořit. Podle lokálních médií mělo být důvodem enormní navýšení nákladů oproti původním předpokladům, ale především rozhodnutí společnosti Infineon, jež byla nově ochotná zavázat se k dodávkám výrazně menšího množství vodíku, než se uvádělo v projektu dříve. Na plnění 40 vodíkových autobusů křižujících Korutany tak bylo možné zapomenout. Spolková země se bude nyní snažit zjistit, jak by mohla plnění vodíku do autobusů zajistit jinou cestou, protože na nákup vozidel má již přislíbeny dotační finanční prostředky.

Jak to vypadá v současné době s provozem vodíkových autobusů pod hlavičkou ÖBB Postbus a odkud se bere vodík na jejich plnění, zůstává poněkud nejasné. Podle sdělení místních pozorovatelů, na které se naše redakce obrátila, jsou autobusy (s výjimkou toho na městských linkách ve Villachu) mimo provoz (nikde ostatně nejsou k dohledání ani jejich fotografie), ÖBB Postbus na dotazy naší redakce ovšem naopak uvedl, že autobusy nadále zůstávají v provozu. Neupřesnil však žádný z dalších dotazů, tedy kde mají být autobusy nasazovány, ani odkud se v současné době dováží vodík (podle některých zdrojů má jít o dovoz z Německa pomocí dieselových silničních trajlerů). Dopravce pouze prozradil, že se snaží intenzivně hledat cesty, jak v projektu nasazení vodíkových autobusů v Korutanech pokračovat, přestože k tomu nesměřovala ani jedna z redakčních otázek. Opětovná žádost o zodpovězení dotazů, jež se týkají zkušeností z provozu z uplynulých cca 2 let zůstaly již bez reakce koncernového tiskového mluvčího Bernharda Riedera. Slova korutanského zemského radního pro mobilitu Sebastiana Schuschniga z roku 2019 o tom, že „bezemisní pohon vodíkem už není sci-fi“, tak vyvolávají otázku, o jaký jiný fantasy žánr se v Korutanech momentálně vlastně jedná.

Podobné články