Menu

Psotu ve Znojmě vystřídají Autobusy Karlovy Vary

Znojmo má dnes z pohledu fanoušků dopravy bezpochyby jeden z nejzajímavějších a nejpestřejších vozových parků MHD u nás. Ve flotile jsou stále i autobusy výrobce TEDOM. (foto: Libor Hinčica)
Znojmo má dnes z pohledu fanoušků dopravy bezpochyby jeden z nejzajímavějších a nejpestřejších vozových parků MHD u nás. Ve flotile jsou stále i autobusy výrobce TEDOM. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
25. 03. 2022 22:11
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Autobusové impérium podnikatele Zdeňka Zemka uspělo v dalším výběrovém řízení na dopravní obslužnost, tentokrát na jihu Moravy. Od počátku roku 2023 má nahradit ve znojemské MHD společnost ZDS Psota, která zajišťovala provoz od 1. 1. 2010 a výrazně přispěla ke kultivaci služeb pro cestující. Dopravce se tak změní po 12 letech.

Znojmo vypsalo veřejnou zakázku na zajištění provozu MHD dne 25. 11. 2021 (samotná příprava však na úrovni města začala již v roce 2020) a po několika prodlouženích v souvislosti s doplňujícími dotazy dopravců byl finální termín podání nabídek stanoven na 4. 2. 2022. Do té doby podalo nabídky celkem pět subjektů. S ohledem na to, že na profilu zadavatele dosud nebyla publikována závěrečná zpráva, není prozatím možné určit, kteří zájemci měli o provoz MHD na následujících deset let zájem. Podle tiskové zprávy města mělo jít o celkem 5 společností či sdružení, přičemž podle informací redakce mělo jít s výjimkou nakonec vítězné společnosti Autobusy Karlovy Vary o firmy z oblasti jižní Moravy a Vysočiny. Současný provozovatel městské dopravy, společnost ZDS Psota, skončila v poli poražených na třetím místě. Původně odhadovaná hodnota nabídky ve výši 321 346 080 Kč měla být všemi účastníky výrazně překročena, nejnižší nabídka měla činit 59,429 mil. Kč ročně (tedy více než 529 mil. Kč za desetileté období). Nový dopravce převezme služby znojemské MHD od 1. 1. 2023. 

Porážka v tendru musí být složitá především pro místního dopravce ZDS Psota s výrazným lokálním patriotismem. Ten totiž z vlastní iniciativy zlepšoval dosud kvality služeb své MHD, i když jej k tomu podmínky stávající smlouvy nenutily. Obstarožní karosy řady 900 (kterých by teoreticky mohl provozovat i dnes v pravidelné dopravě ještě osm), tak nahrazoval nízkopodlažními vozy (byť ojetými), a to jednoduše z vlastního přesvědčení, že vysokopodlažní autobus na pravidelných linkách MHD již nemá v současné době co dělat. Tuto přidanou hodnotu si patrně uvědomovalo i vedení města, které dosavadnímu provozovateli za kvalitně odváděné služby poděkovalo. Nicméně soutěž je soutěž a od 1. 1. 2023 by měly na linky vyjet autobusy dopravce Autobusy Karlovy Vary. Nový provozovatel MHD bude nově jezdit za fixně danou sumu za kilometr a veškeré příjmy z provozu půjdou do městské kasy. Město bude moci také více rozhodovat o tom, jaké budou dopravní výkony, jízdní řády, návaznosti spojů, výše tarifu atp., přičemž k získávaní informací o využití spojů mají sloužit i systémy počítání cestujících instalované ve vozidlech.

Požadavkem města bylo zajištění dopravní obslužnosti výhradně 100% nízkopodlažními třídveřovými a klimatizovanými autobusy, přičemž nástup má být nově zajištěn všemi dveřmi za využití přestupního tarifu. To by se mělo pozitivně odrazit na zrychlení MHD. V provozu nesmí být nikdy autobusy starší 12 let, přičemž současně nesmí průměrné stáří přesáhnout 9 let. Ačkoli je poněkud nepřesně prezentováno, že v souvislosti se službou nového dopravce dojde k navýšení obslužných kilometrů o 57 %, je nutné říci, že podmínky platily identické pochopitelně pro všechny uchazeče, takže dávat do souvislosti nového provozovatele se zvýšenou kvalitou služeb je značně nepřesné. Novinkou od ledna 2023 mají být dvě zcela nové linky, z nichž jedna obslouží Cínovou Horu a druhá Koželužskou ulici a oblast znojemského koupaliště (a krytého bazénu, jenž je zde budován), navýšit se má i frekvence víkendových spojů.

Na závěr dodejme, že v současné době se MHD ve městě okurek sestává z pěti denních (801-805) a dvou nočních (808-809) linek, na které vyráží zhruba 25 červených autobusů – vyjma desítky „hrbatých“ vozů značky SOR jde o trojici různých, původem předváděcích Solarisů Urbino III. nebo IV. generace, 4 stroje značky TEDOM nebo 4 Citelisy 12M původem z Brna. Po jednom zástupci mají ve Znojmě také od typů Mercedes-Benz Citaro a Iveco Crossway LE CITY 12M, ve stavu je nadále i dvojice již vzpomenutých Karos B 932/E.

Podobné články