Menu

První tramvaj Moderus Gamma pro Woltersdorf zahájila zkoušky v Poznani

Tramvaj pro Woltersdorf na zkouškách ve vozovně Franowo. (foto: Michał Wajcht)
Tramvaj pro Woltersdorf na zkouškách ve vozovně Franowo. (foto: Michał Wajcht)
Stáhnout PDF
Tramvaje
24. 02. 2024 19:17
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Modertrans dokončil výrobu první z trojice závazně objednaných tramvají pro provoz v německém Woltersdorfu. Ten v roce 2022 vybral polského výrobce jako vítěze v kontraktu počítajícím s možností dodání až čtyř vozů (jeden je tedy opční), přičemž moderní nízkopodlažní vozy mají na jednokolejné trase od nádraží S-Bahnu Rahnsdorf do centra Woltersdorfu nahradit dvounápravové vozy z produkce východoněmecké vagónky Gotha z let 1959 až 1961.

Po odmítnutí varianty rekonstrukce starých vlečných vozů (případně novostaveb vlečných vozů) s nízkopodlažní částí byla zvažována ještě možnost nákupu ojetých nízkopodlažních tramvají, nicméně v městečku, kde je pouliční dráha i turistickou atrakcí, by byl provoz dostupných second-handových vozů o délce cca 30 m poněkud naddimenzovaný. Představa nákupu nových vozů o délce cca 15 m (ekvivalentu tatrováckých tramvají řady T) narážela na omezenou nabídku takových vozidel na trhu.

Tramvaje pro Woltersdorf jsou zařazeny mezi vozidla s obchodním jménem Gamma. (foto: Michał Wajcht)

Sám dopravce se dříve zabýval především možností nákupu tramvají z produkce českého Pragoimexu, ten se ale později vyhlášené soutěže ani neúčastnil. Tendr byl každopádně s vědomím poptávání atypického řešení pojat jako velmi otevřený a přilákal i přes nezvyklost technického řešení dokonce čtveřici výrobců – čínského giganta CRRC a pak trojlístek polských firem – PESA, Modertrans a FPS. Poslední jmenovaná společnost však nepostoupila do dalšího kola, protože dopravce využil v Německu běžnou praxi snížení počtu uchazečů na základě předložených referencí a již dříve omezil počet dále kvalifikovaných subjektů na max. tři. Závěrečný souboj se ale odehrál pouze mezi dvojicí firem. PESA totiž finální nabídku vůbec nepodala a zřejmě se účastnila od počátku jenom proto, aby zabránila vstupu na německý trh některému z konkurentů (což jí ve vztahu k FPS fakticky vyšlo).

Nejlepší nabídku podal poznaňský Modertrans, který nacenil čtyři tramvaje na 3 990 000 €, tedy zhruba 25 mil. Kč za jeden vůz. Tato částka za obousměrný 100% nízkopodlažní vůz uvedené délky už tehdy kontrastovala s nabídkovými cenami obdobných vozidel v České republice, kde byly ceny za vozidla EVO1 z produkce Pragoimexu (potažmo Krnovských opraven a strojíren, resp. Aliance TWT) už vyšponované výše (27,5 mil. Kč), přičemž tehdy ještě nikdo nemohl tušit, že v roce 2023 táže firma (opět jako jediný účastník) uspěje znovu v Olomouci dokonce s částkou 35 mil. Kč (!). Německo nicméně není tak bohatou zemí, a tak byl rozpočet Woltersdorfu nastaven od počátku na nižší úrovni, jehož strop Modertrans se svou nabídkou nepřekročil.

Pohled zezadu na vůz, který vychází v přepočtu na pouhých cca 25 mil. Kč. (foto: Michał Wajcht)

Dodávka se měla uskutečnit už na podzim 2023, ale projekt se dostal do zpoždění. První tramvaj typu Moderus Gamma LF 10 AC BD tak opustila výrobní závod Modertransu až 19. 2. 2024 s tím, že tramvaj nezamířila ještě do Braniborska, ale do poznaňské vozovny Franowo, kde byly zahájeny první jízdní zkoušky, přičemž se očekává, že vůz se objeví i v ulicích Velkopolského vojvodství, avšak pouze na nočních testech.

Tramvaje jsou vyráběny na míru dle požadavků woltersdorfského tramvajového provozu a před zařazením budou muset splnit náročné německé zkoušky. Délka každého z vozů činí necelých 15 m (14 910 mm), šířka vozové skříně je 2,4 m, hmotnost by měla činit 20,5 tuny (u prázdného vozidla). Obsaditelnost by měla být 76 cestujících, z toho 22 sedících. Oficiálně je vůz 100% nízkopodlažní, ovšem sedačky jsou umístěny nad podvozky na vyvýšených podestách.     

Podobné články