Menu

První SOR NSG 18 jako upoutávka na modrý Havířov

První vyrobený SOR NSG 18 před opatřením výsostnými znaky dopravce, logem města a havířovským mottem „město pro život“.
První vyrobený SOR NSG 18 před opatřením výsostnými znaky dopravce, logem města a havířovským mottem „město pro život“.
Stáhnout PDF
Autobusy
21. 07. 2022 22:53
Matěj Stach
1 minuta čtení

Zatímco na přelomu let 2020 a 2021 udělala společnost ČSAD Havířov ze skupiny Transdev nákupem posledního vyrobeného exempláře SOR NBG 18 CITY pomyslnou tečku za produkcí těchto autobusů, nyní se pod její vlajkou odehrála naopak malá libchavská premiéra. Dopravce včera (tj. 20. 7. 2022) nasadil do provozu na linku 416 vůbec první vyrobený článkový vůz řady NS s pohonem na CNG.

Dosavadní flotila kapacitních autobusů určených na výkony MAD Havířov byla pětihlavá. Nejstaršími vozidly spadajícími do této kategorie je dvojice autobusů Irisbus Citelis 18M CNG ev. č. 175 a 183. První stroj pochází z roku 2008, ten druhý je potom o rok mladší. Tyto vozy doplnila od ledna 2018 první Scania Citywide LE 15M CNG ev. č. 263, k níž se v říjnu 2019 přidal vůz stejného typu ev. č. 277. Výčet uzavírá již zmíněný poslední vyrobený SOR NBG 18 CITY ev. č. 284 (výrobní č. 891), jenž do ulic Havířova na lince poprvé zavítal dne 5. 1. 2021.

První a poslední. I tak by šel nazvat tento snímek ze šenovských garáží ČSAD Havířov.

Pro zmíněné vozy jsou v pracovní dny připraveny celkem 4 oběhy na páteřní lince 416 (Podlesí, aut. nádr. – Šumbark, točna 2. etapa), doplněné v okrajových částech dne o spoje linky 404 (Podlesí, aut. Nádr. – Šumbark, točna Lidická). V obou zmíněných relacích se poté kapacitní autobusy objevují také ve dnech pracovního klidu. Rovnou můžeme doplnit, že se stejným scénářem počítá i dnes uzavřená desetiletá smlouva na provozování MAD Havířov, podle níž vyjedou autobusy od 1. 1. 2024 (kategorie vozidel MAD2). Pracovní úkoly tak nebudou jiné ani pro první vyrobený SOR NSG 18, jenž obdržel u ČSAD Havířov ev. č. 286. V jeho útrobách se již skrývá motor Iveco Cursor 9 plnící emisní normu EURO VI-E, čímž ale výčet známých technických detailů rychle končí.

Interiéru vozu vládnou sedadla s tradičním zeleným potahem doplněná třeba o USB nabíječky drobné elektroniky.

Pozornost si ale určitě zaslouží modré zbarvení vozu vycházející z vizuální identity města Havířov navržené v roce 2007 Ing. arch. Adamem Guzdkem. To bude od 1. 1. 2024 povinné pro všechny havířovské autobusy. První vyrobený SOR NSG 18 se do něj zpětně oblékl teprve v tomto měsíci, a to jako předzvěst dnes uzavřené desetileté smlouvy mezi městem a ČSAD Havířov. Na jaře výrobní závod v Dolních Libchavách opustil stroj ještě v bílo-zeleném schématu někdejší skupiny 3ČSAD. Na závěr doplňme, že v průběhu léta opustí SOR Libchavy další pětice vozů NSG 18, jež zamíří pod křídly skupiny Transdev do slovenského Trenčína.

Podobné články