Menu

První nová Scania Citywide pro ČR zamíří do Břeclavi

Nová Scania Citywide na prezentačním snímku výrobce. (foto: Scania)
Nová Scania Citywide na prezentačním snímku výrobce. (foto: Scania)
Stáhnout PDF
Autobusy
08. 04. 2021 21:20
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravce BORS BUS se stane prvním provozovatelem nové verze autobusu Scania Citywide v ČR, která byla představena v roce 2019 na bruselském veletrhu Busworld. Nová řada autobusů, jež je nabízena v provedení na diesel, zemní plyn i jako elektrobus, nabíhá do výroby teprve v letošním roce. Zpoždění začátku výroby bylo způsobeno zejména situací okolo Covidu-19.

Scania Citywide je na trhu nabízena od roku 2011, kdy ve výrobním programu nahradila úspěšný model OmniCity. V roce 2017 se k základní 100% nízkopodlažní (LF) verzi a částečně nízkopodlažní (LE) varianty vyráběným v Polsku přidala i verze Suburban, vyráběná původně ve finském závodě Scanie (později převedená také do Polska). Přes podobné obchodní jméno měly oba modely jen pramálo společného. Zatímco původní Citywide měl hliníkovou karoserii, příměstská verze Suburban byla stavěna z nerezové oceli. Z hlediska vývoje autobusů Scanie šlo vlastně o jakýsi mezičlánek. Výrobce totiž předem avizoval, že nová verze městského vozu – pojmenovaná rovněž jako Citywide – bude již z důvodu nových norem na bezpečnost konstruována z nerezové oceli a že technologie hliníkových skříní bude úplně opuštěna. Na modelu Suburban si pak Scania v praxi zkoušela některé technologické postupy, které pak částečně přenesla i na výrobu nové generace městského autobusu.

K oficiálnímu zahájení prodeje nové řady Citywide došlo 15. 12. 2020. Výroba se ale rozebíhá postupně. Z programu výrobce mají nejprve odpadnout v červnu původní 100% nízkopodlažní vozy, načež budou následovat v srpnu i LE autobusy. Teprve v závěru letošního roku mají začít výrobní linku opouštět i první nové článkové vozy. Ve výrobě přitom končí, jak Citywide LF/LE, tak Citywide Suburban, který tak bude v rámci flotil dopravců vzhledem ke krátké době produkce určitou raritou.

Nové Citywide jsou sice z nerezu, avšak oproti původnímu řešení z hliníku jsou i tak o cca 500 kg lehčí. Scania pochopitelně nelenila v rámci vývoje a snažila se i přes změnu výrobní technologie přijít s inovativní konstrukcí, která přinese hmotnostní úspory. Konečně se na vozech objeví také nezávislé zavěšení přední nápravy namísto dosavadní tuhé. Hodí se dodat, že dnes už archaické provedení přední nápravy se v posledních letech stávalo účinným prostředkem, jak Scanii eliminovat z výběrových řízení. Kromě dieselového a plynového provedení si lze už nyní zakoupit také elektrobus, přičemž v zahraničí již měly být první objednávky na nové vozy s elektrickým pohonem učiněny. V původní verzi Citywide tak vzniklo ve verzi elektrobusu jen několik zkušebních a předváděcích kusů.

Jeden ze 14 autobusů Scania Citywide LF dopravce BORS BUS na dopravním terminálu v Břeclavi. (foto: Libor Hinčica)

Prvním zákazníkem v ČR, u nějž se nová Scania Citywide objeví, bude BORS BUS (dříve BORS Břeclav). Společnost provozující MHD v Břeclavi měla za povinnost, doplnit letos od 1. 9. do vozového parku patnáctý nový autobus. Dopravce měl přitom zájem na tom, aby i ten patnáctý vůz nesl značku Scanie, stejně jako 14 dříve dodaných autobusů. S ohledem na náběh výroby a objednávky na nové vozy ale nebylo možné termín dodání do 1. 9. 2021 stihnout. Dopravce si proto s městem vyjednal výjimku, která mu umožní zařadit autobus o zhruba měsíc až dva později. Stejně jako dříve dodané vozy, bude i tento v provedení s pohonem na CNG.

Doplňme, že nový Citywide je možná zakoupit v délkových provedeních od 10,9 m do 14,9 m (a kloubovém 18m), přičemž délku vozidla lze nadstavovat po segmentech po 20 centimetrech, čímž je možné přizpůsobovat vozy poptávané kapacitě ze strany dopravců. Zatímco původní „hliníkové“ vozy Citywide byly dostupné jen v několika délkových verzích (byť i tak byl autobus v rámci daného segmentu trhu nesmírně variabilní), zde je nabízená škála podstatně větší. Břeclavský vůz bude mít například délku 11,5 m (zatímco původní 14 vozů Citywide má délku 12 m).

 

Podobné články