Menu

První nízkopodlažní tramvaj pro polský Grudziądz

Příjezd první tramvaje Moderus Beta do Grudziądzu. (zdroj: Maciej Glamowski)
Příjezd první tramvaje Moderus Beta do Grudziądzu. (zdroj: Maciej Glamowski)
Stáhnout PDF
Tramvaje
06. 06. 2022 19:45
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Poslední polské město bez nízkopodlažních tramvají byl Grudziądz, jenž bychom nalezli mezi Toruní a Gdaňskem v Kujavsko-pomořském vojvodství na řece Visle. Absence nízkopodlažních tramvají v Grudziądzu, v němž je jen jediná tramvajová trať s krátkou odbočnou větví k vlakovému nádraží, je však od 31. 5. 2022 minulostí. Právě v poslední květnový den totiž byl do města dodán první ze čtyř objednaných vozů Moderus Beta z produkce Modertransu.

Smlouva na dodávku čtveřice tramvají byla podepsána dne 25. 3. 2021 s tím, že město se spokojilo v zadání s pouze částečně nízkopodlažním provedením s min. 20 % nízké podlahy. Tyto podmínky byly mnohými vnímány jako příliš neambiciózní s ohledem na to, že standardem jsou tramvaje s vyšším podílem nízké podlahy. S těmi se sice zájemci přihlásit mohli (jak správně argumentoval i dopravce), bylo však zřejmé, že by s ohledem na nastavení kritérií nemohli v konkurenci lacinějšího částečně nízkopodlažního vozu obstát. Nebylo proto překvapující, že zájem o soutěž projevil jediný subjekt, kterým byl poznaňský Modetrans. Ten podle očekávání nabídl svůj model Moderus Beta, a to za částku 23,3 mil. zlotých včetně DPH (tedy přibližně 32 mil. Kč za vůz). V ceně bylo zahrnuto také školení provozního personálu.

První z klimatizovaných vozů opustil továrnu Modertransu v noci 30. 5. 2022 a do Grudziądzu dorazil o den později, kde došlo k jeho vykládce. Po provedení nezbytných školení a zkoušek by se měla tramvaj objevit v provozu s pasažéry. Brzy ji pak mají doplnit i zbylá tři vozidla. Doplňme, že dosud ve městě sloužilo v provozu pouze 20 tramvají, a to 12 Konstalů 805Na (v různých verzích) a 8 ojetých vozů Düwag GT8.

Podobné články