Menu

První lichtenštejnský elektrobus nese logo Irizaru

První dodaný elektrobus Irizar ie bus 12m v garážích dopravce. (foto: Eddy Risch/LIEmobil)
První dodaný elektrobus Irizar ie bus 12m v garážích dopravce. (foto: Eddy Risch/LIEmobil)
Stáhnout PDF
Autobusy
29. 12. 2022 19:22
Matěj Stach
1 minuta čtení

Silnice kopcovitého Lichtenštejnského knížectví křižuje od neděle 18. prosince 2022 premiérový elektrobus. První ze čtveřice objednaných Irizarů ie bus 12m do provozu zařadila společnost BOS PS Anstalt ze skupiny BUS Ostschweiz, která loni v prosinci v rámci 10letého kontraktu převzala provozování autobusové dopravy v Lichtenštejnsku od jiného švýcarského giganta – akciové společnosti PostAuto. Do konce ledna mají do provozu zasáhnout další tři objednané vozy.

Knížectví lichtenštejnské se rozkládá na ploše 160,5 km2, což je pro lepší představu jedna třetina rozlohy hlavního města Prahy. Autobusová doprava v 6. nejmenším státě světa, která letos mimochodem oslavila 100leté jubileum, je plánována organizací Verkehrsbetrieb LIECHTENSTEINmobil, jež v posledních letech vystupuje pod marketingovým názvem LIEmobil. Celkem je na území knížectví zřízeno 24 celoročních autobusových linek, z nichž čtveřice je reprezentována linkami nočními. Provoz na nich je zajištěn celkem 48 autobusy, ze kterých je zhruba třetina článkových. Flotila žlutozelených strojů založená dříve na pohonu stlačeným zemním plynem (CNG) je dnes s výjimkou dvou hybridů od Volva a jednoho mild-hybridního Citara plně dieselová. Minulostí jsou rovněž svým způsobem typické patrové autobusy MAN Lion’s City DD, které zmizely spolu s loňskou výměnou dopravců. Poslední z vozů dojezdil dne 10. 12. 2021 na lince 11 spojující přes lichtenštejnské vnitrozemí švýcarský Sargans s rakouským Feldkirchem.

Španělský Irizar u skupiny Bus Ostschweiz uspěl loni v srpnu, a to prostřednictvím společnosti Jebsen & Jessen Industrial Solutions, která na německém, rakouském a švýcarském trhu funguje pro nástavbáře z Pyrenejského poloostrova jako dealer. Objednané elektrobusy jsou pojaté jako 12metrové vozy nabízející kapacitu pro 64 osob (včetně dvou cestujících na invalidním vozíku). Autobusy jsou vybaveny 4 packy lithium-iontových baterií z vlastní dílny Irizaru s kapacitou 343 kWh, která má postačovat na ujetí vzdálenosti až 250 km.

Představení prvního nového Irizaru ie bus 12m se odehrálo 7. prosince v garážích dopravce. Premiéru v provozu si pak vůz opatřený ev. č. 501 odbyl v neděli 18. 12. 2022, a to na linkách 12, 13 a 31 spojujících největší lichtenštejnské město Schaan se švýcarských Buchsem a také regionem Unterland ležícím na severu knížectví. Zařazení zbylých tří objednaných elektrobusů má proběhnout do konce ledna 2023. Podle vyjádření LIEmobil mají elektrobusy v příštím roce zajistit 10 % všech vozokilometrů, což má vést k roční úspoře až 250 000 kg CO2. Třetinového podílu by elektrické autobusy měly dosáhnout v roce 2026, polovičního poté do roku 2028. V prostředí malého Lichtenštejnska to znamená zakoupení zhruba 20 dalších elektrobusů, což určitě není nereálné.

Podobné články