Menu

První dvě tramvaje Hyundai pro Varšavu brzy zamíří do Polska

Výroba tramvají pro Varšavu probíhá v Jižní Koreji. (zdroj: Tramwaje Warszawskie)
Výroba tramvají pro Varšavu probíhá v Jižní Koreji. (zdroj: Tramwaje Warszawskie)
Stáhnout PDF
Tramvaje
10. 02. 2021 20:17
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Opravdu dlouhá cesta čeká již brzy první dvě tramvaje z produkce společnosti Hyundai Rotem, které mají omladit vozový park tramvajové dopravy ve Varšavě. Vozidla, u nichž již dopravce představil fotografie rozestavěných vozů, se vyrábějí v závodě přímo v Jižní Koreji, ačkoli se spekulovalo i o možnosti, že by Hyundai Rotem mohl zajistit produkci v domácích (polských) podmínkách. 

Články vozidel jsou již nalakovány do barev polské metropole, zaskleny a z fotografií je zřejmé, že už přichází řada na montování některých sedaček, byť prim má ještě natahování kabeláže. Koncem roku 2020 se měli zástupci provozovatele seznámit v rámci kontroly prvního kusu kontroly hrubé stavby článků a podvozků. S ohledem na kladné ohodnocení bylo možné zahájit výrobu dalších vozů. Pro Hyundai Rotem představuje varšavský kontrakt první úspěch v rámci Evropské unie, přičemž reference je to vskutku snová. Kontrakt podepsaný v červnu 2019 totiž počítá s dodáním hned 123 vozů, navíc je možné využít opci na dodání dalších až 90 tramvají.

Poptána byla vozidla v různých provedeních. Ze 123 vozů má být 85 obousměrných a 18 jednosměrných o délce cca 33 m, zbylých 20 poté jednosměrných o délce pouze 24 m. Opce poté počítá s možností dodání pouze delších tramvají (33 m), a to 45 obousměrných a 45 jednosměrných. Vozidla budou koncepčně podobná vozům Škoda 29T a 30T pro Bratislavu – krajní podvozky budou otočné, zbylé poté pevné. Hodnota zakázky je 1,825 mld. zlotých, tedy zhruba 11 mld. Kč.

Do provozu s cestujícími by první dvě tramvaje vyjet na podzim 2021. (zdroj: Tramwaje Warszawskie)

První dvě vozidla měla být do Varšavy dodána na jaře 2021. Řada výrobců však využila „daru z Číny“ v podobě viru Covid-19 k tomu, aby oddálila nasmlouvané termíny a s odkazem na vyšší moc se současně vyhnula placení případných penále, přestože v některých případech jde o skutečných dopadech dost pochybovat. Koronavirus tak zvládl oddálit například dodávky nových tramvají pro Krakov či Gdaňsk, v českém prostředí poté kupříkladu do Ostravy. Také Hyundai-Rotem doložil dokumenty potvrzující dopady koronaviru na jeho výrobu, přičemž problémy měli způsobit zejména subdodavatelé, z nichž nemalá část pochází z Polska a dalších zemí EU. Hyundai-Rotem uvádí, že zhruba 60 % všech komponent pochází ze zemí EU. Tramvaje například budou využívat elektrickou výzbroj z produkce polského Medcomu.

Posun v dodávkách činí 5 měsíců. Na konci druhého čtvrtletí 2021 se tak první dva vozy vydají do Polska, kde budou probíhat schvalovací testy. S cestujícími by měly tramvaje vyjet na konci třetího čtvrtletí letošního roku. Dodávky dalších vozů jsou plánovány od začátku roku 2022 do konce dubna 2023.

Pohled do rozpracovaného interiéru vozu z produkce Hyundai-Rotem. (zdroj: Tramwaje Warszawskie)

Podobné články