Menu

První český elektrobus Urbino 18 electric zamíří do Liberce

Předváděcí Urbino 18 electric, jež by mělo zamířit do Liberce, na propagačním snímku výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Předváděcí Urbino 18 electric, jež by mělo zamířit do Liberce, na propagačním snímku výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
11. 09. 2025 09:10
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) uzavřel smlouvu se společností Solaris Bus & Coach a jejím českým zastoupením (Solaris CZECH), na jejímž základě má nejpozději do 12. 12. 2025 získat článkový elektrobus Solaris Urbino 18 electric. Půjde o vůbec prvního zástupce kloubové elektrické varianty Urbina v ČR.

První elektrobus na platformě modelu Solaris Urbino se dostal k českým dopravcům již v roce 2014, kdy zahájil předváděcí turné vůz vybavený elektrickou výzbrojí od Škody Electric a prodávaný následně pod obchodním jménem Škoda Perun 26 BB. Celkem bylo takto vyrobeno 20 vozů ve 12m provedení, které zamířily k dopravcům v Třinci (10 ks), Trutnově (4 ks), Hradci Králové (1 ks; prototyp) a do slovenských měst Šaľa (1 ks) a Žilina (2 ks). Dva vozy v odlišném provedení (tzv. verze HP určená pro rychlonabíjení) byly testovány v Plzni, avšak zůstaly v majetku výrobce. Jedenáct „Perunů“ prodala Škoda Electric do Českých Budějovic, v tomto případě šlo o pouze 8,9 m dlouhé částečně nízkopodlažní (LE; low entry) provedení Škoda Perun 29 BB.  

Další elektrobusy již dodával do České republiky přímo Solaris jako model Urbino Electric s elektrickou výzbrojí od polského Medcomu. V roce 2022 zařadil celkem 24 standardních vozů Dopravní podnik Ostrava, 10 (rovněž 12m) elektrobusů je provozováno v Táboře (z let 2024 a 2025) a celkem tři vozy bychom nalezli v Liberci. Ve všech případech se jednalo o původně předváděcí vozy, které dopravce zakoupil bez standardního výběrového řízení na základě nabídky předložené výrobcem. V průběhu let 2023 a 2024 takto DPMLJ zakoupil celkem tři elektrobusy:

  • Solaris Urbino 12 electric z roku 2020 za částku 5 900 000 Kč (smlouva účinná od 15. 11. 2023), dnes u DPMLJ ev. č. 800;
  • Solaris Urbino 12 electric z roku 2016 za částku 4 975 000 Kč bez DPH (smlouva účinná od 21. 3. 2024), dnes u DPMLJ ev. č. 801;
  • Solaris Urbino 9 LE electric z roku 2021 za částku 9 997 000 Kč bez DPH (smlouva účinná od 9. 4. 2024), dnes u DPMLJ ev. č. 802.

Liberec pořídí šest let starý elektrobus za částku 7,55 mil. Kč bez DPH. (foto: Solaris Bus & Coach)

Nyní by se k tomuto trojlístku měl připojit další vůz, tentokrát článkový, což současně znamená dodání prvního kloubového elektrobusu z produkce Solarisu do ČR. Sjednaná cena ve smlouvě účinné od 10. 9. 2025 činí 7 550 000 Kč, na dodání má Solaris tři měsíce (nejpozději do v úvodu zmíněného 12. 12. 2025). Nájezd vozu by měl být nižší než 25 000 km (bez uvedení konkrétního čísla). Ve smlouvě je uvedeno, že předmětný autobus byl vyroben v roce 2020, což ovšem není pravdivý údaj. V roce 2020 byl sice elektrobus poprvé registrován (konkrétně dne 21. 7. 2020 pod registrační značkou PNT MA08), předtím už ale disponoval převozními značkami (P27 00P11) a prokazatelně byl vyroben o rok dříve.

Již v říjnu 2019 byl totiž předmětný vůz prezentován na veletrhu Busworld v Belgii, přičemž tehdy šlo o novinku v nabídce Solarisu, neboť byly na voze poprvé použity trakční baterie nové generace od firmy BMZ, jež měly vyšší kapacitu elektrické energie (dříve Solaris používal baterie jiného polského dodavatele, firmy Impact). Zatímco do té doby bylo možno do 18m Urbina vtěsnat baterie o max. kapacitě elektrické energie 350 kWh, s novou generací se daly do vozidla umístit bateriové články o celkové kapacitě elektrické energie až 553 kWh (pro zajímavost – v současné době Solaris nabízí kloubovou verzi již s až 800 kWh). Elektrobus rovněž disponoval klimatizací s tepelným čerpadlem a novou elektrickou výzbrojí od Medcomu, v níž tradiční IGBT tranzistory nahradily výkonnější prvky SiC. Autobus podle dostupných informací sloužil pouze pro potřeby výrobce (v redakci se nám alespoň nepodařilo dohledat informace například o jeho zapůjčení jiným dopravcům).

V březnu 2025 byl vůz ze strany Solarisu nabídnut veřejně k prodeji. Liberecko-jablonecký DP nicméně této cesty nevyužil, namísto toho vypsal dne 11. 6. 2025 výběrové řízení na dodání celkem čtyř ojetých elektrobusů (z toho tří standardní délky a jednoho článkového), přičemž odhadovaná cena za kloubový autobus činila 7,8 mil. Kč (výsledná cenovka je tedy nepatrně nižší). O výsledcích soutěže DPMLJ neinformoval. Smlouva byla uzavřena (resp. zveřejněna) prozatím pouze na dodávku 18m vozu, přičemž její zajímavostí je, že neobsahuje žádné garanční podmínky, a to ani ve vztahu ke (zbytkové) životnosti trakčních baterií. U nich se ale nabízí otázka, zda by neměly být ze strany Solarisu dodány zcela nové, čímž se vracíme k rozporu s uvedeným rokem výroby. Podmínky zadávacího řízení totiž jasně stanovovaly, že: „u vozidel vyrobených před rokem 2020 požadujeme nové trakční baterie“, přičemž ze zvolené textace je zřejmé, že rozhodující má být rok vyrobení, nikoli první registrace. Smlouva sice uvádí, že vůz byl vyroben v roce 2020 (a tudíž by podmínka náhrady baterií nemusela být splněna), to jsme ale vzhledem k přítomnosti daného vozidla na Busworldu o rok dříve již vyvrátili.  

Podobné články