Menu

Prohlédněte si úpravu tramvaje Škoda 16T ve Wrocławi

Tramvaj Škoda 16T s upraveným vzhledem  (zdroj: facebook Jacek Sutryk)
Tramvaj Škoda 16T s upraveným vzhledem (zdroj: facebook Jacek Sutryk)
Stáhnout PDF
Tramvaje
31. 01. 2021 16:03
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Primátor polské Wrocławi (česky též Vratislav) Jacek Sutryk se na svém facebookovém profilu pochlubil fotografiemi z modernizace první tramvaje Škoda 16T, v jejímž rámci dochází také k úpravě designu vozidel.

Původní provedení tramvaje Škoda 16T. (foto: Libor Hinčica)

Upravené čelo vozidla 16T dle návrhu SAATZ. (zdroj: facebook Jacek Sutryk)

Wrocław uzavřela dvojici výběrových řízení na modernizaci tramvají typů Protram 205 WrAs a Škoda 16T v červnu 2020. V opakované soutěži (tu první vyhrála ostravská Ekova Electric, nicméně odmítla následně podepsat smlouvu) uspěly společnosti Modertrans a SAATZ. Poznaňskému Modertransu byla svěřena přestavba vozů Protram, přičemž první z repasovaných vozů byl zpět do Wrocławi převezen v prosinci 2020. Zajímavostí této modernizace je snaha sjednotit vzhled a provedení vozidel s tramvajemi Moderus Beta z produkce Modertransu, které v ulicích Wrocławi rovněž jezdí.

Firma SAATZ se pak zhostila modernizace vozů Škoda 16T, kterých má Wrocław celkem 17 (z let 2006 a 2007). Přestavba jednoho vozu měla původně vyjít na přibližně 17,35 mil. Kč (bez DPH). Cena ale byla později navýšena, neboť v prosinci došlo k podpisu dodatku smlouvu, v jehož rámci byla do modernizace vozidel zahrnuta i klimatizace salónu cestujících. Právě absence klimatizace v původním znění zadávací dokumentace byla široce kritizována. Dosazením klimatizace se cena za modernizaci navýšila asi o 2 mil. Kč/vůz. Naopak za jistý krok zpět lze považovat náhradu elektrické plošiny pro vozíčkáře za ručně výklopnou (což bylo součástí již původního zadání).

Změna designu vozidel se odehrává jednak v rovině barevného řešení (podobně jako v Praze), ale také v rovině úpravy designu předního čela. Původně představený návrh designového řešení z léta 2020 byl ale značně pozměněn a v listopadu loňského roku byla představena nová vizuální podoba tramvají. I v tomto případě sice dochází k náhradě čelního podokenního panelu s novým řešením světel a mění se i tvar spodního nárazníku, v porovnání s návrhem z léta 2020 je však zásah výrazně střídmější. Modernizace všech 17 vozů Škoda 16T má být ukončena do léta 2022.  

Práce na prvním modernizovaném vozidle jsou v plném proudu. (zdroj: facebook Jacek Sutryk)

Původní návrh úpravy designu z léta 2020. (zdroj: SAATZ)

Podobné články