Menu

Prešov převzal nové autobusy SOR řady NB

Dvojice nově dodaných autobusů SOR NB 12 CITY v areálu vozovny DPmP. (foto: DPmP)
Dvojice nově dodaných autobusů SOR NB 12 CITY v areálu vozovny DPmP. (foto: DPmP)
Stáhnout PDF
Autobusy
31. 08. 2021 19:49
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravný podnik mesta Prešov (DPmP) převzal od výrobce SOR Libchavy prvních 6 nových autobusů z produkce společnosti SOR Libchavy, jež výrobce z východních Čech dodává na základě vítězství v soutěži, do níž se nabídky sice podávaly již v loňském roce (18. 9. 2020), samotné uzavření tendru se ale protáhlo až do roku letošního.

Prešov vypsal výběrové řízení na dodání celkem 15 nových dieselových autobusů, z toho 10 v článkovém 18m provedení a 5 o standardní délce 12 m. V soutěži se proti sobě postavilo celkem pět soupeřů. Kromě pozdějšího vítěze z Libchav si zuby na zakázku brousili také výrobci Solaris Bus & Coach, Mercedes-Benz, Iveco-Bus (prostřednictvím svého dealera Tempus-Trans) a také turecký Karsan. Poslední jmenovaný subjekt byl však ze soutěže vyloučen, protože nezodpověděl žádný z doplňujících dotazů zadavatele. V rámci hodnocení zbylých nabídek byla poměřována čtyři kritéria. Deset bodů mohli uchazeči získat za spotřebu dle testu SORT2, pět za počet míst k sezení dostupných z úrovně nízké podlahy a dalších pět za maximální obsaditelnost. 80 bodů poté mohli uchazeči získat za nejlepší parametr pořizovací ceny, přičemž o výběru dodavatele rozhodla elektronická aukce.   

Pohled do interiéru jednoho z nově dodaných autobusů SOR NB 18 CITY. (foto: DPmP)

V ní uspěl SOR Libchavy, kterému nakonec nabídnuté ceny 195 000 € (cca 5 mil. Kč) za sólo vůz a 278 000 € (přibližně 7,2 mil. Kč) za článkový autobus postačovaly na vítězství i navzdory tomu, že v dalších hodnoticích kritériích (s výjimkou spotřeby dle testu SORT2) body ztrácel. Z 15 objednaných autobusů bylo na konci srpna do Prešova převezeno šest vozů, z toho čtyři článkové. Dodávka zbylých autobusů, jež budou nejspíše jedněmi z posledních vyrobených vozů SOR řady NB, by měla proběhnout na konci roku.    

Autobusy SOR NB 12 CITY budou ve vozovém parku dopravce novinkou. Dosud totiž DPmP provozoval jen kloubové vozy NB 18 CITY (ev. č. 375, 376 a 412), jež byly dodány v letech 2009 a 2013. Standardní verzi „en béčka“ však mohou občané Prešova znát díky trolejbusům Škoda 30 Tr, kterých bychom ve flotile dopravce napočítali 9 (z let 2016, 2017 a 2020).

Nově dodané autobusy slouží částečně také k doplnění vozového parku. Dojít by ale mělo také na vyřazování nejstarších „karos“. Na snímku vidíme pět z šesti nově dodaných autobusů řady NB. (foto: DPmP)

Nové autobusy jsou vybaveny dieselovými motory z produkce FPT Industrial, jež plní emisní normu EURO VId. Řidič i cestující mají k dispozici oddělené klimatizační jednotky z produkce společnosti Eberspächer. Sedačky cestujících jsou čalouněné s textilním potahem. Novinkou jsou nové typy označovačů jízdenek s celobarevným dotykovým displejem, které jsou již připraveny pro bezkontaktní platbu. Také informační systém pro cestující je na vyšší úrovni, když je konečně použit LCD panel v interiéru a vnější tabule mají větší velikost. Samozřejmostí je kamerový systém, a to jak ten daný legislativou, tak v interiéru. Již tradičním doplňkem jsou USB nabíjecí porty na madlech.

DPmP získal na nákup prvních šesti autobusů prostředky z EU. Ty pokryjí 95 % kupní ceny, takže na Dopravní podnik zůstane krytí jen 5 % hodnoty vozů. Zbylých 9 autobusů už si DP musí uhradit ze svého, přičemž při jejich financování si pomůže úvěrem. Zařazení nyní dodaných autobusů do provozu je očekáváno v průběhu září 2021.

Podobné články