Menu

Překvapení v Berlíně. 90 elektrobusů dodá podle Tagesspiegelu Ebusco

První dva vyrobené autobusy Ebusco 3.0 zamířily do Mnichova. Ten si vozy převzal slavnostně v pátek dne 17. 12. 2021. (foto: Ebusco)
První dva vyrobené autobusy Ebusco 3.0 zamířily do Mnichova. Ten si vozy převzal slavnostně v pátek dne 17. 12. 2021. (foto: Ebusco)
Stáhnout PDF
Autobusy
19. 12. 2021 17:36
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Berlínský DP (BVG) uzavřel další ze série výběrových řízení na dodávku nových elektrobusů v rámci svého plánu obnovy vozového parku a postupného přechodu na elektromobilitu. Do konce roku 2022 má být dodáno 90 vozů o délce 12 m určených pro pomalé (noční) nabíjení, čímž by měl celkový počet elektrobusů v německé metropoli vzrůst na 228 vozů.

Zatímco v předchozích výběrových řízeních se o vítězství dělili výrobci Solaris a Mercedes, přičemž producent z Polska byl v boji o zakázky úspěšnější, nyní by měl podle zpráv deníku Tagesspiegel být vítězem nizozemský výrobce Ebusco. V současné době mají běžet ještě odvolací lhůty, po nich by mělo dojít k podpisu smlouvy, přičemž sám berlínský DP uvádí ve své tiskové zprávě, že dojde k objednání vozů od „výrobce či výrobců“ a o konkrétním výherci se nezmiňuje.

Celkové náklady na pořízení vozidel, včetně nabíjecí infrastruktury, mají činit okolo 65 mil. €. Většina nákladů na přechod k elektromobilitě je financována ze státních prostředků.  

Podle německého deníku Tagesspiegel vyhrálo Ebusco i kontrakt na dodání celkem 90 vozů pro Berlín. Velkou výhodou nejnovější generace 3.0 má být nižší hmotnost, a tím i výrazně nižší spotřeba, což vozům zajistí delší dojezd. (Ebusco)

Výrobce Ebusco byl založen v roce 2012 jako nizozemská společnost původně sídlící v Helmondu, odkud se firma v roce 2018 přesunula do větších výrobních prostor ve městě Deurne. Do října 2021 měla vyrobit a předat zákazníkům 346 elektrobusů, které jsou provozovány například v Belgii, v Německu, v Dánsku a pochopitelně v domácím Nizozemsku. Firma poměrně v krátkém sledu představila několik modelů (Ebusco 1.0, Ebusco 2.0, Ebusco 2.1, Ebusco 2.2). Nyní je nabízen na trhu nejnovější typ Ebusco 3.0, který má využívat znalostí z výroby letadel v oblasti využití lehkých kompozitních materiálů, zejména plastů vyztužených vlákny, což mělo umožnit snížit hmotnost vozidla v porovnání s typem Ebusco 2.2 o celých 33 % (tj. zhruba o 3 tuny), a tím prodloužit dojezd na baterie v důsledku nižší spotřeby.

První dva vozy tohoto typu si v letošním roce objednal Mnichov, načež následovala objednávka 39 vozů pro nizozemský Transdev. K slavnostnímu předání mnichovské dvojice autobusů došlo dne 17. 12. 2021. Zatímco dříve výroba elektrobusů probíhala z velké části v Číně (ve společnosti Xiamen Golden Dragon Bus Co. Ltd.), typ 3.0 má být prvním, který bude kompletně vyráběn pouze v Nizozemsku. Z tohoto důvodu byly v letošním roce výrazně (trojnásobně) zvětšeny výrobní prostory Ebusca (na 21 000 m2), které má nyní ambici vyrábět ročně až 500 elektrobusů. 

Doplnění 22. 12. 2021:

Dne 21. 12. 2021 byla podepsána smlouva na dodávku všech 90 vozů skutečně s firmou Ebusco. Firma však překvapivě neprorazila s modelem Ebusco 3.0, ale starším modelem Ebusco 2.2 vyráběným z větší části v Číně. 

 

 

Podobné články