Menu

Poznaň zvažuje prodej Modertransu. Zájem mají Číňané

Částečně nízkopodlažní obousměrný vůz Moderus Beta MF 11 AC BD zachycený v Bytomi v říjnu 2020. (foto: Bc. Petr Bystroň)
Částečně nízkopodlažní obousměrný vůz Moderus Beta MF 11 AC BD zachycený v Bytomi v říjnu 2020. (foto: Bc. Petr Bystroň)
Stáhnout PDF
Tramvaje
31. 12. 2021 19:28
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Poznaňský DP vyhlásil výběrové řízení na poradenství při prodeji akcií společnosti Modertrans. Firma, jež byla založená v roce 2005 vyčleněním autobusových a tramvajových dílen z poznaňského DP, je dosud ve vlastnictví města, které o jejím možném prodeji hovoří již několik let. Už 29. července 2021 byl ze strany primátora města dán příkaz ke jmenování týmu na přípravu prodeje akcií, samotná soutěž na poradenství následovala až nyní v prosinci. 

Společnost Modertrans se původně soustředila výhradně na opravy autobusů a tramvají, zpočátku zejména pro mateřský podnik MPK Poznań, pro nějž zmodernizovala v letech 2006 až 2010 celkem 77 tramvají Konstal 105Na. Stejný počet modernizovaných vozů (Moderus Alfa) zamířil do katovické aglomerace (v letech 2007–14) a 14 vozů odebral také Štětín (Szczecin). Od roku 2008 se firma podílela na modernizacích ojetých vozů Düwag a dalších vybraných typů tramvají (včetně poznaňských vozů RT6N1 z produkce ČKD). V roce 2011 přišla s novým částečně nízkopodlažním typem Moderus Beta (tříčlánkový vůz, ekvivalent českých vozů KT8D5N; později doplněný i o sólo částečně nízkopodlažní variantu; vyrobeno bylo celkem 154 vozů), na nějž v roce 2016 navázal typ Moderus Gamma řešený již jako 100% nízkopodlažní tramvaj.  

Modertrans zahájil svou činnost v oblasti tramvají zejména modernizacemi vozů Konstal 105Na. Zde vidíme jeden ze 77 vozů sloužících v katovické aglomeraci na snímku z října 2021. (foto: Bc. Petr Bystroň)

V současné době není ještě jasné, zda k prodeji Modertransu skutečně dojde. Vše má záležet na výsledcích provedených rozborů. Formálně je dnes vlastníkem z 84 % poznaňský DP a zbylých 16 % vlastní město. Jelikož však vlastníkem MPK Poznań je ze 100 % rovněž město Poznań, znamená to, že kontroluje celou firmu.

Předpokládá se, že bude provedena analýza trhu a vyhlídky společnosti do budoucna, současně se má pracovat na due diligence (kompletním prověření stavu společnosti) ve vztahu k právním aspektům, daňové/finanční analýze a enviromentálním dopadům. Práce na rozboru mohou zabrat až 48 měsíců, tedy celé čtyři roky. Kritérium pro výběr poradenské firmy je cena (80 %) a dále odborná kvalifikace osob (20 %). Nabídky mohou být posílány do 14. ledna 2021.

V roce 2020 dosáhl tržby společnosti Modertrans zhruba 600 mil. Kč, základní kapitál pak přesáhl částku 780 mil. Kč. V letošním roce firma představila svou novou nízkopodlažní sólo tramvaj a zahájila dodávky tramvají do Wrocławi. Další tendr na dodání nových wrocławských tramvají však firma v letošním roce prohrála.

Zájem o firmu z Poznaně potvrdil již před šesti lety zástupce čínské společnosti CRRC v Polsku. Letos na podzim se v médiích objevilo prohlášení, že zájem čínského gigantu o kapitálový vstup do společnosti Modertrans nadále trvá.

Podobné články