Menu

Poznaň představila první z ex-bonnských tramvají R1.1

Tramvaj R1.1 po opravě v barvách MPK Poznaň během prezentace pro novináře. (foto: MPK Poznań)
Tramvaj R1.1 po opravě v barvách MPK Poznaň během prezentace pro novináře. (foto: MPK Poznań)
Stáhnout PDF
Tramvaje
20. 11. 2025 18:40
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dne 19. 11. 2025 představil poznaňský DP (MPK Poznań) první částečně modernizovanou tramvaj typu R1.1 původem z německého Bonnu. Těch si dopravce zakoupil celkem 24 na počátku letošního roku s tím, že jejich dodávky probíhají postupně, takže momentálně se v Poznani nachází třetina z uvedeného počtu. Celková cena za tramvaje včetně náhradních dílů, speciálního nářadí a dalšího vybavení nemá překročit 2,229 mil. € (tj. přibližně 2,33 mil. Kč na vůz).

Tramvaje R1.1 vycházejí z modelu Duewag MGT6D, ve verzi pro Bonn ovšem nevyužívají beznápravové uspořádání, ale jednonápravové běžné podvozky. Bonn si vozidla objednal v roce 1991 a všechna zařadil v průběhu roku 1994. Poznaň o jejich odkoupení dlouhodobě usilovala, avšak Bonn mohl tramvaje uvolnit až po dodání tramvají Škoda 41T, které ale byly zákazníkovi předány se značným zpožděním. Část tramvají R1.1 nebyla vyřazena v Bonnu dosud, Poznaň je má ale smluvně zajištěny a předpokládá se, že všechny budou do metropole Velkopolského vojvodství dodány do konce roku 2026.

Pohled do upraveného interiéru. (foto: MPK Poznań)

Během třiceti let služby nebyly na vozech v Bonnu prováděny žádné modernizace, i proto nyní MPK Poznań nechává tramvaje před zařazením do provozu projít menší omlazovací kúrou a nezbytnou polonizací.

V interiéru i na stanovišti řidiče se tak objevily polské popisy, přibyla signalizace zavírání dveří, dále intercom pro spojení mezi prostorem cestujících a kabinou řidiče, upraveno bylo místo pro odstavení invalidního vozíku (resp. dětského kočárku či kola), přibyl aktuální informační, odbavovací a komunikační systém atp. Původní sedadla byla přečalouněna a madla byla dle místních zvyklostí nalakována výraznou žlutou barvou. Karoserie byla v nezbytném rozsahu opravena a opatřena novým tmavě zeleným lakováním s černými doplňky.

Veškeré práce si MPK Poznań realizuje vlastními kapacitami. I přes vynaložené investice je projekt v očích dopravce vnímán jako úspora, protože pokud by nepřikročil k pořízení ojetých vozů, musel by vynaložit větší prostředky na další kolo oprav vozů Konstal 105Na. Právě ty mají být v důsledku pořízení použitých obousměrných vozů z Bonnu vyřazeny, přičemž jeden vůz R1.1 o délce 28,57 m je adekvátní náhradou za „dvojče“ legendárních „stopětek“ (27,95 m).

Veřejnost se bude moci s první z ex-bonnských modernizovaných tramvají seznámit již tuto neděli (23. 11. 2025) v rámci oslav 145. výročí městské dopravy v Poznani.

Podobné články