Menu

Polský Grudziądz se dočká prvních nízkopodlažních tramvají

Tramvaj Moderus Beta  MF02 AC v Poznani. V tříčlánkové verzi jsou tramvaje v provozu také ve Wrocławi, Katovicích a Štětíně. (foto: Michał Kwaśniak)
Tramvaj Moderus Beta MF02 AC v Poznani. V tříčlánkové verzi jsou tramvaje v provozu také ve Wrocławi, Katovicích a Štětíně. (foto: Michał Kwaśniak)
Stáhnout PDF
Tramvaje
21. 04. 2021 18:07
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Nejmenší polské město s vlastním tramvajovým provozem – Grudziądz – se dočká svých prvních nízkopodlažních tramvají. Od společnosti Modertrans si objednalo celkem 4 částečně nízkopodlažních vozů Moderus Beta.

Historie tramvajové dopravy v Grudziądzu, který bychom nalezli rozložený podél řeky Visly v Kujavsko-pomořském vojvodství, se začala psát již v roce 1896, kdy byl zahájen provoz koňky, kterou brzy (v roce 1899) vystřídala elektrická tramvaj. Ta přežila až do dnešních dnů, byť to v minulosti opakovaně neměla jednoduché, protože město se potýkalo s nedostatkem finančních prostředků na nákup nových vozidel i údržbu infrastruktury. Výraznou vzpruhou pro tramvajový provoz ve městě, v němž žije necelých 100 000 obyvatel, byly dotace EU, s jejichž pomocí se podařilo zahájit po roce 2009 postupnou modernizaci místní sítě, která je tvořena jednou dlouhou tramvajovou tratí, z níž vychází kratší odbočná větev k vlakovému nádraží.

Přestože infrastrukturu se dařilo v průběhu let dávat postupně dohromady, s vozovým parkem to tak slavné nebylo. Největší investicí byla modernizace 6 tramvají Konstal 805Na konsorciem ZNTK Mińsk Mazowiecki a PESA Bydgoszcz v průběhu let 2010 a 2011. Město ale toužilo také po nízkopodlažních vozech, které si však nemohlo dovolit. Na přelomu února a března 2015 se sice ve městě nízkopodlažní tramvaj objevila, šlo ale pouze o zkušební vůz PESA Swing. Ten byl pro podmínky místního provozu vyhodnocen jako nevhodný, a to údajně pro příliš vysokou přepravní kapacitu (délka vozidla činila cca 32 m). PESA sice nabízela (a nabízí) i kratší délkovou variantu, k vypsání výběrového řízení na nákup nových vozů ale v roce 2015 nakonec nedošlo. Soutěž byla vyhlášena až o čtyři roky později – v listopadu 2019. Poptávána přitom byla vozidla s délkou okolo 30 m, a to pouze v částečně nízkopodlažním provedení. Vzhledem ke specifikaci nabídkového řízení nebylo těžké se domyslet, že podmínky tendru poněkud na míru odpovídají produktu Moderus Beta od Modertransu, a tak nebylo ani velkým překvapením, že se v tendru objevil právě tento uchazeč jako jediný. Přesto ale Modertrans nevyhrál.

Poznaňský výrobce si totiž za vozidla řekl 25,3 mil. zlotých (přibližně 151,8 mil. Kč/37,95 mil. Kč), což bylo o zhruba 20 mil. Kč více, než byl rozpočet dopravce (22,1 mil. zlotých). Výběrové řízení proto bylo zrušeno a vypsáno v únoru 2020 znovu. Rozpočet byl mírně navýšen (na 22,18 mil. zlotých) a Modertrans – opět jako jediný – přišel s cenou 22,774 mil. zlotých (přibližně 34,1 mil. Kč/vůz). I to se ale městu zdálo hodně, a tak soutěž zrušilo i napodruhé. V prosinci 2020 proto byla vypsána třetí soutěž – a to znovu jen na částečně nízkopodlažní vozy. Jak už čtenář asi správně tuší, byl uchazeč opět jen jeden, tentokrát s cenou 23,3 mil. zlotých (zhruba 34,95 mil. Kč/vůz). Přestože se jednalo o částku vyšší, než v soutěži z počátku roku 2020, město tentokrát nabídku akceptovalo. Smlouva byla podepsána 25. 3. 2021. Vozidla by měla být dodána v prvním čtvrtletí roku 2022.

Doplňme, že Grudziądz má momentálně k dispozici 23 tramvají, z toho devět ojetých vozů Düwag GT8 z let 1972–76 (vozy byly pořízeny v roce 2010 jako ojeté z Krefeldu), a 14 tramvají Konstal řady 805 v rázných modifikacích (6x 805NaMM, 2x 805Na, 6x 805Nb).  

 

Podobné články