Menu

Polská Świdnica zatím další elektrobusy nekoupí

Volvo 7900 Electric ev. č. 82 z první dodávky z roku 2020 se jmenuje Gryf. Na snímku ze soboty 16. 9. 2023 projíždí ulicí Muzealna. (foto: Matěj Stach)
Volvo 7900 Electric ev. č. 82 z první dodávky z roku 2020 se jmenuje Gryf. Na snímku ze soboty 16. 9. 2023 projíždí ulicí Muzealna. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
18. 09. 2023 19:03
Matěj Stach
2 minuty čtení

Třetinu vozového parku společnosti Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „Świdnica“ už tvoří elektrické autobusy. Posledních šest vozů Volvo 7900 Electric do provozu vyjelo 1. června 2023, načež došlo k vypsání tendru na pořízení dalších dvanácti elektrobusů. Do něj se na rozdíl od předchozích soutěží přihlásil pouze španělsko-polský Solaris, jehož nabídka ovšem překročila odhadovanou hodnotu zakázky o celou čtvrtinu. Zadavatel kvůli tomu výběrové řízení zrušil.

Rodiště Anny Svídnické, třetí z manželek Karla IV., za sebou má už dva úspěšné nákupy elektrobusů. Ty v obou případech dodalo Volvo Buses Polska. Národní fond ochrany životního prostředí a vodního hospodářství (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) přiklepl svídnickému MPK první dotaci už v prosinci 2018, tehdy ještě v rámci programu Gepard. Vedle dotace ve výši 2,92 milionu złotých podpořil Národní fond Świdnici také půjčkou s výhodným úrokem ve výši 1,94 milionu. Podpis smlouvy na dodávku dvou elektrobusů se odehrál v září 2019, a to se švédským Volvem, které nabídlo své vozy 7900 Electric. Elektrobusy do Świdnice dorazily před velikonočními svátky 2020, přičemž do provozu se po dostavbě nabíjecí infrastruktury alespoň v areálu dopravce dostaly až v červenci téhož roku. Obdržely ev. č. 81 a 82 a poprvé v historii města také jména – veřejnost jim vybrala přízviska Dzik a Gryf. První dva vozy mají kapacitu akumulátorů 200 kWh. Nabíjení je možné buď přes standardizovanou CCS-2 zásuvku, anebo pomocí rychlonabíječek s reversním pantografem.

Rychlonabíječka nakonec vznikla také u železniční stanice Świdnica Miasto. Namísto ulice Dworcowa v prostoru přednádraží byla technologie nakonec osazena z druhé strany v ulici Kolejowa. Do provozu byla společně se zastávkou uvedena 1. září letošního roku, doposud sem ale nebyla prodloužena jediná linka. (foto: Matěj Stach)

Ty vyrostly ve městě postupně v areálu dopravce (dodavatel Medcom), na společné konečné páteřních linek č. 1 a 6 Emilii Plater (Ekoenergetyka-Polska) a konečně také v blízkosti nádraží, kde se svou technologií opět uspěl varšavský Medcom. Dvojice nabíjecích míst v ulicích města začala vznikat až v souvislosti s dodávkou druhé várky elektrobusů, přičemž nabíjecí stanice u nádraží (ul. Kolejowa) byla do provozu uvedena až 1. 9. 2023.

Druhé kolo pořizování elektrobusů se rozjelo v prosinci 2021, kdy bylo vypsáno výběrové řízení na dodání šestice elektrobusů. Požadovaná kapacita baterií se v tomto případě zvýšila na 240 kWh, přičemž povinné bylo použití tepelného čerpadla pro topení, fotovoltaických panelů nebo elektrických zpětných zrcátek. Celková výše investice včetně již zmíněné nabíjecí infrastruktury byla odhadována na 21 milionů złotých, z nichž téměř 12 milionů získala Świdnica ve formě dotace z programu Zielony Transport Publiczny a dalších 5,1 milionu jako půjčku s nízkým úrokem. Rozpočet na vozidla se zastavil na sumě 16,974 milionu zł včetně DPH, do níž se ze třech podaných nabídek vešla jediná – ta od Volva. Severský výrobce porazil Solaris i polský EvoBus také v bodování, díky čemuž opanoval druhou zakázku pro Świdnici v pořadí. Šest elektrobusů Volvo 7900 Electric za 16,494 milionu złotých mělo být dopravci předáno do konce května 2023, což se podařilo naplnit. Vozy po slavností prezentaci 1. června na Den dětí zasáhly do provozu pod ev. č. 83–88.

Jeden z elektrobusů Volvo 7900 Electric z letošní dodávky (ev. č. 85) odjíždí od nádraží. (foto: Matěj Stach)

Zatím poslední výběrové řízení vypsalo Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „Świdnica“ ve druhé polovině letošního června, přičemž tentokrát bylo poptáváno hned 12 elektrobusů. Stejně jako v předchozím tendru došlo k opětovnému navýšení požadované kapacity akumulátorů, a to na minimálních 320 kWh. Město Świdnica na nové vozy opět získalo dotaci, tentokrát z druhé výzvy programu Zielony Transport Publiczny. Nevratných 23,8 milionu zł doplnil úvěr s výhodným úrokem ve výši 6,9 milionu. Dodání elektrobusů v očekávané hodnotě 36 milionů včetně DPH mělo proběhnout v dubnu 2025. Do soutěže se ovšem přihlásil jediný uchazeč – španělsko-polský Solaris Bus & Coach –, který tucet vozů nabídl za 45 milionů včetně DPH (3,75 mil. zł za vůz; tj cca 19,621 mil. Kč s DPH, resp. 15,9 mil. Kč bez DPH). Překročení rozpočtu o čtvrtinu ale zadavatel neakceptoval a celý tendr zrušil.

Elektrické autobusy ve městě tak prozatím ponesou pouze značku Volva, které má výrobní závod v nedaleké Wrocławi. Ten bude ovšem letos uzavřen, jelikož se severský výrobce rozhodl evropskou produkci celých autobusů ukončit. Na rozluzlení toho, kdo konkrétně ve Świdnici na úspěchy Volva navaže, si ale budeme muset ještě počkat.

Podobné články