Menu

Polská Gdyně si objednala 24 elektrobusů eCitaro

V Gdyni se objeví sólo i článkové vozy eCitaro z produkce Mercedesu. (foto: Daimler Buses)
V Gdyni se objeví sólo i článkové vozy eCitaro z produkce Mercedesu. (foto: Daimler Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
09. 02. 2021 19:44
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polská Gdyně vypsala na konci října 2020 výběrové řízení na dodávku celkem 24 elektrobusů, z toho 16 o délce 11,5–13,5 m a 8 o délce 17,5–18,75 m. Zájemci mohli nabídky podávat do 1. 12. 2020, přičemž bylo možné nabídnout vozidla v obou částech výběrového řízení, anebo pro každou část i samostatně.

V soutěži se sešly nakonec nabídky celkem třech výrobců. České barvy hájil SOR Libchavy, který však prozatím nemá dokončen vývoj svého 18m elektrobusu, a tak se přihlásil jen do části na dodávku 16 sólo vozů. Výrobce ze skupiny EP Industries, v níž má většinový podíl (60 %) skrze Energetický a průmyslový holding (EPH) miliardář Daniel Křetínský, nabídl ze všech tří uchazečů nejlepší cenu, a sice 46,385 mil. zlotých (včetně DPH), tj., cca 278,3 mil. Kč. (17,3 mil. Kč/vůz). Z hlediska ceny se pak na pomyslné druhé příčce umístil EvoBus ze skupiny Daimler Buses, který nabídl své eCitaro jen o něco dráž, než český SOR, když chtěl za vozy 47,224 mil. zlotých (přibližně 283,34 mil. Kč; 17,7 mil. Kč/vůz). Třetím účastníkem byl domácí Solaris Bus & Coach vlastněný španělskou skupinou CAF. Ten chtěl za šestnáctku elektrobusů dokonce 51,562 mil. zlotých (zhruba 309,4 mil. Kč), což odpovídá více než 19,3 mil. Kč za jeden 12m vůz.

V části na článkové vozy mezi sebou bojovaly pouze Solaris s EvoBusem. Pořadí z hlediska ceny však bylo odlišné než u 12m vozů. Vyšší nabídku tentokrát podal německý producent, který si 8 autobusů eCitaro G ocenil na 32,639 mil. zł (cca 195,8 mil. Kč), což v přepočtu na jeden vůz odpovídá částce 24,47 mil. Kč. Solaris si za své Urbino 18 electric řekl 31,242 mil. zlotých, tedy přibližně 187,45 mil. Kč (23,4 mil. Kč). Všechny ceny jsou uvedeny s DPH, které odpovídá 23 %.

Přestože by se z hlediska cen mohlo zdát, že karty byly již rozdány, nebyla cena jediným hodnoticím kritériem. Váha ceny byla pouze 53 %. Dalšími hodnoticími kritérii byly záruka na vozidla (10 %) a na baterie vozidel (4 %). V těchto částech si však všichni výrobci ve všech částech odnesli maximální počet, neboť měli shodně nabídnout 84měsíční záruku na celek a 96 měsíců na baterie. Rozhodující tedy byla už jen další kritéria – druh použitého vytápění pro cestující (4 %, přičemž zadavatel preferoval elektrické topení), užití systému automatické detekce a hašení požáru (5 %), bezpečnostní systémy (5 %), technické řešení použité klimatizace (5 %; preferována byla verze s tepelným čerpadlem a chladivem CO2), trakčních motorů (5 %; upřednostňovány byly asynchronní trakční motory integrované do hnací nápravy) a užitý systém skladování elektrické energie (5 %).

Výsledkem po sečtení kritérií bylo, že první příčku v obou částech obsadil Mercedes-Benz se svým eCitarem (a eCitarem G). V součtu bodů u 12m vozů získal Mercedes 98,82 bodů, zatímco Solaris 92,25 a nejlevnější SOR pouze 92. V části věnující se dodávce článkových vozů byl rozdíl výrazně menší. Mercedes získal 97,73 bodů a Solaris 97,57. Autobusy vyráběné v Mannheimu mají být předány do 300 dnů od podpisu smlouvy. 

Podobné články