Menu

Po 14 letech. V Česku vyjely další Irizary i4

Scania Irizar i4 8H0 2823 opouští v sobotu 25. 6. 2022 výstupní zastávku na Černém Mostě. (foto: Matěj Stach)
Scania Irizar i4 8H0 2823 opouští v sobotu 25. 6. 2022 výstupní zastávku na Černém Mostě. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
10. 07. 2022 19:39
Matěj Stach
1 minuta čtení

Společnost KAD provozující linky z Prahy do Harrachova a Špindlerova Mlýnu uvedla ve druhé polovině června do provozu dva nové meziměstské autobusy Scania Irizar i4. Ty budou jezdit také na lince 700 Pražské integrované dopravy, jíž sesterský subjekt KAD BUS provozuje od počátku června na vlastní licenci. Vozy i4 dodala Scania do naší vlasti naposledy před čtrnácti lety.

Zatímco dálkové autokary Scania Irizar i6 a i8 jsou běžnou součástí autoparků tuzemských dopravců, s řadou i4 určenou primárně pro meziměstskou dopravu severský výrobce v České republice uspěl naposledy v roce 2008 – v podstatě ihned po představení i4, které se odehrálo na říjnovém veletrhu BUSWORLD 2007 v belgickém Kortijku. Celkem 6 vozů o délce 14 metrů tehdy zakoupil BORS Břeclav, pětici 12,9 metrů dlouhých autobusů si odnesl dopravce ČSAD AUTOBUSY České Budějovice a jeden kus délky 12,2 m jihomoravský SEBUS.

Oba nové vozy v areálu dopravce. (zdroj: KAD)

Po 14 letech mají zmíněné kontrakty dvě 14,36 metru dlouhá pokračování na třech nápravách. KAD, což je akronym pro Krkonošskou automobilovou dopravu Vrchlabí, zakoupil dvě Scanie Irizar i4 v dálkové verzi H, tedy s podlahou v nejvyšší možné výšce 1 360 mm. Celková výška vozů činí příznivých 3 450 mm, šířka poté 2 550 mm. Osazený motor PACCAR MX-11 z dílny DAF nabízí výkon 302 kW. Výměnu cestujících umožňuje dvojice výklopných dveří – první jsou široké 900 mm, ty druhé poté 1 150 mm.

Pohled do interiéru jednoho z vozů. (zdroj: KAD)

Přestože jsou vozy určené k plnohodnotné integraci do PID, nesou bílé zbarvení. Rovněž interiér je na poměry systému netradiční – vládne mu podlahovina s dřevěným dekorem a 59 pohodlných černo-zelených sedadel, z nichž každému přísluší jedna USB nabíječka drobné elektroniky. Dalších 36 cestujících se může přepravovat vestoje. Naproti prostředním dveřím je pak umístěna plošina pro dětský kočárek. Autobusy jsou vybaveny vnějšími informačními panely od BUSE a celkově připraveny na provoz v rámci Pražské integrované dopravy. Do té by na lince 700 měly vyjet v průběhu července hned poté, co proběhne jejich certifikace a opatření evidenčními čísly. Prozatím je možné je vídat na dálkových linkách KAD čísel 169226 a 169227 Praha – Špindlerův Mlýn.

Podobné články