Menu

Plzeň oslavila dvojici trolejbusových výročí

Historické trolejbusy Škoda 14 Tr a 15 Tr ze sbírky Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) na smyčce Božkov. (foto: Matouš Douda)
Historické trolejbusy Škoda 14 Tr a 15 Tr ze sbírky Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) na smyčce Božkov. (foto: Matouš Douda)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
04. 10. 2021 18:21
Libor Hinčica
4 minuty čtení

Uplynulý víkend patřil v Plzni oslavám trolejbusů. V sobotu a v neděli bylo možné projet se historickými trolejbusy na vybraných zvláštních linkách po Plzni, v sobotu byl navíc zpřístupněn i objekt bývalé vozovny na Cukrovarské ulici (DEPO2015), kde byl připraven doplňkový program, jehož pomyslným vrcholem byl křest dvou nových publikací z per autorských kolektivů sdružených kolem Jiřího Kohouta (publikace k 80. výročí trolejbusové dopravy v Plzni) a Jiřího Šplíchala (v případě publikace k 80. výročí výroby trolejbusů Škoda). Obě publikace, které si lze dnes objednat přes e-shop, můžeme zájemcům o historii trolejbusové dopravy doporučit, neboť přinášejí řadu dosud nepublikovaných informací a fotografií.    

Oslavám, jež byly kvůli pandemii coronaviru posunuty z původně plánovaného červnového termínu až na říjen, přálo i počasí. Slunce zvládlo po oba dny vytvořit teploty, které si od těch červnových v ničem nezadaly. My si přiblížíme oslavy několika fotografiemi z akce.  

Hlavním centrem oslav se stal v sobotu areál DEPO2015, který vznikl na místě bývalé vozovny a dílen na Cukrovarské ulici. Přes snahu zaplnit historické budovy vozovny kulturní náplní se nedaří prozatím vymyslet rozumné využití pro někdejší odstavnou plochu, která tak působí poněkud zanedbaným a osiřelým dojmem. Organizátoři se museli bohužel potýkat se seškrtáním části původně zamýšleného rozpočtu, což se na jinak skvěle připravené akci podepsalo. Z pohledu fanouška dopravy poté bylo jistě na škodu, že se hlavní část programu neodehrála v areálu vozovny Karlov. Tu bylo možné si pouze projet trolejbusem, přičemž projížďka areálu nebyla bohužel ani nijak komentována. (foto: David Šteiner)

Hlavním lákadlem v bývalé vozovně byla možnost svezení kopií bratislavského trolejbusu Mercedes-Stoll, která byla nedávno dokončena. Stejně jako v případě dalších replik těchto vozidel jde i v tomto případě o elektrobus. (foto: David Šteiner)

Z 19 plzeňských trolejbusů Škoda 21 TrACI přežily dosud v České republice jako historické dva vozy, a sice trolejbusy ev. č. 488 a 496. Ten první je ve sbírkách Škoda-bus klubu a je možné jej obdivovat v Muzeu dopravy ve Strašicích, odkud byl do Plzně na oslavy přivezen. V sobotu zajišťoval jízdy na zvláštní lince H, v neděli sloužil jako prodejna obou nově vydaných publikací. Vůz ev. č. 496 zůstal v majetku PMDP jako historický a v sobotu byl pouze jako statický exponát vystaven v areálu DEPO2015. (foto: Matouš Douda)

Trolejbusy 21 Tr byly unifikovány s autobusy 21 Ab. Jeden z dochovaných vozů (rovněž ze sbírek strašického muzea) v sobotu zaskočil v roli náhradního vozidla právě za sesterský produkt 21 Tr, u nějž došlo k drobné technické závadě. O svezení historickými vozidly byl v sobotu velký zájem, bohužel však byly nastavené intervaly dlouhé a u historických vozů z Technického muzea v Brně byla kapacita navíc omezována. I přes dílčí regulaci počtu cestujících se ovšem ani o těchto jízdách nedalo říci, že by byly komfortním základem pro nezapomenutelné zážitky. Cestujících bylo zkrátka a jednoduše moc a jezdících vozidel zase málo. Na projížďku od vozovny na Cukrovarské ulici do Doubravky se tak muselo čekat i hodinu. (foto: Matouš Douda)

V sobotu ve večerních hodinách byla uspořádána noční projížďka Plzní s možností focení. Fotografii dominuje vůz 7 Tr z roku 1954 původem z Brna. Jediná česká provozní „sedmička“ se v Plzni objevila v rámci oslav výročí vůbec poprvé. (foto: Libor Hinčica)

Technické muzeum v Brně zapůjčilo do Brna trojici svých historických trolejbusů, a sice vozidla typů 6 Tr, 7 Tr a T11. Na snímku vidíme vůz Škoda 6 Tr ev. č. 135, který původně sloužil v Plzni, a to jako jediný zástupce svého typu. „Šestek“ bylo vyrobeno po válce pouze 16, přičemž patnáct vozů zamířilo do Brna. V Plzni byl trolejbus zařazen do provozu v roce 1950 a vyřazen v roce 1971. (foto: Libor Hinčica)

Setkání (a srovnání) vozů Škoda 6 Tr a 7 Tr ze sbírek Technického muzea v Brně na terminálu u hlavního nádraží. Všechna vozidla hromadné dopravy ve sbírkách Technického muzea v Brně jsou bohužel na oknech opatřena naprosto nevkusnými polepy této státní instituce. Jako by to nešlo, vzhledem k historické hodnotě vozů, udělat decentněji… (foto: Libor Hinčica)

Dalším původně ex-plzeňským historickým trolejbusem, jenž se nyní nachází ve sbírkách Technického muzea v Brně, je vůz Škoda T11. Jeden z celkem 8 vyrobených vozů (budeme-li počítat i funkční vzorek) a jeden ze čtyř trolejbusů tohoto typu, který v Plzni v minulosti jezdil. Vyřazen byl jako poslední v roce 1980, tedy po 13 letech služby. (foto: Matouš Douda)

Asi nejprofláklejším místem na fotografování trolejbusů se pro návštěvníky Plzně stává zastávka u hlavního nádraží. U ní vyrostla nedávno zdarma přístupná vyhlídková terasa, takže je možné na trolejbusy získat trošku nadhled, jak ukazuje i tato fotografie s historickým vozem ev. č. 414, který je třetím vyrobeným prototypem slavné „patnáctky“. (foto: Libor Hinčica)

Ve sbírkách PMDP pochopitelně nemůže chybět ani historický trolejbus Škoda 14 Tr. Ty první zavítaly do Plzně již v roce 1980, ty poslední v roce 1991, řada z vozů však byla později modernizována za využití nové karoserie. Celkem se v Plzni prostřídalo 116 vozů. Vůz ev. č. 429 pochází z roku 1989. (foto: Libor Hinčica)

Historický vůz 14 Tr ve stavu po vyřazení ze služeb PMDP bychom nalezli také ve sbírkách Muzea dopravy ve Strašicích. Zde byla pro nedočkavce už v pátek zorganizována krátká projížďka s vozem ev. č. 432 za využití dieselagregátu. (foto: Libor Hinčica)

Chybět pochopitelně nesměl ani vůz Škoda 9 Tr, zde tedy konkrétně ve verzi 9 TrHT při míjení s jedním z plzeňských vozů 24 Tr. „Devítky“ byly nejpočetnějším typem trolejbusů v Plzni (152 ks). Svou pouť zde mj. zakončily i oba prototypy či tzv. prototyp lázeňský. Tyristorových vozů 9 TrHT bychom v Plzni napočítali 66. Vůz ev. č. 323 pochází z roku 1979 a vyřazen byl v roce 1993 (po předešlém delším odstavení). Dnes patří mezi ozdoby sbírky historických vozidel PMDP. (foto: Libor Hinčica)

V Plzni se prostřídalo 19 vozů 15 Tr a 15 TrM. Zatímco PMDP mají zachovaný vůz ev. č. 414 ve stavu po zařazení do provozu, v Muzeu dopravy ve Strašicích je možné vidět vůz ev. č. 464 z roku 1991, který byl v roce 2005 modernizován dle vzoru vozů 15 TrM. Během oslav v Plzni byl vůz po oba dny nasazen na historických spojích. (foto: Matouš Douda)

Podobné články