Menu

Plynové Crosswaye tvoří už třetinu autoparku ČSAD Střední Čechy

Nadpoloviční většina nových plynových Crosswayů se na snímku z pátku 18. září sluní v mělnické provozovně dopravce.   Den předtím si autobusy odbyly slavnostní představení. (foto: Vojtěch Mařík)
Nadpoloviční většina nových plynových Crosswayů se na snímku z pátku 18. září sluní v mělnické provozovně dopravce. Den předtím si autobusy odbyly slavnostní představení. (foto: Vojtěch Mařík)
Stáhnout PDF
Autobusy
20. 09. 2020 19:23
Matěj Stach
1 minuta čtení

Příští týdny se u společnosti ČSAD Střední Čechy ponesou ve znamení postupné premiéry již čtvrté várky vozů Iveco Crossway LE LINE 12M Natural Power, která tentokrát čítá 27 autobusů. Celkový počet vozů tohoto typu se u dopravce zatím zastaví na metě 71, která je v českém prostředí zcela bezkonkurenční. I na tuto již druhou letošní várku plynových autobusů z Vysokého Mýta získal dopravce dotaci z IROP.

Délka jednoho vozu se jako u standardně dlouhého Crosswaye zastavila na 12.050 mm, šířka činí 2.550 mm. Udávaná výška 3.205 mm (v některých materiálech 3.210 mm) včetně klimatizace a nádrže na 1.260 litrů CNG nám poté připomíná fakt, že právě u modelové řady Crossway použilo Iveco poprvé do střechy částečné zapuštění lahví na stlačený zemní plyn. Vozy jsou vybaveny motorem Cursor 9 NP EURO 6 vlastní provenience, jehož výkon 269 kW přenáší automatická převodovka Voith. První dveře jsou řešeny jako jednokřídlé výklopné o šířce 800 mm, druhé jsou pak dvoukřídlé a široké 1.200 mm. Exteriér je stejně jako u dříve dodaných autobusů vyveden v červeno-bílo-modré trikoloře Pražské integrované dopravy.

Vozová hradba jak z kapitoly o husitech ze středoškolské učebnice dějepisu ještě jednou, tentokráte zezadu. (foto: Vojtěch Mařík)

V každém dodaném voze je nainstalováno 45 komfortních sedadel Lineo Fix, která jsou v souladu s platnými standardy objednatele barevně rozrůzněna. Prostor pro kočárky a invalidní vozíky u druhých dveří je na rozdíl od předchozích sérií o sklopná sedadla ochuzen. Celková obsaditelnost je stanovena na 74 osob. Samozřejmostí je celovozová klimatizace, v souladu se závaznými standardy už ale také například nerezová madla nebo dvojitý vnitřní informační systém od společnosti Bustec.

Jak jsme již připomněli, i zatím poslední dodávka nízkopodlažních autobusů s pohonem na CNG pro ČSAD Střední Čechy byla podpořena 85 % dotací z IROP. Tendr byl vyhlášen 1. listopadu 2019, smlouva s pražským dodavatelem TEZAS servis byla následně podepsána 11. března 2020. Celková hodnota zakázky je 196.674.400 Kč včetně DPH, jeden autobus byl tedy zakoupen za částku 7,284 mil. Kč.

Další várka plynových Crosswayů znamená pro ČSAD Střední Čechy i úplný konec Karos C 954E.1360, kterých dopravce v letech 2003-2006 zakoupil celkem 40. Autobus ev. č. 8065 ze snímku od zámku Neuberk na okraji Mladé Boleslavi byl odstaven z provozu v březnu 2020 už po zařazení první letošní várky těchto vozů. (foto: Matěj Stach)

Sedmadvacet nových vozů Crossway LE LINE 12M NP bylo do mělnické provozovny dopravce dodáno postupně na přelomu srpna a září tohoto roku. Nové autobusy obdržely ev. č. 8061-8063, 8066 a 8071-8093 navazující i číselně obtékající předchozí dodané standardní vozy stejného typu. 10 kusů bude přiděleno provozovně Brandýs nad Labem, zbylých 17 zůstane na Mělníku. První plynové Crosswaye zařadil jeden z největších středočeských dopravců v březnu loňského roku, tehdy se jednalo celkem o 14 vozů. 30 dalších autobusů stejného typu pak přišlo ve dvou rovnoměrných vlnách na podzim 2019 a v únoru letošního roku. Zatím poslední etapa obnovy autobusů ČSAD Střední Čechy znamená úplný konec Karos C 954E.1360 v typickém bílo-modrém laku ve vozovém parku dopravce. Poslední kusy skončí v provozu se závěrem měsíce září. Další na řadě už budou Crosswaye, které společnost nakupuje od roku 2007.

Podobné články