Menu

Plná elektrifikace pražských BB linek. Vyjel další SOR EBN 9,5

Ladné křivky od pana doc. Ing. arch. Patrika Kotase nosí další pražský elektrobus. Snímek pochází ze zastávky Brumlovka. (foto: Matěj Stach)
Ladné křivky od pana doc. Ing. arch. Patrika Kotase nosí další pražský elektrobus. Snímek pochází ze zastávky Brumlovka. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
02. 08. 2023 18:34
Matěj Stach
1 minuta čtení

Do převážně administrativního centra Brumlovka (dříve BB Centrum) nově jezdí o elektrobus navíc. Společnost ARRIVA CITY v úterý 1. srpna 2023 poprvé vypravila v pořadí třetí SOR EBN 9,5 určený pro obsluhu linek smluvní dopravy BB1 a BB2, jejichž provoz zajišťují v pracovní dny tři vozidla. Za příznivé situace by tak měla být výprava plně v režii elektrobusů.

Autobusy mezi stanicí metra Budějovická a kancelářským areálem BB Centrum poprvé vyjely dne 3. května 2007, tehdy ještě pod hlavičkou Connexu Praha. Provoz ze začátku ležel na bedrech dvou midibusů SOR BN 9,5, které v listopadu 2011 při příležitosti rozšíření provozu o linku BB2 (103 103) doplnil jeden další stroj. Vrcholu dosáhl smluvní provoz 3. února 2016, kdy byly do provozu uvedeny dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Společně s tímto aktem došlo zároveň k rozšíření provozu na 4 pořadí během pracovních dnů, přičemž tento rozsah provozu vydržel až do příchodu pandemie Covidu-19. V průběhu března 2020 byl provoz zredukován na poloviční počet autobusů a vzápětí zcela zastaven, aby se v květnu rozjela již pouze linka BB1 ukončená na Deltě. Od 1. září 2021 se výprava zvýšila na 2 autobusy a teprve od 2. 5. 2022 došlo společně s přidáním dalšího pořadí také ke znovuobnovení provozu na lince BB2 přes Filadelfii. Do původního rozsahu se provoz už ale nevrátil a dodnes stojí na třech autobusech.

Autobusy SOR BN 9,5 virtuálního ev. č. 9033 a SOR C 10,5 ev. č. 9380 čerpají dne 1. 3. 2023 pauzu v zastávce Delta, která je konečnou linky BB1. (foto: Matěj Stach)

Základem výpravy na linkách byla doposud dvojice sedmiletých elektrobusů SOR EBN 9,5, které pravidelně doplňoval SOR BN 9,5 pořízený pro spojení do Brumlovky v roce 2011. V případě neschopnosti některého z kmenových vozidel byl na linky zpravidla stahován jeden z midibusů SOR BN/CN 8,5 určených pro provoz na spojích Pražské integrované dopravy. Během posledního pololetí se ale stalo standardem také nasazovaní středněpodlažního vozu SOR C 10,5 ev. č. 9380, který se na linkách od letošního února objevil hned v jedenašedesáti případech.

Nový elektrobus projíždí skrz okružní křižovatku u konečné Delta, jejíž středový ostrov je tvořený fontánou. (foto: Matěj Stach)

Nový elektrický přírůstek ve sněhově bílém laku (v. č. 73) si zástupci dopravce přivezli z Dolních Libchav 25. května 2023. První vypravení si vůz odbyl na 91. pořadí včera. Provedení salonu vozidla se maximálně blíží dosavadní dvojici elektrobusů, použita je stejná podlahová krytina a shodné je i světle modré podokenní obložení. Totožný je rovněž tyrkysový potah skořepinových sedadel, kterých v interiéru nalezneme celkem 25 (pětinu tvoří sklopné sedáky), naopak se liší madla, která jsou v tomto voze nerezová. Největší změnou je přítomnost klimatizačních jednotek, kterými vozy z roku 2016 vybaveny nejsou.

Záběr z salonu vozu odhaluje přítomnost klimatizace. (foto: Matěj Stach)

Spuštění provozu prvních dvou elektrobusů v roce 2016 bylo výsledkem společného projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a české odnože skupiny ARRIVA. Okolnosti přikoupení třetího vozidla zatím veřejně komentovány nebyly.

Podobné články