Menu

Petrohrad získá 41 nových trolejbusů

Nový „parciál“ od Trans-Al’fy v Petrohradu na snímku z 10. července 2020. Vůz se od předchozích klasických Avangardů na první pohled příliš neliší. (foto: Viktor Bardin)
Nový „parciál“ od Trans-Al’fy v Petrohradu na snímku z 10. července 2020. Vůz se od předchozích klasických Avangardů na první pohled příliš neliší. (foto: Viktor Bardin)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
28. 07. 2020 09:16
Vít Hinčica
3 minuty čtení

Zatímco na konci května 2020 petrohradský Gorelektrotrans zrušil soutěž na 40 sólo trolejbusů v očekávané hodnotě 1,07 mld. rublů s odkazem na to, že na trhu nepanují výhodné podmínky pro pořízení nových vozidel na leasing, když zájemci předkládali vyšší ceny, než byly ty očekávané, už o necelý měsíc vyhlásil novou soutěž, a to na leasing 41 vozidel. Očekávaná hodnota zakázky byla 1,051 mld. rublů, tj. v přepočtu na jedno vozidlo se jednalo o ještě nižší částku než u zrušeného tendru. Jak mohlo k tomuto obratu na finančním trhu během necelého měsíce dojít, zůstává velkou záhadou, už 22. června 2020 byl však vypsán nový tendr. 

Konečné datum pro podání nabídek v novém tendru bylo 16. 7. 2020. Vítězem soutěžního klání se měl stát ve druhé polovině tohoto měsíce Sberbank Lizing, jenž v elektronické aukci porazil VTB Lizing, jenž předložil nabídku na 1,004 mld. rublů, a dále „Lizingovuju kompaniju „Sankt Petěrburg“, která se dostala na částku „jen“ 1,030 mld. rubků, zatímco Sberbank Lizing nabídl 998,553 milionů rublů. 

Podniku OOO „Torgovyj Dom „Trans’Alfa“, který zastupuje výrobce Trans-Al’fu z ruského města Vologda, se ovšem tendr nelíbil a podal ještě před uskutečněním elektronické aukce žalobu do Moskvy na ruský antimonopolní úřad s tím, že požadavky uváděné v tendru odporují ruským technickým normám a zákonným předpisům. Jmenovitě bylo poukazováno třeba na to, že bylo v zadávacích podmínkách vyžadováno plnění neplatných či již neexistujících norem GOST či nebylo specifikováno, jaký stupeň požární ochrany podle jedné z norem GOST je nutný. Trans-Al’fa žádala zrušení elektronické aukce, která se ovšem přesto odehrála, změnu podmínek tendru tak, aby vyhovoval platným normám a legislativě, a prodloužení lhůty pro podání nabídek. Antimonopolní úřad ještě v této věci nerozhodl, Gorelektrotrans každopádně musel podpis smlouvy s vítěznou finanční institucí odložit. 

Ačkoli Sberbank Lizing v posledním tendru na 87 klasických sólo vozů pro Petrohrad upřednostnil trolejbusy od podniku PK „Transportnyje Sistěmy“, nedá se ještě s jistotou říci, že by měly být vozy Admiral od PK „TS“ opět vybrány, byť je to velmi pravděpodobné. Taktéž není možné říci, s kterou finanční společností z tendru byla Trans-Al’fa svázána a jestli vůbec, navíc je nutné připomenout, že Sberbank Lizing od výrobce z Vologdy zároveň odebírá i 35 parciálních trolejbusů pro Benátky severu. První parciální trolejbus typu VMZ-5298.01 Avangard došel do města v první polovině července 2020 (viz úvodní snímek).  

Společnost PK „Transportnyje Sistěmy“ jako momentálně prosperující ruský výrobce nadále očekává na své vozy typu „Admiral“ zakázky a počítala i s jejich opětovným odbytem do Petrohradu. Feliks Vinokur, generální ředitel PK „TS“, se tento měsíc pochlubil tím, že svými trolejbusy zaujal regionální ruská centra. Lobbing v Moskvě ovšem k ničemu nevedl. Nedávno uspěla PK „TS“ se svým typem Admiral v zakázkách na 33 vozů pro Omsk a 31 vozů pro Ivanovo. Tyto soutěže ovšem poněkud „páchly“, neboť o nich generální ředitel PK „TS“ hovořil s předstihem jako o těch, kde bude jeho společnost podepisovat v červnu smlouvy, ačkoli výsledky ještě nebyly vůbec vyhlášeny a v jednom případě ještě ani neproběhlo dokončení hodnocení nabídek (viz zde) Do obou měst bude firma nakonec vozy dodávat. PS „TS“ navíc před měsícem oznámila, že koncovou montáž trolejbusů ve třetím čtvrtletí opravdu začne stěhovat do Petrohradu, jak již naznačovala dříve, tj. jen krátce poté, co byl tendr diskutovaný v tomto textu vypsán. 

Jeden z prvních vozů Belkommunmaš na místě v Petrohradu. Snímek je z konce května 2020. (foto: Viktor Bardin)

PK „TS“ nadále plánuje v Engelsu prostřednictvím svého odštěpného závodu zvaného Engel’sskij zavod električeskogo transporta zůstat, nemíní ovšem značku Trolza křísit a využívá jen prostory této firmy, která se díky nájmu zaplacenému na 11 měsíců dopředu mohla zbavit téměř všech dluhů, které ji z minulosti tížily. Soud o konci Trolzy ještě přesto neskončil, protože se jako sup na kořist v tomto měsíci slétla další firma, navíc Trolza dostala od generální prokuratury pokutu ve výši 10 mil. rublů za údajné korupční chování jejích bývalých manažerů, které se mělo odehrát už v letech 2015 až 2016, přičemž si prokuratura jako zástavu pro uhrazení dluhů vzala sedm budov Trolzy. 

Závěrem připomeňme, že Petrohrad pokračuje v masivní obnově svého trolejbusového vozového parku. Právě se blíží ke konci dodávka 142 vozů, na letošní rok se počítalo s dodáním celkem téměř 50 nových trolejbusů. Momentálně je v rámci 142vozového balíku dokončována již zmiňovaná dodávka 87 Admiralů PK „TS“, která se na přelomu let 2019 a 2020 soutěžila třikrát. Před několika málo dny pak už dokončil běloruský Belkommunmaš dodávku celé série 20 nových trolejbusů 43303 Vitovt Max II, z nichž první poprvé vyjely do ulic Benátek severu dne 29. 6. 2020. Zbývající parciální trolejbusy od Trans-Al’fy by měly dojít do konce tohoto léta.

Poděkování: Vitkor Bardin

 

Podobné články