Menu

Pesy začínají dobývat levý břeh Kyjeva

Na snímku z října 2020 vidíme Pesu na lince č. 35. (foto: Levis)
Na snímku z října 2020 vidíme Pesu na lince č. 35. (foto: Levis)
Stáhnout PDF
Tramvaje
30. 03. 2021 19:51
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Modernizace tramvajového vozového parku v Kyjevě pokračuje v posledních dvou letech šnečím tempem. Město nicméně přesto shání finance, co se dá, a tak se za poslední rok podařilo nepatrně pokročit v dodávkách 10kusové série vozů Pesa Fokstrot, tento měsíc odstartovala dodávka další 10kusové série pětičlánkových Elektronů (objedaných roku 2019 stejně jako Pesy) a zároveň se čeká na 20 nových tramvají od Tatra Jugu (k únorovému podpisu smlouvy viz zde).

Pesy jezdily až do loňského října výhradně na pravém břehu na tamní rychlodrážní síti. Čtyři vozy už ale těší cestující levého břehu. Na snímku z konce ledna 2021 vidíme Pesu ev. č. 780 v jihozápadním sektoru města. (foto: Maxim Stahun)

A jsou to pokračující dodávky Pes, které umožňují začít vylepšovat cestovní komfort na levém břehu Dněpru. Kyjev si všechna svá moderní tramvajová vozidla až do loňského října bedlivě schovával pro obsluhu svých rychlodrážních linek v pravobřežním sektoru města. Rychlodrážní síť ve formě písmene T mimochodem prochází už přes dva roky postupnou modernizací, která je však z hlediska kvality provedení povedená jen částečně.

Na snímku z konce listopadu 2020 vidíme jednu z Pes s konvojem tramvají, jenž vznikl z důvodu poruchy jedné z T3. (foto: Levis)

Každopádně je nutné připomenout, že do Kyjeva došlo do roku 2018 celkem 47 Pes Fokstrot a teprve na konci roku 2019 přibyla do hlavního města Ukrajiny 48. tramvaj (viz zde). Další vůz přišel do Kyjevu v květnu 2020 a byly to právě tyto dva vozy (ev. č. 798 a 799), které se v polovině října 2020 převezly na silničním trajleru přes Dněpr, kde byly zařazeny do darnycké vozovny, odkud měly začít být vypravovány na linkách 28 a 35 vstříc obřímu sídlišti Troješčyna umístněnému v severovýchodním cípu města. Město s Kyjivpastransem pochopitelně zjistilo, že levobřežní tramvajový tankodrom by moderní článkové tramvaje po pár jízdách nadobro odepsal, a tak se urychleně přistoupilo k opravám nejhorších úseků (v celkové délce max. 1,5 km), po kterých linky 28 a 35 jezdí.

Příprava na jízdu v tandemu. Jízdní zkoušky jsou plánovány na 1. 4. 2021. (foto: Maxim Stahun)

V prosinci 2020 přibyla do Kyjevu jubilejní 50. Pesa a ta už rovnou mířila přes Dněpr na východ. Na konci března 2021 dorazila do Kyjeva 51. Pesa, čímž se počet tramvají v darnycké vozovně momentálně zastavil na čísle 4. Početný vozový park darnycké vozony pochopitelně nedá Pesám příliš vyniknout, i dalších 6 Pes by ovšem mělo na levý břeh putovat, a tak by teoreticky aspoň jedna z levobřežních linek mohla být Pesami plně obsluhována. Včera, 29. 3. 2021, navíc v Kyjevě provedli pokus spřažení 2 Pes, kterého byly účastny Pesy ev. č. 799 a 800. Právě Pesy z poslední série jsou totiž schopny jízdy v tandemu, ostatně i jejich typové označení je proto o něco delší, a sice 71-414K-2. V těchto dnech (pravděpodobně 31. 3. a 1. 4. 2021) budou probíhat se spřaženými tramvajemi zkoušky. Dodejme, že město by mělo výhledově opravit celou trasu tramvajové linky 28. 

Poděkování: Levis, Maxim Stahun

Podobné články