Menu

PESA míří k dalšímu vítězství v Sofii

Tramvaj Pesa 122 NaSF v ulicích Sofie. Pro Sofii šlo o první moderní nízkopodlažní tramvaje. (zdroj: Wikipedia.org)
Tramvaj Pesa 122 NaSF v ulicích Sofie. Pro Sofii šlo o první moderní nízkopodlažní tramvaje. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Tramvaje
23. 07. 2020 20:45
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polský výrobce PESA Bydgoszcz míří k dalšímu vítězství ve výběrovém řízení na nové tramvaje pro bulharské hlavní město, která poptává celkem 25 vozů. Soupeřem v tendru jí je po vyloučení tureckého Durmazlaru pouze Škoda Transportation.

PESA podepsala smlouvy na dodávku nových vozů pro Sofii již třikrát. V roce 2013 nejprve vyhrála v tendru na 20 pětičlánkových tramvají Swing, poté zvítězila v soutěži na dodávku 5 vozů v roce 2016 a v lednu 2019 si připsala vítězství v zakázce na 13 tramvají. Ve všech třech případech se jedná o tramvaje typového označení 122 NaSF, resp. v případě objednávek z let 2016 a 2019 o typ 122 NaSF2, který představuje mírně inovovanou verzi na základě požadavků dopravce a provozních zkušeností.

Posledního výběrového řízení na 13 vozů se účastnila i česká Škoda Transportation, která dokonce ohlásila, že vyhrála (prezentovala i vizualizaci nových tramvají). PESA se ale tehdy proti vítězství Škodovky odvolala, přičemž soud dal polskému výrobci zapravdu a Škodovku naopak vyloučil. V lednu 2019 si tak namísto vozů ForCity Classic Sofia objednala další vozy Swing.

Takto měly vypadat dle první vizualizace tramvaje Škoda ForCity Classic pro Sofii. Vítězství v roce 2019 ale nakonec pro sebe utrhla PESA. Ta kráčí k vítězství i nyní. (zdroj: Škoda Transportation)

Také v nynějším tendru se proti sobě postavila dvojice PESA a Škoda Transportation. Třetí soupeř – turecký Durmazlar – měl být pro administrativní chybu vyloučen. Polsko-česká válka o bulharskou metropoli vyznívá alespoň prozatím ve prospěch polského výrobce. Ten měl nabídnout nejen nižší cenu (a to výrazně), ale i lepší technické parametry v rámci hodnocených kritérií. Zatímco bodový součet Pesy vychází v oblasti technických kritérií na 46,63 bodů, u Škodovky se má jednat o 44,98 bodů.

Z hlediska nabídnutých cen chce PESA za 25 vozů 81,459 miliónů lev (přibližně 1,09 mld. Kč, tj. 43,6 mil. Kč/vůz). Škodovka své tramvaje nabídla za 96,5 miliónů lev (cca 1,301 mld. Kč; tedy zhruba 52 mil. Kč/vůz).  

PESA se po složitém období, kdy zápasila o přežití, opět pozvolna zvedá k dobývání dalších teritorií se svými vozidly, byť v domácím Polsku řadu těch nejvýznamnějších tendrů v poslední době ztratila. Celkově vyrobila prozatím 735 tramvají, z nichž většina – 565 vozů – slouží v Polsku a 170 vozů v zahraničí. Největšími zahraničními provozovateli vozů PESA jsou Moskva (70 vozů) a Kyjev (50 ks). Pokud se potvrdí vítězství v Sofii, bude zde v součtu po dokončení dodávek 63 tramvají polského výrobce. Jeho prozatím posledním úspěch v zahraničí bylo vítězství v zakázce na dodávku 16 vozů pro rumunské město Iasi, které bylo oznámeno v únoru letošního roku.

Podobné články