Menu

PESA dodá do Krakova tramvaje o délce 43 m

Vizualizace tramvají z rodiny PESA Twist 3.0 o délce přes 43 m pro Krakov. (zdroj: PESA)
Vizualizace tramvají z rodiny PESA Twist 3.0 o délce přes 43 m pro Krakov. (zdroj: PESA)
Stáhnout PDF
Tramvaje
05. 12. 2025 18:46
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dne 1. 12. 2025 došlo k podpisu smlouvy mezi provozovatelem městské dopravy v Krakově (MPK Kraków) a společností PESA Bydgoszcz, na jejímž základě dodá polský producent celkem 20 čtyřčlánkových vozů PESA Twist nové generace (tzv. verze 3.0) o délce přes 43 m.

Soutěž na dodávku předmětných vozidel byla uzavřena již v březnu letošního roku, kdy byla PESA vyhlášena vítězem ve všech třech částech tendru, který počítal s dodáním vždy až 30 vozidel v konfiguracích jednosměrných vozů do délky cca 33 m, obousměrných do téže délky a jednosměrných velkokapacitních o délce do 45 m. Do prvních dvou částí se PESA přihlásila samotná, v části na dodání vozidel s vyšší přepravní kapacitou s ní neúspěšně soupeřila česká Škodovka.

V srpnu 2025 byla učiněna první objednávka na dodání třicítky obousměrných vozů, které by měly být předány v letech 2028 a 2029. Nyní přišlo i využití rámcové smlouvy na dodávku delších tramvají, byť ne v celém rozsahu, když do budoucna zůstává ještě možnost přikoupení dalších desíti kusů.

První z nyní objednaných tramvají by měla být dodána ve třetím čtvrtletí roku 2028, poslední dvacátý vůz pak do poloviny roku 2029. Celkové náklady projektu činí 461,1 mil. zlotých bez DPH, takže jeden vůz vychází v přepočtu na zhruba 131,6 mil. Kč. Délka nových vozů má být přes 43 m, takže půjde o vůbec nejdelší polské tramvaje. Starší vozy Krakowiak (PESA 2014N) jsou o pár desítek centimetrů kratší (42,83 m), jediný atypický vůz Protram 405N z roku 2012 má pak „pouze“ 40,57 m.   

Jeden z dvacítky vozů bude disponovat i trakční baterií, která umožní vozidlu jízdu mimo trolejové vedení na vzdálenost až 3 km. Zbylých 19 bude pro montáž takových baterií pouze z výroby připraveno.

Tramvaje mají být nasazeny na linky s největší přepravní poptávkou a nahradit mají poslední „trojčata“ vozů Konstal 105Na, která už jezdí pouze v Krakově. Financování flotily „dlouhánů“ bude zajištěno úvěrem od BGK (Bank Gospodarstwa Krajowego), což je speciální státní bankovní instituce, která poskytuje financování pro realizaci veřejných investic. Kraków si u ní půjčil peníze s fixní úrokovou sazbou pouhého 1 % se splatností 20 let.

Město nadále počítá s tím, že využije i zbylých opčních práv, tj. dokoupí i 30 jednosměrných vozů o délce cca 33 m a 10 velkokapacitních. O konkrétním plánovaném termínu objednávky se však nezmiňuje.

Podobné články